شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳

در مراسم تودیع‌و‌معارفه مدیران فارابی عنوان شد؛

ایوبی: فیلم روشنفکری نیاز امروز سینمای ایران نیست/ صندلی مدیران سینمایی از دیگران داغ‌تر است!

ایوبی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد سینمایی فارابی صبح امروز در سالن اجتماعات این بنیاد با حضور مدیران، سینماگران و اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد سینمایی فارابی صبح امروز در سالن اجتماعات این بنیاد با حضور مدیران، سینماگران و اهالی رسانه برگزار شد. این مراسم بعد از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران و پخش کلیپی از عملکرد فارابی تا دی ماه ۹۱ آغاز شد.

«جعفر گودرزی» که اجرای مراسم را برعهده داشت گفت: در مراسم های تودیع و معارفه لطافت وجود ندارد، اما استقبال از مراسم های تودیع و معارفه فارابی به دلیل نقش مهمی که فارابی ایفا می کند، همیشه خوب بوده است.

 

شباهت مراسم تودیع معارفه با مراسم ختم از نگاه بهشتی

 

در ادامه «پژمان لشگری پور» پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: من همیشه در مراسمی این‌چنین جمله ای از بهشتی به یاد دارم که درباره مراسم های تودیع و معارفه می گفت «این جلسات مثل مراسم ختم است با این تفاوت که مرحوم در مراسمش حضور دارد» و خوشحالم که دوستان با دست پر، این مسئولیت را به آقای جلوه تحویل می دهند. من هم تجربه همکاری با جلوه را داشته ام و هم با میرعلایی.  یادم می آید زمانی که من در سینمای تجربی بودم و مسئولیت ساخت فیلم کارگردانان اول را داشتم،جلوه همان رفتاری که با فیلمسازان اول که حامی ندارند داشتند،به همان شکل با فیلمسازان مطرح رفتار می کردند.

 

لشگرپور یادآور شد:میرعلایی دوران سختی را سپری کرد و با اینکه دبیری جشنواره از فارابی سلب شد،اما همچنان پیگیر بود که جوایز به دست برگزیدگان برسد و به نظرم با تدبیر جلوه فارابی همچنان خواهد درخشید.

 

در ادامه برنامه حجت الله ایوبی گفت: وظیفه خودم می دانم که از تلاش های میرعلایی تشکر کنم. وی در دوران سخت و سوءتفاهم سینما و مدیریت فرهنگی این کشتی طوفان زده را مدیریت کردند و باید هر مدیری را در دوران فرهنگی خودش بررسی کنیم. میرعلایی کارنامه قابل دفاعی دارد. می دانیم که مدیریت فرهنگی کار دشواری است و صندلی مدیران فرهنگی داغ است و صندلی مدیران سینمایی داغ‌تر و جایگاه این صندلی خدمت به سینمای کشور است. میرعلایی در سنگر دیگری به تهیه پروژه های فرهنگی خواهد پرداخت. ما در عرصه فرهنگی به اندازه فراوان مدیران با ارزش نداریم، جایگاه فارابی معلوم است و باید از بنیانگذاران آن یاد کنم و سینمای نجیب ایران ویترین فرهنگی ما در خارج از کشور است. همه ما بر این باور هستیم که سینما خدمات زیادی را به انقلاب اسلامی داشته است، در حالیکه همواره فراز و فرودهای زیادی را داشته است، اما این دوران پیش رو با همدلی و همکاری، آرامش لازم را فراهم کنیم.

 

 سینمای ایران ربطی با پروژه های هالیوودی ندارد

 

ایوبی ادامه داد: بنیاد فارابی در حرکت جدید و در سینمای امید نقش مهمی دارد و قلب سینمای ایران است و مهم ترین مرجع صنعت سینما است. سینمای ایران نیازمند پاتوق فرهنگی و اندیشه ای است. باید کنار هم باشیم و یک دیگر را نقد کنیم و در جلسات و پاتوق ها سینمای ایران را جلو ببریم. سرمایه سینمای ایران پروژه هالیوودی نیست و درحالیکه نباید از صنعت هم عقب ماند و امیدوارم در دوران جدید فیلمنامه نویسان به کمک فارابی جایگاه خود را پیدا کنند.

 

ایوبی افزود: فیلم فاخر و روشنفکری نیاز امروز سینمای ایران نیست. همه هنر تلفیق دو نگاه گیشه و روشنفکری است و سینماگر ایرانی باید برای مردم ایران فیلم بسازد و باید برای مخاطب فیلم ساخته شود و دراین صورت است که در جشنواره ها هم موفق خواهد شد.

