شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵

انتقاد یک فیلمساز از تصمیم اخیر مدیران سینمایی

آقایان! مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اید/ با تفکیک جشنواره گرفتاری جدیدی به سینمای کودک اضافه می‌شود

نادره ترکمانی

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینما در پی تفکیک جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: این اقدام اخیر مسئولین مشکل جدیدی به مشکلات سینمای کودک و نوجوان کشور اضافه می کند.

کارگردان فیلم «خاله سوسکه» با بیان اینکه با شنیدن خبر جداسازی جشنواره فیلم کودک و نوجوان از یکدیگر شوکه شدم گفت: هرچه فکر می کنم نمی توانم درک کنم این تصمیم بر چه اساسی گرفته شده است؟ وقتی ما نه سینمای کودک مطلوب و قابل قبولی داریم و نه از سینمای نوجوان غنی برخوردار هستیم چرا به پیکره این حوزه صدمه دیده دوباره ضربه وارد میکنیم؟

وی افزود: این جشنواره با پیشینه ای نزدیک به بیست و نه دوره با عنوان مشترک کودک و نوجوان در سراسر جهان شناخته شده است و چطور می توانیم این جشنواره را با این قدمت مانند تجربه ناموفق فیلم فجر به دو تکه تقسیم کنیم؟

وی با مهم برشمردن ساختار بین المللی این جشنواره افزود:  با اینکه جشنواره فیلم کودک دست و پا شکسته هر ساله برگزار می شود  اما همین میزان در جهان اعتبار خود را دارد و  نباید با برخی تصمیمات به این اعتبار خدشه وارد کنیم.

این کارگردان در ادامه گفت: به عقیده من هر اقدامی که منجر به تولید، پخش، اکران و فرهنگ سازی در سینمای ایران  شود اهمیت پیدا می  کند و اقدام مناسبی است، اما من مطمئنم این روندی که مدیران سینمایی پیش رو گرفته اند  به توسعه سینما هیچ کمکی نمی کند. 

ترکمانی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: به نظر من آقایان به جای تفکیک جشنواره کودک از نوجوان باید عملکرد شورای فرمایشی که فیلم نامه های کودک را مورد ذبح قرار می دهد  که اساسا فرق بین فیلم نامه کودک از نوجوان را نمی داند و درکی نسبت به مخاطب این دوگروه ندارند را مورد بازنگری قرار می دادند. 

وی  افزود: این تصمیم مثل این  می ماند  که کودکی از گرسنگی در حال مردن است و ما به پایه های تخت اتاق این کودک رسیدگی کنیم. صرف نظر اینکه این اقدام مثبت باشد یا منفی  متاسفانه این حرکت، گرفتاری جدید در حوزه سینمای کودک به گرفتاری های دیگرمان اضافه خواهد کرد و از این به بعد برای تصویب فیلم نامه بین گروههای مختلف سنی درگیر خواهیم شد.

ترکمانی در بخش دیگری از صحبت خود باطرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا  مسئولان سینمایی به بازخورد جهانی این تغییرات  فکر کرده اند یا خیر گفت: من بدون شک اعلام می کنم این تجربه شکست خورده است و ما برای برگشت به پله اول باید مرحله سخت را پشت سر بگذاریم و خسارت بدهیم. ما هنوز بین انتخاب و تشخیص  فیلم برای کودک و درباره کودک مانده ایم بعد چگونه جشنواره را از هم تفکیک می کنیم؟

وی گفت: نکته مهم تر اینکه در جهان چنین تفکیکی وجود ندارد فیلم تولید می شود برای کودک و نوجوان و بعد مخاطب حق انتخاب پیدا می کند. در حال حاضر من مشغول گرد آوری بانک جامع اطلاعات سینمای کودک هستم بر اساس دانش ام با اطمینان می گویم این تغییر اشتباه است. 

برچسب‌ها

نظرات

  • ۱۳۹۴/۰۵/۱۷ - ۱۵:۳۱
    0 1
    تفکیک بخش کودک از نوجوان در جشنواره کودک، از تصمیمات عجولانه و کارشناسی نشده ی مدیریت سینماست......میخواهند سبنمای کودک را تعطیل کنند. همین.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.