سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹

تدابیر پنهانی یا ادامه روشهای پوپولیستی؟

«جایزه شهید آوینی»؛ از عدم استقبال تا رشد صد در صدی متقاضیان در مدت دو سال!

جایزه شهید آوینی*

سینماپرس: روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی صبح امروز با ارسال خبری به رسانه ها مدعی شد ۲۰۵ اثر مستند برای حضور در بخش جایزه شهید آوینی اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش سینماپرس، این خبر در حالی منتشر شد که جایزه شهید آوینی در طول چند سال گذشته و در زمان مدیریت قبلی مرکز گسترش، بصورت مستقل و با حضور مدیران ارشد سینمایی کشور طراحی و برگزار می شد و به ناگاه با روی کار آمدن «مهدی طباطبایی نژاد» در این مجموعه، این حرکت فرهنگی و ارزشی، کم ارزش تلقی شد و به بهانه عدم استقبال مستندسازان، این بخش در میان موجی از انتقادات، در جشنواره بین المللی سینما حقیقت ادغام شد!؟

حال پس از گذشت دو سال، مرکز گسترش امروز ادعا کرد تعداد متقاضیان  نسبت به آمار سال گذشته، افزایش صددرصدی را نشان می‌دهد و این باز در حالیست که هیچ توضیحی از علت این اتفاق در خبر ارائه نمی شود و برای مخاطبان نامشخص است که با وجود حمایت مرکز گسترش از تنها 9 اثر دفاع مقدسی در طول مدت استقرار دولت یازدهم، چه تدبیر جدیدی در این «اتاق شیشه ای» بکار گرفته شده که آمار آثار ارسالی در سالجاری تمام و کمال رشد پیدا می کند؟ و از آن مهمتر مرجع تأیید و یا رد این ارقام که در جای خود ملاک موفقیت و یا ناکارآمدی متولیان امر است کجاست؟

جالب اینجاست جایزه شهید آوینی که ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، امسال علاوه بر رشد صد در صدی( بنا بر ادعای مرکز گسترش) در یک تصمیم عجولانه و یا شاید پوپولیستی، بطور ناگهانی از ملی به بین المللی نیز تغییر یافت که این موضوع نیز با توجه به ضیق وقت در انتشار فراخوان و مهلت دریافت آثار، ابهامات بسیاری را در ذهن هنرمندان دغدغه مند این عرصه پدید آورد.

شایان ذکر است سینماپرس با وجود ارزشمند بودن بازگشت جایگاه و اعتبار جایزه شهید آوینی به روال گذشته و ابراز خوشحالی از این میزان استقبال( در صورت صحت) چندی پیش با ارائه تحلیلی، مدیران سینمایی کشور را از رفتارها و تصمیمات بدون پشتوانه فکری و مشورتی در حذف و یا کمرنگ ساختن برخی برنامه های متعلق به دولت قبل و در ازای آن بکارگیری برخی رفتارهای تبلیغاتی در دولت تدبیر و امید برحذر داشت که متأسفانه آن یادداشت، بجای شفاف سازی مدیران مرکز گسترش، توضیح بسیار نابخردانه و فرافکنانه و در عین حال سرشار از عصبانیت و هوچی گری مدیران این مجموعه را در پی داشت...شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴

این گزارش حاکیست گفته می شود از جمع ۲۰۵ اثر مستند ایرانی ارائه شده به دبیرخانه جشنواره با موضوع جایزه شهید آوینی، ۸۹ فیلم مستند کوتاه، ۹۰ فیلم مستند نیمه‌بلند و ۲۶ فیلم مستند بلند هستند که هیات انتخاب جشنواره در سه گروه، آثار منتخبی را برای رقابت همزمان در دو بخش مسابقه ملی و جایزه شهیدآوینی و یا صرفاً برای بخش جایزه شهید آوینی انتخاب و معرفی خواهد کرد.

فیلم‌های خارجی جایزه شهید آوینی هم از مجموع آثاری که به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت ارسال شده است، توسط هیات انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره انتخاب و معرفی خواهند شد.

بخش ویژه‌ی «جایزه شهید آوینی» جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، از هیات داوری مجزایی برخوردارست و جایزه‌ی برگزیدگان این بخش هم تندیس جایزه شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲۰، ۱۰۰، ۸۰ میلیون ریال برای کارگردانان سه فیلم مستند بلند، نیمه‌بلند و کوتاه برگزیده‌ی هیات داوری است که در آیین پایانی جشنواره، به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.