یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹

«چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر» به ایستگاه پایانی خود رسید؛

«سیمرغ بهترین کارگردانی» به «بهروز افخمی» رسید!/ «مجنون» عنوان‌دار «بهترین فیلم فجر چهل و دوم» شد

اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر

سینماپرس: مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی و جمعی از هنرمندان و مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور در سالن مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شامگاه روز یک‌شنبه 22 بهمن ماه با پخش سرود جمهوری اسلامی ایرانی و قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

در این مراسم اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خزاعی رییس سازمان سینمایی، هاشمی قائم مقام وزیر ارشاد، مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر، حبیب ایل بیگی، هاشم میرزاخانی از مدیران سینمایی از حاضران هستند.

همچنین جهانگیر الماسی، احمد نجفی، مجید انتظامی، هوشنگ توکلی، اسماعیل خلج، مارال بنی آدم، ابوالقاسم طالبی، بهرام عظیمی، محمود کلاری، رضا یزدانی، علی اوجی، هادی مقدم دوست و... از جمله هنرمندان حاضر هستند.

 «قلب رقه» بهترین فیلم «بخش مقاومت» شد/ «سیمرغ بلورین بین‌الادیان» به «شور عاشقی» رسید

در ابتدای این مراسم و پیش از حضور مجری، کلیپی از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران که توسط هوش مصنوعی ساخته شده بود، برای حاضران پخش شد.

اجرای این آیین بر عهده محمدرضا شهیدی فر بود که پس از نمایش کلیپ به روی صحنه آمد و بیان کرد: حلول ماه شعبان مبارک باشد، امروز روز اول ماه شعبان است، ماه ولادت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و... ماهی که جان‌های ما به این نوه ولایت تازه می‌شود و زمین و زمان در شعف و سرور است. ماهی که دل‌های ما به نجات جهان قوت می‌گیرد. به همه حاضران در این سالن، دوست‌داران سینما، اهالی رسانه و... خوشآمد می‌گویم.

وی افزود: یک فیلم گروه بزرگی از خادمان فرهنگ و هنر را در خود جا می‌دهد، امسال یکی از پر شورترین‌ جشنواره‌ها را شاهد بودیم و حالا به اختتامیه رسیدیم. امیدوارم شب خوبی باشد. بیش از همه نامزدهای بخش های مختلف هم در بخش ملی هم بین‌المللی دل در دلشان نیست و قلبشان می‌زند تا ببینیم جایزه نصیب کدام یک از سینماگران می‌شود.

وی مطرح کرد: همچنان مسرور و مفتخر هستیم و در سایه‌سار استقلال و آزادی و عهدی که سال ۵۷ بستیم، زندگی می‌کنیم. امسال چهل و پنجمین سالگرد انقلاب است و ما بر سر وعده‌های خود صادق هستیم. خاطره‌انگیزترین روزهای بهمن سال ۵۷ را آنان که سنشان بیشتر است، در ذهن دارند.

در ادامه کلیپی از تصاویر خاطره‌انگیز بهمن ۱۳۵۷ پخش شد.

مجری برنامه مطرح کرد: طی ۱۰ روز گذشته سینماهای متعددی در ایران ۳۳ فیلم‌ حاضر در این جشنواره را به نمایش گذاشتند. در برج میلاد نیز فیلم‌های بخش ملی و بین‌الملل اکران شدند. رسانه‌های ما پرشورتر از همیشه این رویداد را دنبال می‌کردند. یک اتفاق شورانگیز دیگر پخش مسابقات فوتبال تیم‌ ملی ایران در همین سالن بود.

شهیدی‌فرد ادامه داد: فیلمسازانی از ۷۰ کشور در این جشنواره با این وسعت حضور داشتند.

