چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶

نگاهی به فیلم جدید سعید سهیلی

«کلاشینکف»؛ ارائه شوخی‌های مبتذل برای فتح گیشه

فرهاد اصلانی در فیلم کلاشینکف

سینماپرس: مرتضی اسماعیل دوست/ «کلاشینکف» تازه ترین فیلم سعید سهیلی است که مملو از دیالوگهای بی ربط و شوخی‌های مبتذل برای جذب تماشاگر و فروش فیلم است.

«کلاشینکف» با نمایی زیبا از همراهی برادر و خواهری به نام عادل و عاطفه در قابی تاریک و رها در دل دشتی عریان گشایش می یابد. دو شخصیتی که بعدها مشخص می شود که فاعل و مفعول حوادث رخ داده هستند.

 اولین گره افکنی در فیلم، آغازی بر رویدادها، دیالوگ ها و حوادث مضحکانه در کلاشینکف است. البته این انبساط روح، از برای چشیدن ذره ای لبخند بر قاب صورت نیست، چرا که حتی وجود عطارانِ طنازهم کمکی به فیلمنامه بی ربط و دیالوگ های بی ریشه نمی کند.

 آن چه سبب حیرانی دیده از دنباله سازی تصاویر است، به هم متصل کردن رویدادهایی بی وصله و پینه بستن دیالوگ هایی بی اساس بر زبان کاراکترهایی است که البته هیچ یک شناسنامهای نداشته و کارگردان همانند بازیگر نقش عالیه، رغبتی به دادن سجل نامه به مخاطب نمی کند. به نحوی که هیچ کدام از کاراکترها نه گذشته ای از دیروز داشته و نه صورتی از حال دارند.

 واقعا از کدام بخش کلاشینکف می توان لذت برد؟ از عمویی پرت که به دنبال پایان کلام است!؟ و نمایش خاک در دستانش را می توان شعاری ترین فصل سینمای پرشعار ایران دانست. یا دختربچه ای که مثلاخواهر عادل است و به جز جیغ زدن در پایان هر سکانس، نقش دیده بان را بازی می کند!؟ یا باید ازمردانی ماتادور مثال برد که دنبال خون پدر کشته شده هستند و همه جا حی و حاضر، قیصری امروزیرا با ژستی مسخره فریاد می دارند؟ یا از رضا کلاشی! که دقیقه 38 از فیلم توسط کارگردان با ارائه دیالوگ هایی آب دار و رکیک جهت چسباندن خنده ای مصنوعی به تماشاگر، دن کیشوت وار به صحنه می آید تا با مینی بوسی همه کاره و استفاده از وجود اثربخش دستشویی!به دنبال چیزی! باشد؟

همانا که برخی فیلم های ساخته شده در سال های اخیر، به لحاظ غلظت سخیف بودن، دست فیلمفارسی ها را هم از پشت بسته اند. جریانی که از چند سال گذشته به بهانه کشاندن تماشاگر و البته با هدف نهانی از تصاحب گیشه جیبشان به اشاعه بی بند و باری پرداخته اند ودر این میان با چهره ای حق به جانب و داشتن کرسی عزت در میان عده ای دست اندرکار فرهنگ به پیشروی آمار فروش های میلیاردی و کسب پرفروش ترین فیلم سال نائل آمدند.

به راستی این چه افتخاری است که با نمایش صحنه هایی سخیف و شوخی ها و دیالوگ هایی جلف بتوان به آن چنگ زد؟ فیلم کلاشینکف، سرشار از نقص هایی فنی است که در زیر سایه فیلمنامه بی قید و بند قرار گرفته است. دیالوگ هایی با چرخش سبیلی لرزان که یاد سینمای کیمیایی را در ذهن فریاد می زند، ترانه هایی عشقی از دیروز فیلمفارسی، رفاقت هایی پوشالی و شعاری، رخدادهایی آنی، شخصیت هایی که به قول دیالوگ عادل، گور به گور شده اند، بازی هایی تصنعی و تعدد لوکیشین هایی که به دنبال خودنمایی دوربین هستند.

به راستی میان این همه کاراکترهای بی مورد از عروس و داماد تا موتورسواری نیکوپیشه!، چرا کسی سراغی از معلول رخدادهای فیلم که همان خواهر نگون بختِ عادل باشد، نمی گیرد؟! با تماشای چنین فیلم هایی این سوال به ذهن بی قرار رسوخ می کند که چراباید فیلم هایی شریف که دارای ساختار محکم سینمایی بوده و با عواملی هنرمند ساخته شده اند به  دالان ورودی اکران راهی نداشته باشند و فیلم هایی بی بنیان از لحاظ فنی و با مایه هایی از ابتذال به راحتی رنگ صحنه به خود بیابند. فیلم هایی که تماشای آن ها به همراه خانواده، شرم را به پیشانی باوری دغدغه مند جاری می سازد.

نظرات

  • رضا ۱۳۹۳/۰۵/۱۰ - ۱۰:۲۳
    1 2
    انتقاد نگارنده بدرستی بیان شده است اما این جملات نقد گونه تنها بر فیلم سازی یک شخص وارد نشده بلکه نقدی ست بر جریان سازی اینگونه فیلمها درسالهای بحران اقتصادی سینما و از آن فراتر نقدی ست بر جایگاه فرهنگ و هنر کشورمان و از آن هم فراتر نقدی ست بر عملکرد سالیانی دراز که از انقلاب 57 هرچه فاصله مان بیشتر شد و هرچه از پایان دفاع مقدس فاصله گرفتیم این بی نشانی از هویت ملی و اسلامی مان علیرغم شکل اسلامی نتوانسته فرهنگ غنی اسلام ناب محمدی را در زندگی اجتماعی ما به منصه ظهور برساند و گه گاه جرقه هایی در کلام شعر و انواع هنر زده شده و الباقی حکایت مثنوی هفت من کاغذ شده است ... نگاهی عمیق به رفتار برخی از جوانان ، خانواده ها ، روابط اجتماعی ، روابط اقتصادی ، روابط سیاسی و خلاصه مقایسه ظاهر با باطن به خوبی نشان میدهد که مدتهاست از جاده صراط مستقیم خارج شده و به خاکی زده ایم و تلاش فرهیخته گان ،علما ،اندیشمندان ، اساتید ، معلمان و والدین نیز در اصلاح امور کارآمد نبوده و صد افسوس که گاهی از جانب افرادی ضربه میخوریم که تربیت شده انقلاب هستند و در آنها سیر تکاملی این جنبش مقتدرانه را باید ببینیم که نمی بینیم ... خدا عاقبت همه مان را بخیر کند ، انشااله.
  • علی ۱۳۹۳/۰۵/۱۰ - ۲۲:۳۸
    1 1
    با سلام واقعیتش با نظر شما موافق نیستم من تو جشنواره امسال 20 تا فیلم دیدم وکلاشینکف یکی از معدود فیلمایی بود که تونسته بود با فیلنامه متوسط یه فیلم تقریبا خوش ساخت ارایه کنه که بتونی حداقل سرگرم بشی وگاهی هم از بعضی لحظه های فیلم لذت ببری وحس کنی که فیلم میبینی
  • ۱۳۹۳/۰۵/۱۱ - ۱۱:۵۱
    1 2
    بدترين فيلم سهيلي بعد از ازدواج در وقت أضافه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.