چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹

تأکید یک مستندساز در گفتگو با سینماپرس:

باید از طریق فیلم مستند مشاهیر و فرهیختگان کشور به نسل جوان معرفی شوند

ابن سینا-خاقانی-نظامی-خیام

سینماپرس: رضا قربان نژاد مستندساز مطرح کشور ضمن ابراز گلایه از مدیران و مسئولان دستگاه های مربوط به حوزه مستندسازی کشور گفت: ما باید به مشاهیر و فرهیختگان کشور خود بیشتر بها دهیم؛ رسالت نسل های کنونی و مراکز علمی و فرهنگی کشور شناساندن این بزرگان و آثارشان از طریق فیلم مستند به نسل های جوان است

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به مستند «ستارگان شرق» که به کارگردانی خودش از ۴ سال گذشته کلید خورده است اظهار داشت: ما در این مجموعه در رابطه با ۲۷ نفر از مشاهیر ایران زمین از جمله: «خوارزمی»، «بوعلی سینا»، «خاقانی»، «نظامی گنجوی»، «خواجوی کرمانی»، «خیام نیشابوری» و... مستند ساخته ایم که اگرچه در ابتدای امر نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و... از ساخت این مجموعه آثار حمایت کردند اما در نهایت مسئولان فرهنگی و هنری کشور غیر از پخش از تلویزیون دیگر اقبال چندانی نسبت به این مجموعه مستند نشان ندادند.

این فیلمساز سینما افزود: ۴ سال برای تولید این اثر سینمایی وقت گذاشتم و موهای خود را سفید کردم، اما اغلب مسئولان ما انگار شناختی نسبت به مشاهیر کشورمان ندارند؛ به عنوان مثال ما در مورد شهید قاضی نورالله شوشتری و یا میرسیدعلی همدانی مستند ساخته و برای تهیه این آثار به کشورهای هند و تاجیکستان و... سفر کردیم و در این مسیر تحقیقات جامعی را در رابطه با زندگی این دو بزرگوار انجام دادیم اما هیچ کس وقعی به این آثار نگذاشت.

قربان نژاد یادآور شد: این دو قسمت مستند، مصاحبه با اساتید برجسته ای را در بر می گیرد که از جمله آن ها می توان به وزیر فرهنگ تاجیکستان، رئیس شورای نویسندگان این کشور و گروهی از نویسندگان و میرسیدعلی شناسان اشاره کرد. دکتر ولایتی و دکتر اعوانی و آقای اردوش رایزن سابق فرهنگی جمهوری اسلامی تاجیکستان نیز از جمله ایرانیانی هستند که در این مستند با آن ها گفت و گو شده است. اما نمیدانم چرا کسی توجهی به این مهم ندارد؟

وی در رابطه با زندگی این شخصیت بزرگوار گفت: ایشان  ۶۰۰ سال پیش در خانواده ای مذهبی و همدانی دیده به جهان گشود و نزد اساتید آن زمان به تحصیل علوم فقه و حدیث پرداخت و توانست در نوجوانی به حفظ کامل قرآن کریم بپردازد. این عارف بزرگ در مسیر کشف مجهولات دینی، اعتقادی و علمی پای در راه سفر گذاشت و تا پایان عمر خود به مناطق مختلفی از جمله کشمیر، ماورا‌النهر، هندوستان، حجاز، عراق و... سفر کرد. وی در آن دوره بالغ بر ۱۲ هزار کیلومتر را برای دیدار با علما و اندیشمندان جهان طی کرد و پس از ماوراءالنهر برای تبلیغ دین مبین اسلام راهی شبه قاره هند و کشمیر شد. اقبال لاهوری نیز در جاوید نامه از او به نیکی یاد کرده و اظهار داشته است وی بعد از رفتن به این مناطق توانست جمعیت زیادی از مردم آن دیار را به اسلام دعوت کند.

این مستندساز تصریح کرد: متأسفانه سیاست سایه سنگین خود را بر سر بی کلاه فرهنگ کشور انداخته و مدیران سینمای مستند نمی دانند که باید در چه زمینه هایی اقدام به ساخت آثار مستند کنند؛ همین باعث شده است که در برخی موارد آنقدر مستند اجتماعی ساخته می شود که جامعه را به شدت اشباع می کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به فعالیت شبکه «مستند» گفت: تجربه نشان داده که اقبال مردم از این شبکه بسیار کم است و دلیل اصلی آن هم پخش مستندهای غیر جذابی است که نمی تواند هیچ یک از مخاطبان را از خود راضی نگه دارد؛ ما نیاز به انجام کارهای کارشناسی شده داریم تا این طریق بتوانیم ذائقه مخاطبان را شناسایی کرده و سپس برای تمامی سلیقه ها اقدام به تولید آثار مستند نماییم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.