یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

دبیر اسبق جشنواره بین المللی فیلم فجر:

جشنواره موضوعی «فناوری و صنعتی» نباید هر اثر بی ربطی را بپذیرد/ کارخانه دارها باید وارد گود شوند

محمدرضا عباسیان

سینماپرس: دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر معتقد است جشنواره های موضوعی همچون جشنواره فیلم فناوری و صنعتی نباید هر فیلم بی ربطی را بپذیرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، محمدرضا عباسیان طی گفتگویی با ما دو مشکل جشنواره‌ها را از نگاه خودش تشریح کرد و درباره جشنواره‌های موضوعی و تخصصی مانند جشنواره فیلم فناوری و صنعتی نیز سخن گفت.

وی گفت: مشکل اصلی تمامی جشنواره‌‌های برگزار شده در ایران را نبود سیاست‌گذاری عنوان کرد و گفت: با برگزاری جشنواره باید فیلم‌سازها را به فیلم ساختن ترغیب کنیم، اما متاسفانه به دلیل نبود سیاست‌گذاری مناسب و استمرار مدیریت این اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: درباره جشنواره‌های موضوعی مانند جشنواره فیلم صنعتی نباید شرایط به شکلی باشد که هر فیلمی را به نوعی به آن ربط دهند که اگر به این شکل باشد اتفاق خوبی نخواهد افتاد.

این مستندساز با بیان اینکه نهادهای برگزارکننده جشنواره‌ها باید از تولیدات آثار مربوطه حمایت کنند، اظهار کرد: با استمرار مدیریتی و اطلاع‌رسانی صحیح می‌توان آثار مناسبی را شاهد بود.

عباسیان با تاکید بر اینکه جشنواره‌ای موضوعی و تخصصی مانند جشنواره فیلم فناوری و صنعتی، نباید فقط فیلمسازها را مخاطب خود بداند، خاطرنشان کرد: باید با اطلاع‌رسانی نه فقط فیلم‌سازها، بلکه کارخانه‌دارها را از وجود چنین جشنواره‌ای باخبر کرد تا فیلم‌هایی ساخته شود که هم برای صنعت و هم برای فیلم‌سازی کشور گامی موثر باشد.

کارگردان مستند تحسین‌شده‌ی «مدرسه» با اشاره به اینکه دو نکته مهم در همه جشنواره‌ها وجود دارد، گفت: نکته اول به استراتژی برگزاری یک جشنواره برمی‌گردد و اینکه برنامه‌ها از کجا شروع می‌شوند، به کجا می‌رسند و برای چه ادامه پیدا می‌کنند.

عباسیان در پایان نکته مهم دوم برگزاری جشنواره‌ها را، ثبات در سیاست‌گذاری و دبیران آن‌ها دانست و بیان کرد: نکته دوم به مدیریت یک دبیر مربوط می‌شود. مشکلی که امروزه تقریبا تمام جشنواره‌های ما دارند این است که دبیران آن‌ها در هر دوره تغییر می‌کنند. همین اتفاق باعث تغییرات اساسی و بی‌نتیجه ماندن هدف مورد نظر می‌شود. هر دبیر باید دست‌کم مطمئن باشد که تا پنج سال بعد هنوز دبیر جشنواره‌ است تا بتواند برنامه‌ریزی‌های بلند مدت داشته باشد و نتیجه دلخواه را نیز بدست آورد.

بر اساس این گزارش، سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) از هفتم تا نهم مردادماه به دبیری مسعود نجفی، توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.