شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷

کارگردان نمایش «توافق نامه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

از جهات مختلفی الآن «هنر تئاتر» در کشورمان رنجور شده/ دردهایی که وجود دارد ممکن است در درازمدت آسیب جبران ناپذیر به این هنر بزند

کوروش سلیمانی؛ نمایش «توافق نامه»

سینماپرس: کوروش سلیمانی بازیگر و کارگردان نمایش «توافق نامه» که این روزها در تماشاخانه «ملک» روی صحنه است گفت: همه جوره در حق تئاتر کوتاهی می کنند؛ ما اگر قائل باشیم به اینکه تئاتر یک مقوله فرهنگی بسیار موثر هست و تماشاگر تشنه تئاتر است و ما به تئاتر نیاز داریم، همه مان در هر جایگاهی که هستیم سعی می کنیم این ایرادات را رفع کنیم.

بازیگر فیلم های سینمایی «متولد ماه مهر» و «اتوبوس شب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نمایش «توافق نامه» ابتدا در تماشاخانه استاد ناظرزاده سالن ایرانشهر در آذر و دی سال گذشته اجرا شد که با توجه به همراهان و همکارانی که با من کار می کنند توانست مورد استقبال قرار بگیرد به شکلی که با ۷۴۰۰ مخاطب پر تماشاگرترین نمایش آنجا شد؛ ما در ۳ روز پایانی هر روز دو اجرا داشتیم و وقتی این استقبال شاهد بودیم متوجه شدیم حیف است کاری که به ثمر رسیده را رها کنیم. از این رو وقتی تماشاخانه ملک پیشنهاد داد موافقت کردیم و این روزها در حال اجرا در این تماشاخانه هستیم.

سلیمانی سپس با بیان اینکه مردم روی این نمایش با هنرمندی بهنام تشکر و رامین ناصرنصیر نظرات مثبت زیادی دارند اظهار داشت: خدا را شکر تا به امروز هر شب تماشاخانه مملو از جمعیت شده و در ادامه کار هم که تا ۲۲ اردیبهشت ماه ادامه دارد امیدواریم با همین میزان استقبال از سوی مخاطبان مواجه باشیم.

این هنرمند سپس در خصوص این نمایشنامه و دلیل انتخاب آن برای کار متذکر شد: نمایش «توافق نامه» سال ۲۰۱۹ توسط فلیپ کلودل نوشته شده و در اصل داستان و نویسنده آن فرانسوی است. کلودل یک فیلمنامه نویس و نمایشنامه نویس شهیر فرانسه است و این نمایشنامه طی دو سال اخیر توسط گروه های حرفه ای زیادی در فرانسه اجرا شده است. در ایران خانم شهلا حائری که تئاتر ما به ویژه طی سال های اخیر مدیون ترجمه های ایشان است این نمایشنامه را ترجمه کرده اند و زمانی که نسخه ای از آن به دست من رسید و آن را مطالعه کردم متوجه شدم از جنس نمایشنامه هایی است که من دوست دارم کار کنم.

وی ادامه داد: «توافق نامه» به روابط انسانی دقیق می شود. فضای این نمایشنامه مرگ ندارد و متعلق به سرزمین خاصی نیست و مسائلی که در آن طرح می شود برای همه جای دنیا است درست مانند آثار چخوف که چنین ویژگی دارند. شخصیت پردازی ها، پرداخت داستان و روابط داستان فوق العاده درست نوشته شده بود و از تابستان سال گذشته تمرینات ما شروع شد و از لحظه به لحظه تمرینات مان لذت بردیم و هر روز به کشف جدید می رسیدیم.

کارگردان نمایش های «پیک نیک در میدان جنگ» و «وعده گاه نهنگ ها» خاطرنشان کرد: «توافق نامه» راجع به دو دوست است که یکی نمایشنامه نویس و دیگری بازیگر است. بازیگر می خواهد خانه اش را بفروشد و نفر سوم می خواهد آن را بخرد و مسائلی در این میان رخ می دهد که مسائل جذابی است. مخاطب می تواند خود را جای شخصیت ها بگذارد و به این نتیجه برسد که اگر جای آن ها بود چه می کرد.

سلیمانی تأکید کرد: به علاوه «توافق نامه» فضای مفرحی هم دارد. ما این نمایش را به عنوان کمدی تمرین نکردیم اما لحظاتی دارد که تماشاگر به شدت می خندد و این خنده به شکلی است که پشت سر آن سکوت می شود و تماشاگر به فکر فرو می رود. خندیدن بخشی از زندگی ما است همانطور که فکر کردن و متأثر شدن و گریستن جزو لاینفک زندگی ما هستند. من دوست دارم همه خودشان را در نمایش ما ببینند. زنده یاد سمندریان می گفت هنر مثل قالی و فرش متنوع است و تصاویر مختلف دارد و در این نمایشنامه چنین چیزی را شاهد هستیم.

بازیگر فیلم های سینمایی «تیغ و ترمه» و «دوچ» در بخش دیگری از این گفتگو به انتقاد از شرایط فرهنگی کشور به ویژه شرایطی که در تئاتر جاری است پرداخت و تصریح کرد: همیشه رسم بر این بود که مبلغی حتی ناچیز به گروه ها داده می شد تا در وضعیت نامناسب تئاتر به آن ها کمک شود. اما ما مواجه شدیم با این جمله که حمایت به شما تعلق نمی گیرد. دلیلی هم نیاوردند و گفتند هیچ حمایتی شامل حال کار شما نمی شود.

وی افزود: البته خدا را شکر که ما با استقبال و حمایت مردم توانستیم فروش خوبی داشته باشیم. بسیاری از کارها محتاج حمایت هستند. مسئولان باید مراقب تولید باشند. تولید فرهنگ از همه تولیدات سخت تر است. ما باید با هم مشارکت کنیم و کار کنیم. این یک سویه نیست و باید بودجه مناسب به گروه ها تعلق بگیرد. این انتظار بی جا نیست و این وظیفه متولیان فرهنگی است که از هنر و هنرمند حمایت داشته باشند.

سلیمانی سپس با بیان اینکه تئاتر شرایط خوبی ندارد متذکر شد: از جهات مختلفی الآن هنر تئاتر در کشورمان رنجور شده. دردهایی که وجود دارد ممکن است در درازمدت آسیب جبران ناپذیر به این هنر بزند.

وی در پایان این گفتگو افزود: همه جوره در حق تئاتر کوتاهی می کنند؛ ما اگر قائل باشیم به اینکه تئاتر یک مقوله فرهنگی بسیار موثر هست و تماشاگر تشنه تئاتر است و ما به تئاتر نیاز داریم، همه مان در هر جایگاهی که هستیم سعی می کنیم این ایرادات را رفع کنیم. زندگی من با تئاتر معنی گرفته و وظیفه خود می دانم در حد خودم سعی کنم این کار به درستی شکل بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.