 

ایوبی درباره حضور سینمای ایران در جشنواره های خارجی گفت: نباید صندلی ای در جشنواره های خارجی خالی بماند و با زبان سینما می توانیم با مردم جهان صحبت کنیم، چرا که مدرن ترین زبان است. سنت ها و تاریخ های ایران پشتوانه محکم سینماگران ایرانی است، در حالیکه در فیلم های سایر کشورها سعی می کنند تاریخ بسازند.

 

رئیس سازمان سینمایی درباره سینمای دینی گفت: فیلم های دینی این نیست که فقط به مسائل دینی بپردازند، بلکه ترویج عدالت و اخلاق می تواند سینمای ارزشی باشد. جهان اسلام نیازمند ایران است تا به افراطیون نشان دهد که اسلام لطیف چیست، این پیام را شاید نتوان با سایر هنرها نشان داد و سینما می تواند بهترین زبان باشد و این یک رسالت فرهنگی است.

 

ایوبی در ادامه با اشاره به پذیرفتن مدیریت فارابی «جعفری جلوه» گفت: تشکر می کنم که این مسئولیت را پذیرفت و این سمت کوچکترین منسب برای وی است و قبول کردند متواضعانه بیایند، جعفری جلوه با امید و مشی اعتدال بتوانند سینمای ایران را چند گام جلوتر ببرند و باید قدردان مدیریت گذشته وی باشیم که جلوی افراط به سینما را گرفتند و سینما را با اعتدال حفظ کردند. برای آقای میرعلایی و نجاریان آرزوی موفقیت دارم و به جعفری جلوه خوش آمد می گویم.

 

عاقبت بخیری از آرشیو میرعلایی

 

احمد میرعلایی در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و در متنی که از پیش آماده شده بود،گفت: من بابت این دوره چهار ساله از همکارانم در فارابی و سینماگران تشکر می کنم که با حضورشان عامل رونق شدند، از منتقدان دلسوز و آگاه که از بروز اشتباه جلوگیری کردند تشکر می کنم و برای منتقدانی که به فارابی تاختند دعا می کنم، در این چهار ساله در فارابی روی هیچ کس بسته نبود و تلاشمان این بود که فارابی به دور از تنش ها به خدماتش ادامه دهد و وجدان آسوده ای دارم که کم فروشی نکرده ام. برای جعفری جلوه دعا می کنم که بهتر از ما ادامه دهنده باشند و امیدوارم که آرشیومان در آخرت عاقبت به خیر شود و من خوشحالم که جعفری جلوه قبول کرد و باید همه به وی کمک کنیم.

 

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در ادامه مراسم تودیع «احمد میرعلایی» با اهدای لوح هایی از کارمندان فارابی، بسیج بنیاد، مهدی نصیری(مدیر موزه)،شهرداری اصفهان،هاشم میرزا خانی(رئیس انجمن سینمای جوان)،محسن علی اکبری(هیات امنای فارابی) انجام شد.

 

اولین گام جعفری جلوه در فارابی

 

رئیس جدید بنیاد سینمایی فارابی در ادامه روی صحنه آمد و گفت: سخن از احیای فارابی است، بنیادی کارآمد، با ثبات و با فرهنگ غنی و امروز برای تحکیم جهان نیازمند است. اعتقاد به فرهنگ و تلاش مبنای نظری و زیباشناسی تا فعال سازی سامانه نشر در طیف رسانه های جدید و هنر سینما به عنوان رسانه برتر و آموزش مدرسه ای،دانشگاهی و آموزشگاهی مرحله پیش سینما و بعد از آن سینما یعنی آمدن به صحنه سینماگر با آفرینش و تولید فیلم و پخش آثار در سطح جهان،من تولید و پخش را سینما می خوانم و محفل شورانگیز آثار جشنواره ای را پس از سینما می دانم.

 

جلوه ادامه داد: اعتبار فارابی را به فارابی برمی گردانیم که حمایت و ارتقاء دهنده تولید است و از آقای ایوبی تشکر می کنم،علی رغم موانع به احیای سینمای امید و ارتقای ملی که لازمه اش ارتقای مجدد است.

 

از سینماگران حاضر در این جلسه می توان به منوچهر محمدی، علیرضا رضا داد، یدالله صمدی، وحید موساییان، مهدی مسعود شاهی، کامران ملکی و محمدرضا شرف الدین اشاره کرد.

 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.