یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲

در گفت وگو با سینماپرس

ترکمانی: برنامه ریزی برای سینمای کودک وجود ندارد و این سینما در رکود ناراحت کننده‌ای است

نادره ترکمانی*

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینما صبح امروز چهارم خرداد گفت: متاسفانه در حال حاضر هیچ برنامه‌ریزی برای اکران سینمای کودک وجود ندارد و این سینما در رکود و انجماد ناراحت‌کننده‌ای به‌سر می‌برد. کسی که سرمایه‌اش خوابیده و فیلمش اکران نمی شود چه امیدی برای ساخت کارهای آتی خود دارد. امیدواریم در آینده‌ای کوتاه هم شاهد به نمایش درآمدن فیلم‌‌هایی باشیم که سال هاست در انبارها مانده‌ و در حال خاک‌ خوردن هستند.

بنابراین گزارش، این کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فعالیت های خود اظهار داشت: هنوز منتظر اکران فیلم سینمایی «گورداله و عمه غوله» هستیم، تمام عوامل دست‌اندرکار تولید این اثر سینمایی منتظرند تا حاصل زحماتشان را بر پرده سینما و در کنار کودکان و نوجوانان مشاهده کنند.

وی گفت: وقتی فیلم سینمایی «گورداله و عمه غوله» در جشنواره کودک اصفهان به نمایش درآمد، بسیاری از عروسک‌گردانان حرفه‌ای از دست‌آورد جدیدی که در حرکت عروسک‌ها در این فیلم می‌دیدند متعجب شده بودند، یادم می‌آید «نگار استخر» را در اصفهان دیدم، او بخاطر حرکت متناسب و همزمان تعداد زیادی عروسک در هر سکانس و حرکت مستقل این فیلم در نمای فول شات که از شیوه‌ایی نو برخوردار بود به من تبریک گفت. حتی حضور و استقبال از فیلم سینمایی «گورداله و عمه غوله» در جشنواره‌های جهانی که امتیاز بزرگی برای این فیلم است برای من خیلی خوشحال کننده است ولی تا زمانیکه فیلم بر پرده‌ سینماهای کشورمان نرود، انگار اصلاً فیلمی ساخته نشده است.

کارگردان «خاله سوسکه»  یادآور شد: چند نفر از بینندگان فیلم سینمایی «گورداله و عمه غوله» در جشنواره لاکنوی هند از فیلمبرداری زیبای کار گفته ‌بودند و تدوین ، صداگذاری و موسیقی فیلم توجه‌شان را جلب کرده بود. چشم‌اندازهای زیبایی که در فیلم هست و قصه‌ایی که از افسانه های دور و کهن می‌آید نیز توجه عده‌ایی دیگر را به خود جلب کرده بود. به هرحال این فیلم جوایز قابل توجهی از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بدست آورد. به نظرم این بی‌توجهی به مخاطب کودک و نوجوان ایرانی است که این اثر سینمایی را نبیند.

 وی گفت: از طرفی عدم اکران آثار سینمایی کودک و نوجوان فرصت را برای بهره‌برداری عده‌ایی فراهم آورد و بچه‌ها را برای دیدن اثری که مناسب آن ها نبود به سالن‌ها بردند و البته بهره‌اش را هم بردند! به هرحال در حال حاضر با حجم بالایی از فیلم های اکران نشده در گروه سینمای کودک مواجهیم و در آستانه شروع تابستان و بدنبالش بازگشایی مدارس فرزندان مان همچنان هیچ سهمی از سینما ندارند.

ترکمانی تصریح کرد:  به نظر می رسد سازمان سینمایی و یا شاید شورای صنفی نمایش باید فکری به حال این آثار کنند تا در آینده موجی ایجاد شود و اکران سینمای کودک جاری و تداوم یابد. چه بسا با تشویق برای شکل‌گیری یک پخش‌کننده‌ تخصصی در سینمای کودک بتوان اولین گام را برای اکران خوب آثار کودک برداشت.

وی در پایان این گفت وگو در مورد روند تولید فیلم جدیدش نیز توضیح داد: دورخوانی فیلمنامه‌ «شرتی و شپرتی» با تعدادی از عوامل  فیلم نیز آغاز شده است. امیدواریم بتوانیم بعد از دورخوانی های این فیلم را هم در زمانی مناسب کلید بزنیم.

برچسب‌ها

نظرات

  • حامی ۱۳۹۳/۰۳/۰۵ - ۱۸:۱۷
    0 0
    من از طرفداران جدی سینمای کودک هستم ولی متاسفانه جریانی در سینمای ایران تلاش می‌کند جلوی اکران آثار کودک را بگیرد .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.