سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵

یادداشت خواندنی سینماپرس بر دو اظهار نظر

حکایت وزیر و معاونش که «یهویی» شگفت زده و دردمند می‌شوند!؟

ایوبی و جنتی

سینماپرس: شب گذشته در مراسم تقدیر از هیأت انتخاب، داوری و برگزاری بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر و نیز اعطای گواهینامه درجه یک هنری به برخی از سینماگران علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی طی اظهارات جداگانه ای سخنانی بیان داشتند که در خور تأمل است.

به گزارش سینماپرس، در این ضیافت شام که اکثریت به اتفاق مدیران سینمایی کشور حضور داشتند ایوبی نسبت به انتقاد برخی رسانه‌ها درباه عملکردش و همچنین استفاده از کلماتی چون «حلقه مشاوران» تصریح کرد: برخی دوستانی که قلم در دست دارند می‌دانند همه رسانه‌ای‌ها را همچون برادران و خواهران و فرزندانم دوست دارم. آقایانی که می نویسید «ایوبی و حلقه مشاورانش» دوران حلقه و فرقه تمام شده و همه سینمای ایران مشاور ما هستند.
وی ادامه داد: دوستان در گروه هنر و تجربه، کودک و نوجوان، شورای پروانه ساخت و نمایش و دیگر بخش ها همه در کنار ما مشاوره می دهند و دوران حلقه و فرقه گذشته است و آنقدر این جمله را تکرار نکنید. قرار نیست ما خود را به مدیریت سینما تحمیل کنیم و فضای صفا و صمیمیت حاکم در سینما را قدر بدانیم.

این اظهارات در حالی بیان می شود که رفتار ناعادلانه ایوبی در برخورد با اهالی سینما و گرایش فکری و عملی وی تنها به برخی از دست اندرکاران سینما آنهم وابسته به یک جریان خاص سینمایی امری پوشیده نیست و در طول دو سال گذشته همواره از سوی فعالان سینما مورد انتقاد بوده است.

از نحوه حمایتهای مالی از سینماگران وابسته به تفکرات دولت تدبیر و امید که در رآس آنها میتوان به آثار بی فروغ و بی مخاطب موجود در گروه هنر و تجربه اشاره کرد تا عدم برخورد نزدیک و تعامل با سینماگران بخش خصوصی و مستقل و نیز تعداد کثیری از هنرمندان ارزشی از جمله موارد اعتراضی بسیاری از سینماگران به عملکرد رئیس سازمان سینمایی است که گفتگوهای آنان در برخی رسانه ها از جمله سینماپرس گواه این ادعاست.

وی همچنین در آستانه حضور وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به برخی سوالات نمایندگان ملت در روز سه شنبه (امروز) اظهار کرد: نوشته اند سازمان سینمایی از فرصت پدید آمده می خواهد استفاده کند و فیلم های چنین و چنان را نمایش دهد و مجلس نیز چنان خواهد بود؛ فیلمی که امروز اکران می شود (قصه ها اثر خانم رخشان بنی اعتماد) به قدری در نمایندگان نگرانی ایجاد کرده بودند که همه فکر می کردند این اثر سینمایی بیانیه سیاسی است اما پس از آنکه نمایندگان به تماشای این اثر سینمایی نشستند همه فهمیدیم که شنیده ها با دیده آنها متفاوت است.

وی در ادامه با اشاره به این که بین حق و باطل ۴ انگشت فاصله است گفت: آنچه گوش می شنود شاید باطل باشد؛ درخواست می کنم ما را ببیند و بعد قضاوت کنید. درخواست می کنم به گذشته برگردید و همین هایی که جامعه و نظام را برای خانه سینما نگران کرده و هزینه های سنگین را در بستن خانه سینما ایجاد کردند باید پاسخ بدهد.

ایوبی در کنار این اظهارات اما مشخص نکرد که فیلم قصه ها که حاوی جملات و تصاویر مرتبط با موضوع فتنه سال ۸۸ بود چگونه در برابر سرسختی های مرسوم کارگردان فیلم سرانجام برای نمایش عمومی مورد ممیزی قرار گرفت و اگر همین انتقادات و اعتراضات رسانه ای جهت روشنگری افکار عمومی و نهادهای نظارتی نبود دستگاه فرهنگی دولت یازدهم بدون توجه به تبعات نمایش چنین فیلمی در جامعه به راحتی شرایط را برای ساخت آثاری اینچنینی در بین سایر فیلمسازان و در نهایت بهره مندی های سیاسی جشنواره های خارجی فراهم می نمود!

وی همچنین توضیح نداد که خانه سینما سرانجام بعد از گذشت بیست و یک ماه چرا هنوز موفق به کسب آسان ترین مجوز قانونی و حقوقی نشده و صنوف آن در تأمین بودجه و فعالیتهای مستقل خود بلا تکلیف اند؟!

بر اساس این گزارش در این مراسم همچنین علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای انحراف جو عمومی مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد مبهم خود، این روزها از هر فرصتی و با دادن وعده هایی برای نزدیکی خود به جامعه هنری کشور بهره می جوید در پرسشی شگفت انگیز هنگام اعطای گواهینامه هنری به ۱۸ سینماگر گفت:  آنچه برایم مبهم و مایه تاسف است‌، ارایه دیرهنگام این گواهی‌نامه‌هاست زیرا شخصیت‌هایی که امشب این گواهینامه را دریافت می‌کنند، ستارگان درخشان سینما و تئاتر و هنرمندان پیشکسوت و پیشتاز هستند، اما مایه تعجب و تاسف من است که چرا تا به حال این گواهینامه به آنان اهدا نشده ؟! و خوشحالم این رویه آغاز شده است.

این در حالیست که وزیر محترم ارشاد به عنوان بالاترین مقام شورای ارزشیابی هنرمندان بهتر از هر کسی می داند که این شورا از سالهای پیش تشکیل شده و همواره با درخواست هنرمندان حوزه های مختلف از جمله سینماگران با دریافت مدارک لازم سوابق حرفه ای هنرمندان را بررسی و ارزیابی نموده و نسبت به اعطای گواهینامه هنری با درجات مختلف به آنان اقدام می نماید.

حال اینکه ایشان با ابراز این پرسش بر اساس رویه معمول مدیران بنفش دولت تدبیر و امید، چه هدفی را در قبال هنرمندان و سینماگران دنبال می نماید سوالی است که در ذهن سینماگران اندیشمند و باهوش کشور شکل گرفته است؛ هر چند که پاسخش سهل و  آسان است!

مهم این است که گواهینامه های اعطا شده دیشب با امضای وزیر و نمایندگان دستگاههایی چون فرهنگستان هنر و یا وزارت علوم تحقیقات و فناوری و یا یکی از معاونت های ریاست جمهوری فارغ از تأثیر معنوی آن اقدامی نو و بدیع نبوده و این حرکت در ادامه یک مسیر کاملأ بدیهی و طبیعی صورت گرفته است که آنهم در صورت استخدام اداری سینماگران در دستگاه‌های دولتی و تطبیق آن با مدرک تحصیلی افراد مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت نه برای پیش کسوتانی که اغلب بازنشسته شده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.