شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷

رفت و آمدهایی برای بیرون کشیدن خار از پای سینمای ایران؛

فعالیت خانه سینما با تسامح پیش می‌رود یا قانون؟

خانه سینما

سینماپرس-گروه سینما/روند بازگشایی خانه سینما از ابتدا روی قانون برنامه ریزی شده بود تا جایی که وزیر در جایی اعلام کرد برای ادامه فعالیت خانه سینما به صورت قانونی دو خانه سینما خواهیم داشت اما این گفته های وزیر، در روند بازگشایی تغییراتی کرد تا جایی که مجلس برای ادامه فعالیت قانونی خانه سینما پا پیش گذاشت. اما اینکه ادامه این راه با اساسنامه ای که تغییری در قانونی شدن ندارند چگونه ادامه دارد سوالی است که طرح آن به بازنگری در مسئله نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس،  مجمع عمومی خانه سینما در تاریخ ۱۵ مهرماه طبق اعلام قبلی برگزار می شود و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها اعلام کرد که خانه سینما به صورت قانونی بازگشایی شد. محمد حیدری نیز به جلسات اخیر کمیسیون فرهنگی مجلس با ریاست سازمان سینمایی و رفت و آمدهای مدیران فرهنگی کشور به مجلس اشاره کرد و از تفاهم نامه ای خبر داد.

 

جلساتی که کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی برگزار کرد، اعضای کمیسیون بالاخص گروه هنر و رسانه تاکید داشتند تا کارها براساس قانون پیش برود. برای اجرای قانون باید در مجمع عمومی اساسنامه هیئت هفت نفره و اصلاح شده که در آن «التزام به قانون اساسی» ذکر شده و اشکالاتی که در اساسنامه ۸۷ وجود داشت و باعث بسته شدن و تعطیلی دائم خانه سینما شد رفع شود و به تصویب و تایید برسد. برای اجرای قانون در خانه سینما باید در اولین مجمع عمومی اساسنامه سال ۹۱ این نهاد صنفی به درستی و بدون اضافه و کم شدن بندهای آن(با توجه به تنظیم آن توسط سه نفر از نمایندگان ارشاد و خانه سینما و اصلاح آن توسط مشاوران حقوقی هر دو طرف) تصویب شود و بعد در مجمع عمومی فوق العاده موارد دیگری( که برای مجمع عمومی ۱۵ مهرماه در نظر گرفته شده است) از جمله انتخاب هیأت مدیره و بازرس خانه سینما، بررسی پیشنهاد عضویت اصناف متقاضی عضویت در خانه سینما به تصویب برسد.

 

از سوی دیگر برای اجرای درست قانون که هم وزیر ارشاد به آن تاکید دارند و هم محمد حیدری نماینده سازمان سینمایی برای آن اشاره دارند، تا زمانی که اختلافات میان تهیه کنندگان، کارگردانان، فیلمنامه نویسان و دستیاران فیلمبردار حل و فصل نشده است نباید نماینده ای در مجمع عمومی داشته باشند زیرا اختلافات هنوز حل نشده است و مجمع عمومی باید به گونه ای تشکیل شود که حقوق صنوف قانونی رعایت شود. تعدادی از صنوف مراحل قانونی شدن را طی کردند اما دو پاره هستند و تعدادی از آنها عضو خانه سینما. برای اجرایی شدن قانون نباید صنوفی که دو پاره هستند در مجمع عمومی که قرار است براساس قانون تشکیل شود نماینده ای داشته باشند.

 

با توجه به صحبت های اخیر محمد حیدری و کاسه ساز به نظر می رسد توافقاتی میان خانه سینما و خانه سینما ایرانیان شکل گرفته است و کاسه ساز رئیس هیئت مدیره هم اعلام کرد؛ "اتفاقات خوبی برای خانه سینما در حال وقوع است". با این شرایط پیش آمده به نظر می رسد ورود کمیسیون فرهنگی مجلس به مسئله خانه سینما و تاکید آنها بر انجام درست مراحل قانونی در بازگشایی خانه سینما باعث شد تا توافقاتی صورت گیرد و قانون بر گشایش خانه سینما حاکم باشد تا حقی از حقوق صنوف قانونی شده در این میان ضایع نشود و ما دوباره شاهد بی قانونی و فشار از ناحیه برخی از افراد نباشیم.

 

انتهای پیام/ق/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.