سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹

در نشست هنرمندان و اعضای خانه موسیقی مطرح شد

مدیرعامل خانه موسیقی: کلاس های آموزش موسیقی در فرهنگسراها مجدداً راه اندازی می شود

محمد نوربخش در جشن چهاردهمین سالگرد تأسیس خانه موسیقی ایران

سینماپرس: مدیرعامل خانه موسیقی اعلام کرد با مدیریت جدید این سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران کلاس های موسیقی در فرهنگسراهای شهر تهران دایر می شود و خون هنر و موسیقی در رگ های این شهر جریان پیدا خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست و دیدار ماهانه هنرمندان و اعضای خانه موسیقی روز گذشته ۳۱ فروردین ماه با حضور جمعی از علاقمندان و هنرمندان در ساختمان فاطمی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد سریر رییس هیات مدیره خانه موسیقی گفت: خوشحالیم بار دیگر زیر سقف خانه موسیقی جمع شده ایم و امیدواریم قدرتی که با حضور شما در حوزه موسیقی پیدا می شود  حفظ کنیم. امروز استاد مصطفی کمال پورتراب یکی از اساتید برجسته در بین ما حضور دارند که بیشتر ما از نسل قبل و نسل های جوان شاگرد ایشان بودیم.

لطفا درجا نزنیم

سریر در ادامه از مصطفی کمال پورتراب استاد موسیقی و نایب رییس شورای عالی خانه موسیقی برای اجرای یک قطعه دعوت کرد که پورتراب پیش از اجرای برنامه گفت: من همواره علاقه دارم تدریس کنم و هر روزی که بتوانم به اینجا می آیم تا به سوالات پیرامون اصطلاحات موسیقی پاسخ دهم. توصیه من به همه دوستان این است که سعی کنیم در شبانه روز چند کلمه و مطلب جدید یاد بگیریم. انسان خردمند باید به فکر کشور و آینده مملکتش هم باشد. 

پورتراب در ادامه گفت: در سال ۱۳۴۰ آقای دهلوی از من خواستند یک کتاب تئوری بنویسم که به هنرجویان بدهیم. یکی از کسانی که آن زمان تئوری موسیقی می خواند آقای علی رهبری بود که امروز به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران فعالیت می کند و ارکسترهای زیادی را در جهان رهبری کرده اند.

این استاد پیشکسوت موسیقی در پایان سخنانش گفت: قدر کسانی که در کنار ما هستند بدانیم و ما نباید درجا بزنیم و باید همواره بیاموزیم. 

کلاس های آموزش موسیقی در فرهنگسراها راه اندازی می شود

حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی نیز در این برنامه گفت: در روزهای آغازین امسال بیشتر خبرهای خوب شنیدیم و امیدواریم امسال تعطیلی کنسرت، لغو مجوز و رویدادهای تلخ هنری نداشته باشیم و سال ۹۴ برای موسیقی خوب و خجسته باشد. یک خبر خوب اینکه مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تغییر کرد. مساله ای بوجود آمده بود که خاطر همه را رنجانده بود و آموزش موسیقی در فرهنگسراهای شهر تهران تعطیل شده بود. با مدیریت جدید این سازمان کلاس های موسیقی در فرهنگسراهای شهر تهران دایر می شود و خون هنر و موسیقی در رگ های این شهر جریان پیدا خواهد کرد. 

وی افزود: ما در خانه موسیقی امسال بیشتر از همیشه مصمم هستیم که با سرعت بیشتری برای نیل به اهداف مان بکوشیم. فستیوال موسیقی تهران امسال در شهریور ماه برگزار می شود که مقدمات کار را از اولین روزهای کاری سال جدید آغاز کردیم که امیدواریم بسیار پربارتر از سال قبل باشد. 

مبحث آموزش موسیقی بسیار حساس است

مدیر عامل خانه موسیقی درباره مساله آموزش موسیقی در کشور گفت: آموزش موسیقی بسیار حساس است و همه باید این حساسیت را داشته باشیم چون برای آینده موسیقی مان نگرانیم. باید نظارت جدی کیفی روی کسانی که آموزشگاه موسیقی دایر می کنند وجود داشته باشد. بوجود آمدن ناگهانی آموزشگاه های زیاد نه تنها هیچ سودی ندارد بلکه برای موسیقی مضر است. ما به بخشی از آموزش موسیقی در فرهنگسراها هم معترض بودیم اما نباید تعطیل می شد بلکه باید اصلاح می شد.

نوربخش ادامه داد: تفاهمی که با مرکز گسترش آموش های هنری  وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی انجام دادیم که مبحث نظارت بر آموزشگاه ها به خانه موسیقی منتقل می شود و با تشکیل شوراهای مختلف در خانه موسیقی نظارت بر آموزش خیلی جدی تر از گذشته انجام می شود. همه مردم باید مطمئن باشند آموزشگاهی که مجوز دارد از کیفیت مناسبی برخوردار است.

جشنواره موسیقی فجر با نظارت و دخالت خانه موسیقی برگزار می شود

مدیرعامل خانه موسیقی بیان کرد: خبر خوب دیگر اینکه قرار است که جشنواره فجر هم با دخالت و نظارت مستقیم خانه موسیقی برگزار شود. امیدوارم امسال جشنواره ای متفاوت و پربارتر از سال های گذشته داشته باشیم و از این یکنواختی و بی انگیزگی که در جشنواره فجر داشتیم خارج شود. 

نوربخش در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، هیچوقت جشنواره با کیفیت واقعی به عنوان یک ویترین جدی موسیقایی نداشتیم. ولی در همین سی سال که جشنواره برگزار شد برخی از سال ها کیفیت قابل قبولی داشت ولی در سال های اخیر جشنواره فجر اصلا قابل دفاع نبود. امیدوارم با دخالت خانه موسیقی در برگزاری جشنواره، مشارکت گسترده تر موسیقی دانان را شاهد باشیم.

در پایان این برنامه شهرام میرجلالی تار، علیرضا فریدون پورآواز و ایوب صادقی نژاد تنبک به اجرای قطعاتی در آواز ابوعطا پرداختند و دیدار نوروزی هنرمندان تا ساعاتی در حیاط ساختمان فاطمی ادامه داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.