سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳

رضا مهدوی: برنامه های موسیقی صداوسیما نباید یکسونگر و تک محور باشد

رضا مهدوی در در غرفه خبرگزاری سینمای ایران در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات

سینما پرس- گروه هفت هنر/رضا مهدوی گفت: برنامه های موسیقی محور رادیو تلویزیونی به خصوص رسانه ملی صداوسیمای نباید مباحثی چون یکسونگری و تک محوری در آن قالب شود و بیننده احساس کند که یک جریان فکری می خواهد بر ژانرهای کلاسیک سنتی و پاپ با یک چشم نگاه کند.

به گزارش خبرنگار موسیقی سینما پرس، محمد مناجاتی تهیه‌کننده برنامه «دستان» اعلام کرد با وجود اینکه گفتگو با هنرمندان شاخص موسیقی جزو بخش‌های پرطرفدار این برنامه بوده اما برای بالا بردن ریتم برنامه، این بخش را حذف کرده‌اند، رضا مهدوی کارشناس موسیقی در پاسخ به این صحبت گفت: به نظر بنده زمانی که این برنامه آغاز شد طبق شنیده ها و صحبت هایی که در رسانه ها اعلام شد قرار بود «دستان» به نوعی 90 موسیقایی باشد ولی عملا چنین اتفاقی نیفتاد و برنامه بر پاشنه یک محور که گفت و گوی رودر رو نه زنده بلکه از پیش تعیین شده بود شکل گرفت.

 

وی افزود: بنده با توجه به تجربیات برنامه سازی که دارم می دانم بیننده و شنونده احساس خوبی در رابطه با برنامه های تولیدی ندارد. قبل از برنامه «دستان» شبکه آموزش برنامه ای داشت با نام «نت هفتم» که به صورت زنده جمعه شب ها پخش می شد که نسبت به «دستان» سرحال تر بود. برنامه تلویزیونی اگر قرار است به صورت چهره ای برنامه سازی شود نیازمند تنوع دیداری و شنیداری است.

 

این کارشناس موسیقی تصریح کرد: صحیح به نظر نمی رسد یک کارشناس خبره موسیقی را دعوت کنیم در جایگاه استاد ولی در لابه لای صحبت های او از آثار دیگران پخش کنیم و از آثار دیگران صحبت کنیم. به نظر من این کار حرفه ای نیست. البته نقدهایی هم دیگر دوستان در رابطه با مجری برنامه دارند که مشخص است صحبت ها، گفت و گو و مواضعش ارتباط منطقی با اسامی تیتراژ پایانی برنامه ندارد و مشخص نیست حقیقتا این کارشناسان، پژوهشگران و محققانی که نامشان در لیست پایانی ذکر شده چه جایگاهی دارند و اصولا آیا صلاح است اینهمه نام هایی که ارتباطی به برنامه ندارند در تیتراژ بیاید. آیا بهتر نیست اگر تمایلی به ذکر این اسامی هست به عنوان تشکر بیاید چراکه توقع بیننده را مضاعف می کند.

 

وی با اشاره به اینکه این برنامه تنها از آثار موسیقی یکی دو شرکت بهره می برد، ادامه داد: آیا گزینش آثار موسیقی یکی دو شرکت از صدها شرکت تولید کننده از نظر قوانین بازرگانی صدا و سیما پذیرفتنی است. گفته می شود که دستان جا پای برنامه چندین سال گذشته سهیل محمودی با نام «کاروان» گذاشته است در صورتی که قرار بود این برنامه برنامه ای تازه و حرف های متفاوت تری را عرضه کند که چنین اتفاقی رخ نداد.

 

مهدوی در پایان خاطر نشان کرد: برنامه های موسیقی محور رادیو تلویزیونی به خصوص رسانه ملی صدا و سیمای ما که متعلق به همگان است نباید مباحثی چون یکسونگری و تک محوری در آن قالب شود و بیننده احساس کند که یک جریان فکری می خواهد بر ژانرهای کلاسیک سنتی و پاپ با یک چشم نگاه کند. برنامه ای سرحال، شاداب و پاینده خواهد بود که همه طیف ها، عقاید و نقدها را با آغوش باز بپذیرد.

 

 گفتنی است؛ برنامه موسیقی «دستان» به تهیه‌کنندگی «سیدمحمد مناجاتی» و کارگردانی «اسدالله ایمن» و با اجرا و کارشناسی «سید ‌عباس سجادی» جمعه هر هفته‌ ساعت 20 از شبکه آموزش پخش می‌شود و بازپخش آن شنبه در همان ساعت از شبکه آموزش به روی آنتن می‌رود.

 

انتهای پیام/ص  -ب.ب 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.