چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰

در گفتگو با خبرنگار سینماپرس

«مهران ملکوتی» از سختی های حرفه صدابرداری می‌گوید/ کارگردانان سر صحنه هیچ‌گاه صدا را گوش نمی‌دهند!

مهران ملکوتی*

سینماپرس: مهران ملکوتی گفت: از آنجا که کارگردانان هنگام فیلمبرداری توجه چندانی به مقوله مهم صدا ندارد، مسئولیت صدابرداران در تمامی پروژه ها سنگین و طاقت فرسا است.

صدابردار فیلم سینمایی «به نام پدر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یک صدابردار همیشه باید حافظ ایده های کارگردان فیلم باشد چرا که کارگردانان هیچگاه سر صحنه فیلمبرداری صدا را گوش نمی دهند و بیشتر به دیدن راش های فیلم و تصاویر بسنده می کنند و وظیفه صدا به صورت کلی بر عهده صدابردار فیلم است.

وی ادامه داد: نکته جالب این است که اغلب کارگردانان حتی هنگام مونتاژ و مرحله صداگذاری نیز توجه چندانی به مقوله مهم صدا ندارند و بعد از اتمام این مراحل است که تازه به فکر این می افتند که صدای فیلمشان چگونه از آب در آمده است. از همین رو صدابرداران می بایست همیشه از وظیفه سنگینی که روی شانه هایشان گذاشته شده است حفاظت و حراست کنند تا بتوانند به تنهایی و به نحو احسن از پس ایفای وظایف خود برآیند.

ملکوتی سپس در مورد تعامل میان صدابردار و کارگردان اظهار داشت: من به عنوان صدابردار همیشه پیشنهاداتی را در جهت رشد کیفیت کارشان می دهم و فیلمنامه یک فیلم و نظرات کارگردانش نیز به شدت برایم مهم است و دوست دارم ذهنیت من با کارگردان کاملاً منطبق شود اما گاهی اتفاق می افتد که کارگردان به دلایل شخصی و بعضاً سلیقه ای خود پیشنهادات صدابردار را نپذیرد و صدابردار هم وظیفه دارد که تمام و کمال درخواست کارگردان یک اثر را اجرا کند.

صدابردار «سیبیل مردونه» در ادامه این گفتگو از حضور ۳ فیلمش در جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: امسال با دو فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» به کارگردانی هومن سیدی و همچنین «بوفالو» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارم که اتفاقاً صداگذاری فیلم هومن سیدی را نیز خودم انجام داده ام اما به دلیل اینکه مدت ها است از فضای این فیلم ها دور مانده ام صحبت کردن در مورد آن ها برایم به شدت مشکل است. همچنین امسال در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر با فیلم «دو» ساخته سهیلا گلستانی نیز حاضرم و امیدوارم که تمامی این فیلم ها با استقبال خوبی از سوی منتقدین و مخاطبین سینمای ایران روبرو شود.

وی در خاتمه این گفتگو از ادامه فیلمبرداری «پول ک» به عنوان اولین تجربه کارگردانی خود خبر داد و خاطرنشان کرد: اکنون نزدیک به دو ماه است که من برای ساخت این فیلم در بوشهر به سر می برم و این روزها درگیر آخرین مراحل فیلمبرداری این اثر سینمایی هستیم و امیدوارم که «پول ک» در زمان اکران مورد توجه اهالی سینما و عموم مردم قرار بگیرد.

گفتنی است؛ مهران ملکوتی پیش از این به عنوان صدابردار در بسیاری از فیلم های سینمایی از جمله: طبقه حساس، پرویز، آیینه های روبرو، دعوت، عصر روز دهم، به همین سادگی، اخراجی ها، مزرعه پدری، سگ کشی، کلاه قرمزی و سروناز و... حضور داشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.