چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴

با معرفی یک خواننده جدید پاپ در «دهکده»/

مانی رهنما برای خواننده‌ای غیر از خودش آهنگسازی کرد

کسری

سینماپرس - گروه هفت هنر/ مانی رهنما خواننده و آهنگ ساز نام آشنای ایران برای اولین بار برای خواننده ای غیر از خودش آهنگسازی کرد. این آلبوم هفته آینده نیمه دوم مرداد و پس از ایام عزاداری منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی سینماپرس، آلبوم «دهکده» با صدای کسری آینه وار که دو سال در گیر و دار مراحل انتشار به سر می بُرد در نهایت به زودی نیمه دوم مرداد روانه بازار خواهد شد. تمامی ملودی های این آلبوم را جز  قطعه «باورم کن» که ساخته و تنظیم بابک زرین است، مانی رهنما آهنگ سازی کرده است. خبرنگار موسیقی سینماپرس در رابطه با چگونگی شکل گیری این همکاری با مانی رهنما و کسری آینه وار به گفت و گو پرداخت. 

 

 

مانی رهنما: آلبوم «دهکده» یک کار جدی است

 

به نظر شما سبک و سیاق آلبوم «دهکده» و نوع رویکرد کسری به عنوان خواننده چه جایگاهی در فضای امروز موسیقی ایران پیدا خواهد کرد؟

 

گذشته از سبك و سياق آلبوم دهكده يك كار جدی است چه در ملودی و ترانه و چه در تنظيم و اجرای كسری، همگی با دقت و وسواس خاصی انجام شده اند.

 

 

آیا صدای کسری نمونه و سابقه ایی در موسیقی ایران دارد؟

 

خير صدای كسری جنس، لحن و تناژ خودش را دارد كه تقليد هيچ خواننده ای نيست و مربوط است به دسترنج خودش و من در صداسازی.

 

 

بیشتر کدام یک از آهنگ های این آلبوم را از نظر ترانه، ملودی و نوع خواندن به فضای کاری خود نزدیک می دانید؟

 

به دليل اينكه من آهنگسازی مجموعه را انجام دادم تمامی كارها جوری است كه برای خواندن من هم مناسب است و بعضی اوقات با كسری اين شوخی را انجام میدادم كه مثلا فلان كار را خودم بايد بخوانم. ولی در كل از كار «شگفت» و «شك» من بيشترين لذت را برده و میبرم. اجرای كسری هم در این ترک به جا و عالی بوده است. 

 

 

ابتدای راه همیشه مشکلات زیادی سر راه خوانندگان تازه نفس قرار دارد، فکر می کنید این رقابت تا چه حد سالم است و برای مطرح شدن نیاز به چه ویژگی هایی هست؟

 

به اينكه خودت باشی و حرف برای گفتن داشته باشی. تمرين مداوم، وسواس هميشگی و دقت در انتخاب كار در هر زمان می تواند خواننده را رفته رفته جا اندازد. این كار اتفاق نيست بلكه كاری است كه در بازه زمانی و نظم و تكرار به يك اثر موثر تبديل می شود. 

 

 

 روند موسیقی پاپ را چگونه می بینید و به نظرتان کسری چقدر قابلیت مطرح شدن در این فضا را خواهد داشت؟

 

كسری خيلی خوب می خواند و كارها هم البته با تاخير فراوان جا برای عرضه به موسيقی دوستان و اهالی دل دارد ولی هيچ چيز را نمی توان در اين شرايط قطعا پيش بينی كرد.

 

 

در آهنگسازی برای کسری آیا تجربه خاص و نویی داشتید که به نظرتان ویژگی خاص این خواننده باشد؟

 

من صدا سازی را سالها با او كار كردم. زوايای صدایش را خوب می شناختم. حال اگر نگویم كه كارهای خوبی بهش ندادم حداقل این كه كار غير هماهنگی برای او با تیم اش انجام نداديم. 

مانی رهنما

 

درحال حاضر که وظیفه گرفتن مجوز به شرکت ها سپرده شده، آیا مشکلات سیستم تولید آلبوم هموارتر شده است و یا این که هنرمندان بیشتر صدمه خواهند دید؟

 

وزارت ارشاد يک مراحلی جهت اخذ مجوز دارد كه اگر انجام شود به موقع گرفتن مجوز كار محالی نيست. ولی در اين بين گاهی اوقات میبينيم كه خطوط قرمز حساسيتهای ارشاد قابل جابجای است و این كار را بعضی شركتها به خوبی انجام میدهند و بعضی شركتها نمی توانند. اينجا علامت سوال ايجاد میشود كه چرا !؟ 

 

چقدر یک ترانه روی روند ساخت ملودی برای شما تاثیرگذار است؟ ترجیح می دهید ترانه ی در اختیارتان قرار دهند تا روی آن آهنگ بسازید یا این که ملودی را بسازید و بعد ترانه روی آن گذاشته شود؟

