یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸

سازمان سینمایی، خانه سینما یا سازمانهای نظارتی

چه نهادی مسئول پخش فیلم های سینمایی از بی بی سی فارسی است؟

برنامه آپارات

چند هفته ای است شبکه بی بی سی فارسی در برنامه «آپارات» خود فیلم های سینمایی ایرانی را که دارای پروانه ساخت و پروانه نمایش هستند را نمایش می دهد و به نقد و بررسی آن می پردازد.

 اگر چه فیلم های سینمایی نمایش داده شده اخیراً همگی از تولیدات دوره اصلاحات از سال 76 به این سو می باشد، اما پخش فیلم های سینمایی شناسنامه دار که کارگردان و تهیه کنندگانش در سینمای ایران همچنان به کار مشغول هستند کمی دور از انتظار است.

 

پخش این فیلم ها در سکوت خبری رسانه های داخلی و بدون سؤال از مسئولان کنونی سینمایی نیز، خود تعجب برانگیز است. یادمان نرفته وقتی چند فیلم مستند و کوتاه از همین برنامه «آپارات» پخش شد دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی چه واکنش هایی از خود نشان دادند؛ در حالیکه سازندگان آن فیلم ها اکثراً افراد شناخته شده ای نبوده و فیلم ها نیز از اهمیت چندانی برخوردار نبودند. اما فیلم های سینمایی پخش شده اخیر از بی بی سی فارسی، همگی فیلم هایی هستند که کارگردانان، بازیگران و تهیه کنندگان شناخته شده ای دارند که حتی بعضی فیلم های جدیدشان در اکران عمومی یا شبکه نمایش خانگی در یکی دو سال گذشته به نمایش عمومی درآمده است.

 

حال این سؤال ها به ذهن می رسد با توجه به اینکه در دوره گذشته خانه سینما، این مجموعه در هماهنگی و مساعدت پخش فیلم های کوتاه و مستند دستیار بی بی سی فارسی شده بود، آیا در دوره جدید فعالیتش نیز چنین نقشی را برای این فیلم هایی سینمایی بر عهده دارد؟ و اگر پاسخ منفی است چرا خانه سینما در جایگاه به اصطلاح صنفی خود به دفاع از صاحبان فیلم در قبال بی بی سی فارسی نمی پردازد و به سکوتی معنا دار تن داده است؟

 

سؤال دوم عدم واکنش مسئولان سینمایی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که چرا نسبت به پخش این فیلم ها هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهند؟ اصولاً آیا مجوز پخش آنها را از بی بی سی، وزارت ارشاد صادر کرده است و اگر باز هم پاسخ منفی است چرا نسبت به این رفتار غیرقانونی تهیه کننده یا سرمایه گذاران و یا کارگردان فیلم اقدامی صورت نمی گیرد؟ همه خوب می دانیم بی بی سی شبکه ای نیست که همچون شبکه های فارسی زبان لس آنجلسی دل به دریا زده باشد و بدون خرید حقوق نمایش آن اقدام کرده باشد.

 

آیا با توجه به اینکه شرایط اقتصادی سینمای ایران به گونه ای است که همه صاحبان فیلم تمایل دارند خریدارانی از آن سوی مرزها فیلم هایشان را بخرند تا ضمن فرصت نمایش برای فیلم، درآمد غیر منتظره ای نیز نصیبشان شود ، به نظر نمی رسد وسوسه خرید این فیلم ها توسط بی بی سی در میان دیگر تهیه کنندگان و سرمایه گذاران باعث می شود سر نخ همه امور از دست متصدیان امر خارج گردد؟

 

لازم به توضیح است اخیراً فیلم هایی از مازیارمیری، بهمن فرمان آرا ، علیرضا امینی و... از برنامه آپارات بی بی سی فارسی پخش شده است!

نظرات

  • ali ۱۳۹۲/۰۸/۱۹ - ۱۱:۲۸
    16 1
    شما چرا ماهواره داري كه مي شيني اين ها رو مي بيني
  • بی نام ۱۳۹۲/۰۸/۱۹ - ۱۲:۴۴
    15 1
    شما ابتدا نگاه اعتراضی خود را متوجه سیمای جمهوری اسلامی ایران بکن که بدون هیچ مجوزی فیلم های روز سینمای دنیا ( هالیوود) راپس قلع و قمع های بسیار ، بی یال و دم و اشکم پخش می کند و به هیچ کس هم جوابگو نیست . به نظر شما کار صدا و سیما قانونی و کار بی بی سی فارسی غیر قانونی است. ؟ من مدافع بی بی سی فارسی نیستم و عمل این رسانه را هم زشت می دانم اما صدا و سیما چرا به خود اجازه می دهد که فیلم های روز امریکا و اروپا را بدون اجازه صاحبان آثار و بدون پرداخت ریالی بابت ان ها اینگونه دل و روده اش را بیرون ریخته و پخش کند.
  • فضولی ؟÷ ۱۳۹۲/۰۸/۲۸ - ۰۷:۵۴
    0 1
    به من و شما که ربطی نداره اما به تهیه کننده و قسمتی هم به کارگردان ربط داره که خودشون می دونن چه جوری با بی بی سی کنار بیان تو کار باقی کشورها فضولی نکنین. کار مملکت خودمون رو سر و سامون بدین. تو ایران راش های اصلی فیلم ها(نسخه بدون ادیت فیم) قبل از کارگردان دست مردم میرسه اون وقت تیتر زدید : چه نهادی مسئول پخش فیلم های سینمایی از بی بی سی فارسی است؟ واقعاً که چه نهادی مسئول تیتر زدن شماست؟
  • حمید ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ - ۰۶:۴۹
    1 0
    به نظرمن دربدی کاربی بی سی شکی نیست.ولی اول بهتره جلوی کپی کردن روتوکشورخودمون بگیری م.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.