یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶

تحسین زاده ترکمن ها و پیوندشان با طبیعت را «اِجه» نامید

ایمان تحسین زاده

سینما پرس- گروه سینما/ ایمان تحسین زاده از ساخت مستندی در رابطه با اقوام ترکمن با نام «اِجه» خبر داد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، ایمان تحسین زاده دانش آموخته رشته فیلم سازی بوده و از سینمای بلند به فیلم کوتاه و مستند روی آورده است، وی در جشنواره سینما حقیقت سال گذشته ، با فیلم «۱۰۳۰» در بخش قوم شناسی ششمین جشنواره سینما حقیقت شرکت کرد و تندیس بهترین صداگذاری و لوح تقدیر بهترین فیلم بلند جشنواره را از آن خود کرد. وی در رابطه با جدیدترین فعالیت های خود در حوزه فیلم مستند عنوان کرد: سال گذشته فیلم مستندی را با نام «اِجه» تولید کردیم که امسال نیز مراحل تدوین آن را به پایان رساندیم.

 

وی ادامه داد: این فیلم مستند در راستای فیلم قبلی ام با نام «۱۰۳۰» تولید شده است که در آن فیلم به میان قوم بختیاری و در این فیلم جدید نیز به میان قوم ترکمن رفته ایم، کار ضبط و فیلم برداری این مستند حدود چهار ماه طول کشید که ما در طول این مدت در میان ترکمن ها زندگی کردیم.

 

تحسین زاده با بیان اینکه «اِجه» به زبان ترکمنی به معنای مادربزرگ است در رابطه با داستان این فیلم بیان کرد: «اِجه» داستان پسر بچه ای ۱۳ ساله است که پدر و مادرش در تهران سرایدار هستند و خودش نیز در روستا و در کنار مادربزرگش زندگی می کند و تصمیم دارد که برای گذراندن تعطیلاتش به نزد پدر و مادرش برود.

 

این فیلم ساز ضمن اظهار این نکته که چه در مستند «۱۰۳۰» و چه در مستند «اِجه» دغدغه ای جز نشان دادن طبیعت و پیوند آن با انسان نداشته است، عنوان کرد: دغدغه شخصی من در این مستند ها بیشتر از آنکه قوم شناسی باشد طبیعت گرایی است و این دغدغه در هر دو این مستندها البته در «۱۰۳۰» کمتر و در «اِجه» بیشتر کاملا مشخص است، دلیل این دغدغه من هم به این علت است که زندگی شهری و فرهنگ های مدرن برای من جذابیتی ندارد و من نمی توانم ارتباطی با آنها برقرار کنم و فکر می کنم که فاصله انسان ها با طبیعت روز به روز بیشتر می شود و من به همین دلیل علاقمندم که در رابطه با طبیعت کار کنم و از آنجا که میان زندگی شهری و طبیعت پیوند کمتری وجود دارد به همین دلیل بالجبار به سوی قوم ها رفتیم زیرا که ریشه سالم این پیوند را می توان در زندگی آنها جست و جو کرد.

 

تحسین زاده ضمن بیان اینکه با ساخت مستند های خود به دنبال مخاطب نیست، عنوان کرد: من در آثار خود به دنبال مخاطب نبودم و آنها جزء دغدغه های شخصی من محسوب می شوند، من قصدم این نبود که مستند «۱۰۳۰» را برای مخاطب عام بسازم بلکه دغدغه اصلی من طبیعت و سبک زندگی ای بود که رو به نابودی می رود اما با نمایش این مستند حتی افرادی که مخاطبانی حرفه ای برای فیلم های مستند نبودند نیز به تماشای آن نشستند و این اتفاقی دور از ذهن برای من بود و فکر می کنم کارهایی که حرفی برای گفتن داشته باشند مخاطبان خود را نیز پیدا می کنند.

 

این فیلمساز در رابطه با تجربه حضور خود در میان ترکمن ها گفت: ترکمن ها به دلیل اینکه در مناطق صعب العبود نبوده و دسترسیشان به زندگی شهری هموار تر است از آن زندگی قبیله ای و قومی با سبک و سیاق اصیل خود فاصله گرفته و به تکنولوژی ها و زندگی شهری خیلی نزدیک شده اند به همین دلیل از آنجا که ما به دنبال نوع دیگری از زندگی این قوم بودیم کل ترکمن صحرا از دریاچه خزر تا خراسان شمالی را زیر پا گذاشتیم اما موفق به پیدا کردن اقوام خالص و دست نخورده به آن شکل مورد نظر خود نشدیم تا اینکه تنها در حاشیه گلستان به آنچه که می خواستیم تا یک حدی رسیدیم و کار فیلم برداری را شروع کردیم.

 

تحسین زاده ادامه داد: در ابتدا ارتباط برقرار کردن با این طایفه قدیمی کمی سخت بود زیرا آنها به دلیل ریشه تاریخی که دارند کمی سخت با فارس ها ارتباط برقرار می کنند اما وقتی که اعتماد می کنند از دوستی و مهمان نوازی کم نمی گذارند، و این دوستی ما با این قوم دوست داشتنی تا جایی است که من در ماه چند تلفن از دوستان ترکمن خود دارم.

 

این فیلمساز تصریح کرد: «اِجه» یک مستند با دغدغه های شخصی است، قصه ویژه ای هم ندارد، من اعتقاد دارم برای ارائه یک کار خلاق حتما نباید به سراغ یک موضوع عجیب و غریب رفت. همانطور که در «۱۰۳۰» دنبال کار عجیب و غریبی نبودیم در این کار هم همین روند را پیش گرفتیم اما سعی کردیم که ساختار و رویکرد متفاوتی نسبت به موضوعی داشته باشیم که شاید بارها تکرار شده باشد و با این مستند مخاطب را پای قصه ای بنشانیم که شاید اتفاق ویژه ای در آن رخ ندهد اما جذابیت لازم را برای نشستن و دیدن داشته باشد.

 

تحسین زاده خاطر نشان کرد: مدت زمان فیلم مستند «اِجه» در حال حاضر ۷۵ دقیقه است و سارا نصر آبادی کار صدا گذاری آن را بر عهده داشته است.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.