 

در هنر تنها چيزی كه نيست و يا اگر باشد درست نيست كليشه و يكنواختی است. كاری كه از سر اجبار و نظم و توليد از نگرانی بر سر نان به وجود آید. این كه هنرمند از روی يك الگوی هميشگی كار كند، سری كاری كند، فقط به دنبال جلب و جذب نظر همه مردم باشد، دنباله درست نكند و دنباله رو باشد. با اين تفاسير من هميشه به ندای دل و حسم گوش می دهم و در ساخت آهنگ هميشه به دنبال كشف ملودی نهفته در خود ترانه هستم. بنابراين اگر ترانه خوب دستم باشد، بهتر و راحتتر هستم تا اين كه ملودی به صورت مجرد در ذهنم و روی صفحه نت شكل ببندد و در ادامه به دنبال سوار كردن شعر باشم كه معمولا در كارهای كاور متاسفانه اين روزها خيلی اين نوع از زنجيره كاری را، شاهد هستيم. 

 

اجرای موسیقی توسط مانی رهنما در مراسم نهمین شب بازیگر تئاتر

در نهايت به همه مردم خووب كشورمان كه بهترين شنونده و تعيين كننده سرنوشت يک هنرمند هستند می گویم که كسری با وسواس زیاد تمرین کرده است. بیش از ١٢ سال در کنار من صدا سازی، تناليته، تحرير و ... كار كرده و اميدوارم صدای او به دل مردم بنشیند.

 

 

کسری آیینه وار: بیشترین احساس را نسبت به قطعه «مادر» دارم

 

کار خوانندگی را از کی و چطور شروع کردید؟

 

می توانم بگویم كه به طور جدی و حرفه ای از سال 80 كه با مانی رهنما آشنا شدم شروع حرفه ای من در خوانندگی بود كه البته من به عنوان هنرجو آواز خدمت ايشان رفتم و پس از مدتی كه رابطه مان دوستانه تر شد، چندين اجرا دركنار ايشان داشتم كه از مهم ترين هایش برای خودم اجرا در كنار مانی عزيز در كنسرت بزرگ كرمان بوده است.

 

 

چه ملاکی برای انتخاب ترانه دارید، سبقه یک ترانه سرا چقدر در انتخاب آن برایتان مهم است؟

 

مهم ترين ويژگی يك ترانه برای من در وحله اول ارتباط برقرار كردن با فرم و محتوای آن است، اگر چه سابقه و كارنامه شاعر نیز مهم است، اما كيفيت ترانه ای كه در اختيار شما قرار می دهند از نظر من از اهميت بيشتری برخوردار است.

 

 

با توجه به حجم آلبوم هایی که هر روز روانه بازار می شود، آلبوم شما چه تفاوتی دارد که باعث متمایز شدنش بشود؟

 

يكي از ويژگی های اين آلبوم حضور مانی رهنما به عنوان آهنگساز برای خواننده ای غیر از خودشان است كه برای اولين بار در اين آلبوم اتفاق می افتد، ضمنا دوستانی كه عهده دار تنظيم قطعات بودند همه از دوستان صاحب نام و با سليقه و نگاه متفاوت نسبت به هم هستند كه با توجه به اركسترال بودن آلبوم باعث تنوع در تمامی قطعات شده است.

 

 

به عنوان کسی که تازه وارد عرصه هنر شدید، چقدر به بازاریاب هنری فکر کردید؟ آیا به همان روش سنتی معمول پخش وظیفه انتشار آلبوم را برعهده خواهد داشت؟

 

البته اين آلبوم هم به همان صورت سنتی پخش خواهد شد. اما به نظر من شركت های كه دراين عرصه فعاليت می كنند بايد از ابتدا به دنبال كشف استعدادها و اسپانسرينگ برای جمع آوری آلبوم و ارائه به بازار باشند تا كسانی به صرف اينكه می توانند از عهده هزينه های مالی بر آيند وارد عرصه شده و نهايتا ما شاهد اين آشفتگی در بازار موسيقی نباشيم.

 

 

کدام یک از قطعه های آلبوم «دهکده» را از نظر ترانه، ملودی و تنظیم بیشتر دوست دارید؟

 

من شخصا تمام ترك های آلبوم را دوست دارم و هربار كه گوش می دهم تمام لحظاتی را كه درگير هر ترك بوديم را كامل به ياد می آورم اما «مادر» برای من يك ويژگی خاص دارد كه تشكر كنم از (مانی رهنما، نيكان و سجاد ايران نژاد به عنوان ترانه سرا) كه واقعا رفيقانه و با حس همدردی در شكل گيری اين ترك زحمت كشيدند.

 

----------------------------------------

گفتگو از عطیه نوری

 

انتهای پیام/ن.ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.