پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷

نگاهی به فیلم برایان سینگر

«ناشناخته‌ها» ؛ تطهیر دولت امریکا و دعوت به امید

مردان ایکس

سینماپرس: عباس کریمی‌عباسی/ « ناشناخته‌ها: روزهای گذشته آینده» جدیدترین فیلم از سری مردمان ایکس یا با ترجمه دقیقتر ناشناخته‌ها به کارگردانی برایان سینگر است که در حال حاضر پرفروش ترین فیلم در حال اکران آسیاست.

« ناشناخته‌ها: روزهای گذشته آینده» ششمین فیلم از سری فیلم های گروه ایکس-من است که افرادی غیر عادی با قدرتهای مافوق طبیعی هستند و به دو گروه خیر و شر با دو رهبر قدرتمند تقسیم می شوند.

این فیلم اما در بین فیلم های دیگر این سری متفاوت است و در آن ولورین که یک انسان با اسکلت فلزی و چنگالهایی است که فولاد را پاره می کند، به گذشته می رود تا جلوی یک ترور را بگیرد و آینده ایکس-من ها را تغییر دهد. در این فیلم دو رهبر خیر و شر اختلافات خود را کنار می گذارند و با کمک هم آینده ای را رقم می زنند که در آن پایانی امیدوار کننده و روشن وجود دارد و این خلاف پنج قسمت قبل است که با وجود پایان خوش های مرسوم هالیوود فیلم ها فضایی ناامید کننده از زندگی را ارائه می دادند.

به نظر می رسد مشکلات اقتصادی امریکا که متاثر از بحران اقتصادی فعلی جهانی است هالیوود را ترغیب به ساخت فیلم هایی که مروج امید به مردم هستند کرده تا بخشی از فشار عصبی و استرس ناشی از بحران مذکور کاسته شود و اتفاقی که در سینمای هالیوود در دهه سی و شصت و هشتاد افتاد دارد تکرار می شود.

« ناشناخته‌ها: روزهای گذشته آینده» کارگردانی خوبی دارد و گره ها و تعلیق ها به جا هستند و گره گشایی های خرد در پایان به نتیجه ای می رسند که با توجه به دیالوگهای فیلم قابل پیش بینی است اما در این میان صحنه های مبارزات و ماجراهای فرعی توانایی جذب مخاطب تا پایان فیلم را دارند.

فیلم اشارات زیادی نیز به ریاست جمهوری امریکا در دهه هفتاد دارد و رییس جمهوری ای که نشان داده می شود شباهت زیادی به نیکسون دارد که مورد تنفر امریکایی هاست و دست به تولید سلاح هایی می زند که باعث رعب جمعی و کشتار مردم بی دفاع می شود. تهیه کنندگان با درج این بخش ها در فیسلمنامه خواسته اند تا مشکلات فعلی را گردن نیکسون انداخته و دوره فعلی و رییس جمهوریان بعد از نیکسون را تطهیر کنند در حالی که در زمان جورج بوش اتفاقات مشابه زیادی روی داد که در آنها مردم بی دفاع زیادی در سراسر جهان کشته شدند و حمله به عراق و افغانستان از آن جمله است.

« ناشناخته‌ها: روزهای گذشته آینده» یک فیلم کمیک استریپی است و فیلم هایی که امسال در این زمینه ساخته شده اند با استفاده از قهرمانان تخیلی نظیر کاپیتان امریکا، مرد آهنین و مرد عنکبوتی سعی دارند تا به مردم آینده ای پر امید را نوید دهند موردی که کمتر در فیلم های ایرانی دیده می شود ضمن این که کشور ما قهرمانان حقیق زیادی در این زمینه دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.