جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶

نادره ترکمانی در گفتگو با سینماپرس

«گورداله و عمه غوله» در گروه آزاد اکران می شود/ به دنبال سیاستگذاری منسجم در زمینه سینمای کودک باشیم

گورداله و عمه غوله

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینما صبح امروز از اکران فیلم سینمایی «گورداله و عمه غوله» در گروه آزاد خبر داد و گفت: امیدوارم با فروش خوب «شهر موشها ۲» سایر فیلمهای ژانر کودک هم بفروشند تا سینمای کودک پویا و فعال شود.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد آخرین وضعیت اکران فیلم سینمایی «گورداله و عمه غوله» اظهار داشت: قرار است این فیلم بعد از اتمام اکران «شهر موشها ۲» درگروه آزاد اکران شود و  پخش این فیلم بر عهده جبرئیل فیلم است. 

ترکمامی در ادامه افزود: فیلم سینمایی «گورداله و عمه غوله» از پتانسیل بسیار خوبی برای جذب مخاطبین در گروه های سنی متعدد برخوردار است. مطمئنم این اثر با فضا و قصه‌ شیرینی که دارد مورد توجه مردم و کودکان و نوجوانان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: نمایش موفق فیلم در جشنواره کودک و نوجوان در سال ۹۱ و بازخورد بسیار خوبی که به همراه داشت نوید خوبی برای اکران موفق فیلم است. همچنین دریافت جوایز متعدد و حضور بین‌المللی فیلم در چندین جشنواره بین‌المللی ، اللخصوص نمایش گسترده‌اش برای کودکان در هندوستان با حمایت یونیسف فرصت‌های تازه‌ایی برای «گورداله و عمه غوله» خواهد بود.

این کارگردان سینمای کودک همچنین افزود: در آستانه‌ برگزاری جشنواره‌ بین المللی  فیلم کودک و به دنبالش روز جهانی کودک هستیم ، همیشه بحث حمایت از سینمای کودک و رشد این گونه‌ مهم سینمایی در سایه‌ حمایت و پشتیبانی از جانب سازمان ها و مراکز متعدد مطرح بوده،‌ از جمله مراکزی که همواره می‌بایست حمایت جدی خود را از سینمای کودک اعلام کند، سازمان آموزش و پرورش است. 

کارگردان «خاله سوسکه» تصریح کرد: من فیلمم را شش ماه پیش برای شورای حمایتی آموزش و پرورش مستقر در دفتر تکنولوژی،‌ آموزشی بردم ، فیلم را تحویل آقای کریمی ( مسئول شورا) دادم و از نقش آموزش و پرورش در توسعه و جریان‌سازی سینمای کودک کلی صحبت کردم. اتفاقاً ایشان هم با من هم آوا شد. حالا بعد از گذشت شش ماه و پس از یک نوبت گم کردن فیلم،‌ آقای کریمی تلفنی به من اطلاع دادند که فیلم مورد تائید شورای آموزش و پرورش نیست، آقایون حتی به خودشان زحمت ندادند دلائل را به شکل مکتوب به من ارائه دهند.

وی گفت: از اخبار و اطلاعاتی که از شورای مذکور دریافت کردم این حقایق بیرون آمد که برخی از افراد شورا فیلم های خود را در صف نمایش و اکران قرار داده‌اند، ‌بنابراین تاب و تحمل حضور آثار سینمایی دیگر را نخواهند داشت، بخصوص فیلمی که چندین جایزه هم دریافت کرده باشد. مافیای نه چندان پنهانی که تقریباً همگی از وجودش در شورای حمایت آموزش و پرورش مطلع هستیم، در صدد بهره‌برداری از فرصت‌هایی هستند که متاسفانه برگه حمایتی آموزش و پرورش به آنها می‌دهد. این در شرایطی است که آموزش و پرورش ادعای قوی ترین بازوی حمایت از فرهنگ و هنر ایرانی را دارد.

ترکمانی یادآور شد: فیلم من یک افسانه‌  اصیل ایرانی است که در فضایی کاملاً سنتی و با اصالت های ایرانی روایت می‌شود. افسانه‌های ایرانی بخشی از میراث فرهنگی ما هستند. فیلم سینمایی «گورداله و عمه غوله»  حکایت شجاعت و ذکاوت کودک ایرانی است. اگر در سینما نتوانیم به افسانه‌ها و حکایات ایرانی که سرمنشاء بسیاری از آثار درجه یک در دنیا شده‌اند بپردازیم فرصت را به دیگرانی داده‌ایم که از غفلت ما همیشه بهره برده‌اند.

وی گفت: از وزیر آموزش و پرورش سوال می‌کنم، آیا مطلع هستید در شورای حمایتی آموزش و پرورش مستقر در دفتر تکنولوژی و آموزشی عده‌ایی با بهره برداری سوء از فرصت‌‌های شغلی شان با ایجاد مافیای سیاه تیشه بر ریشه‌ فرهنگ و هنر این مرز و بوم می‌زنند و بهره‌‌های شخصی می برند؟ فراموش که نکردید همین شورای حمایتی از فیلم سینمایی «رسوایی» به عنوان اثر مناسب برای دانش‌ آموزان حمایت کرد . فیلمی که هیچ جایگاهی برای مخاطب کودک و نوجوان نداشت. حتی کارگردان فیلم اذعان کرد که این فیلم یه هسچ وجه برای کودکان و نو جوانان نیست.

وی ادامه داد: از جناب وزیر آموزش و پرورش می‌خواهم که این موضوع را بشکل جدی مورد رسیدگی قرار دهند، از شما توقع داریم این جریان مافیایی را از آموزش و پرورش پاک کنید.

ترکمانی  در ادامه در مورد آخرین وضعیت تولید فیلم سینمایی «شرتی، شپرتی» نیز گفت: پس از دیدار و نوشتن نامه‌ایی برای  آقای جعفری جلوه علیرغم اینکه در بنیاد سینمایی فارابی درگیر برگزاری جشنواره کودک و نوجوان هستند ، با دید مثبت با این مسئله برخورد کرده اند و طی دیداری که هفته قبل با یکی از نویسندگان در بنیاد سینمایی فارابی داشتم،  قرار شد دوباره فیلمنامه مورد بازنگری قرار گیرد و در مجموع نسبت به تولید آن خوشبین هستم. امیدوارم اتفاقات خوبی در پیش رو باشد.

ترکمانی در بخش دیگری از این گفتگو با فروش بالای فیلم مرضیه برومند اشاره کرد و افزود: امیدواریم حالا که فیلم سینمایی «شهر موش ها ۲» چراغ سینماها را روشن کرده و مردم با فرزندان به سالن های سینما می روند این اتفاق جریان دار باشد و سایر فیلم های این ژانر هم بفروشد تا سینمای کودک همچنان زنده ، پررونق و پویا باشد.

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد:  امیدواریم این اتفاق رخ ندهد که بعد از اتمام یک فیلم پرفروش برای بچه ها همه چیز با سکوت ادامه پیدا کند. فروش این فیلم نشان داد سینمای کودک می تواند جریان ساز شود و مردم را به سینماها بکشاند. امیدواریم مدیران سینمایی به یک سیاستگذاری دقیق و منسجم و کارآمد در مورد این ژانر مهم سینمایی دست یابند تا در ادامه سایر فیلم های کودک هم به چرخه اکران بیایند و بفروشند.  

برچسب‌ها

نظرات

  • ۱۳۹۳/۰۷/۱۲ - ۱۹:۲۷
    0 0
    نادره ترکمانی درست میفرمایند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.