سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۶

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

«غفارزاده» و مستندی درباره وجود یک پاکت محرمانه در هواپیمای حامل امام(ره) / ساخت «بسته پنجاه و هفت» تمام شد

مهرداد غفارزاده*

سینماپرس: مهرداد غفارزاده کارگردان سینما صبح امروز از نحوه ساخت مستند تک قسمتی «بسته پنجاه و هفت» خبر داد و گفت: قرار است با همین نام سریالی ده قسمتی ساخته شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، مستند «بسته پنجاه و هفت» عنوان مستند تک قسمتی است که مهرداد غفارزاده آن را به تازگی ساخته است. 

بنابراین گزارش، موضوع این مستند درباره اتفاقات اوایل انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۳۵۷ است. زمانی که امام خمینی (ره) پس از پانزده سال از تبعید به ایران بازگشتند و آن زمان هنگامی که امام خمینی (ره) همراه یارانش به ایران باز می‌گشتند، در هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ایرفرانس اتفاقی بوقوع پیوست که از چشم اغلب یاران امام خمینی (ره) پوشیده ماند.

مهرداد غفارزاده در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد ساخت این مستند توضیح داد: مستند «بسته پنجاه و هفت»در واقع واکاوی این اتفاق است، اتفاقی که یکی از اسناد مهم انقلاب شکوهمند اسلامی را رقم می زند.

 کارگردان «گیرنده» که پیش از این مستند های زیادی درباره جنگ ، اتفاقات سیاسی دنیا و همچنین درباره مسائل اجتماعی ایران  ساخته است درباره اتفاق مورد اشاره گفت: زمانی که امام خمینی (ره) با هواپیما به ایران تشریف می آوردند. پاکتی حاوی اسناد مهم انقلاب شکوهمند اسلامی همراه خود داشتند و از آنجا که سرنوشت پرواز امام خمینی (ره) و یارانش در فرودگاه مهرآباد چندان روشن نبود و احتمال هر حادثه و اتفاقی میرفت، امام خمینی (ره) از آقای «طباطبایی» میخواهند که آن پاکت را به یکی از خبرنگاران خارجی که همراه امام خمینی (ره) در هواپیما بودند، بدهند تا سند مهم انقلاب شکوهمند اسلامی  دست عوامل رژیم شاه نیفتد.

غفارزاده تصریح کرد:  صادق طباطبایی به عنوان فرد مورد اعتماد امام خمینی (ره)، «پیتر شولاتر» را از میان خبرنگاران خارجی انتخاب میکنند و بسته امام خمینی (ره) را تحویل ایشان میدهند و از او میخواهند بسته را نزد خود نگه دارد، در صورتی که در فرودگاه مشکلی برای امام خمینی (ره) و یارانش پیش نیامد، آن بسته را به آن ها بازگرداند و در غیر این صورت بسته را نزد خود نگه دارد تا زمان تحویل آن متعاقبا اعلام گردد.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) وارد ایران می شوند و برخلاف تصور، از سوی مردم، از امام خمینی (ره) و یارانش استقبال تاریخی انجام میشود و شولاتر به عنوان امانت دار بسته را بعد از چند ساعت به دست آقای طباطبایی می رساند.

کارگردان «دریا و ماهی پرنده» درباره تولید این مستند میگوید: برای ساخت این مستند تحقیقات زیادی انجام شده و با گروه تحقیقی که آقای شهرام میلانی به عنوان تهیه کننده، تشکیل دادند، بیش از سه ماه پیش تولید کار طول کشید و جهت مصاحبه با آقای طباطبایی و همچنین آقای پیتر شولاتر باید به آلمان سفر می کردیم و با مشکلاتی که برای دریافت ویزا از سفارت آلمان داشتیم، پس از دو ماه ویزا داده شد و  از طرفی آقای پیتر شولاتر نود سالگی را گذرانده بودند و حال مساعدی نداشتند و هر لحظه امکان آن می رفت که از دنیا بروند.

غفارزاده درباره دشواری ساخت مستند «بسته پنجاه و هفت» گفت: متاسفانه قرار مصاحبه با شولاتر به سختی انجام شد و از آنجا  که هر دو شخصیت فیلم ما، مریض احوال بودند با احتیاط نزدیکشان شدیم و توانستیم با آقای طباطبایی که در دوسلدورف آلمان بودند در دو جلسه دو ساعته گفتگو کنیم و با آقای شولاتر در برلین.

وی ادامه داد: متاسفانه سه هفته بعد هنگامی که ما در حال تدوین فیلم مستند بودیم با خبر شدیم آقای شولاتر فوت کردند و از میان ما رفتند و  او به نوعی این فیلم را نزد ما یادگاری گذاشتند و رفتند.

بنابراین گزارش، مهرداد غفارزاده این فیلم را برای «بسیج سازمان صدا و سیما» ساخته است و قرار است بر اساس آن اتفاق تاریخی، سریالی به همین نام در ۱۰ قسمت، چهل دقیقه ای، در بسیج سازمان ساخته شود.

 هم اکنون مهرداد غفارزاده به همراه «اکبر روح» در حال نگارش این سریال هستند و تا به حال هشت قسمت آن آماده فیلمبرداری شده است و با برنامه ریزی که صورت گرفته است، امید است در آبان ماه، پیش تولید این سریال آغاز شود.

لازم به ذکر است که فیلم مستند «بسته پنجاه و هفت» قرار است در تاریخ دوازده بهمن ماه امسال، از یکی از شبکه های صدا و سیما پخش شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.