در ادامه دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به روی صحنه آمد و با قرار گرفتن در جایگاه سخنران اظهار داشت به پایان ۱۰ روز خاطره انگیز و پر شور رسیدیم و پرونده چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بسته شد. پیش از آغاز مراسم اختتامیه، از مسیری سخن می‌گویم که در کنار شما طی کردیم. در بخش ملی، در رقابتی نفس گیر و پر تب و تاب، ۳۳ فیلم اکران شد. با حضور سینماگران و نمایندگان رسانه‌ها، نشست های نقد و بررسی پرچالشی داشتیم و بازار انتقاد و گاه گلایه، گرم بود.

 «قلب رقه» بهترین فیلم «بخش مقاومت» شد/ «سیمرغ بلورین بین‌الادیان» به «شور عاشقی» رسید

وی ادامه داد: در بخش «نگاه نو»، که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر دوره و محل ظهور و بروز سینماگران جوان است، آثاری روی پرده رفت که امیدوارکننده و نویدبخش حضور نسل جوان است. توجه به بخش نگاه نو در این دوره، به دلیل افزایش تولید فیلم‌های اول بود، آثاری که همه آنها بخت حضور در جشنواره را نداشتند، اما سعی کردیم در حد توان، زمینه دیده شدنشان در مهمترین رویداد سینمایی ایران را فراهم کنیم.

امینی تاکید کرد: مفتخرم که جشنواره امسال، تصویری از قهرمانان ملی‌مان، شهیدان بزرگوار، احمد کاظمی، علی اکبر شیرودی و مهدی زین الدین به یادگار گذاشت و خاطرات سال‌های حماسه را زنده کرد. هر روز ِجشنواره چهل و دوم را به یاد هنرمندانِ عزیزِ از دست رفته، نامگذاری کردیم و به بزرگانی ادای احترام کردیم که نامشان با تاریخ سینمای انقلاب اسلامی گره خورده است.

دبیر جشنواره فجر تاکید کرد: گمان می‌کنم در زمینه تولید محتوا و توجه به مضامین ملی و استراتژیک و تمرکز بر سینمای پرمخاطب، در جشنواره امسال به تعادل رسیده‌ایم و می‌توانیم این تنوع و تکثر و گوناگونی را امتیازی بزرگ برای جشنواره بدانیم. برگزاری اکران های پرشور در استان ها و سالن های مملو از جمعیت این چشم انداز را مقابل دیدگانمان جان بخشید، که اکران سال پیش رو، گرم و پررونق باشد.

دوستانی از هیات‌های بلند پایه سیاسی در ایام جشنواره در کنارمان بودند و به ایده گسترش روابط بین‌المللی در سینمای ایران، جامعه عمل پوشاندند. این تعامل و برنامه‌های مشترک برای آینده سینمای منطقه را مغتنم می دانیم و برای تحقق آن می کوشیمامینی گفت: تمرکز دوستان و همراهان رسانه‌ای، در خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی برای پوشش رخدادها و آثار جشنواره امسال، کم نظیر بود. بر خود واجب می‌دانم از این همدلی و همراهی تشکر کنم. امیدوارم شور و حال جشنواره، در اکران ۱۴۰۳ جاری باشد. در بخش بین الملل این دوره، حضور مهمانان، فیلمسازان، اساتید و داوران محترم به بهتر برگزار شدن این بخش انجامید. علاوه بر نمایش فیلم و برگزاری بازار، نشست های تخصصی با حضور این دوستان، بر پا شد و مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: در کنار این عزیزان، دوستانی از هیات‌های بلند پایه سیاسی در ایام جشنواره در کنارمان بودند و به ایده گسترش روابط بین‌المللی در سینمای ایران، جامعه عمل پوشاندند. این تعامل و برنامه‌های مشترک برای آینده سینمای منطقه را مغتنم می دانیم و برای تحقق آن می کوشیم.

وی گفت: چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، با همراهی گروهی بزرگ از فعالان حوزه های مختلف فرهنگی، مدیریتی و رسانه‌ای، به پایان راه خود رسید. خاطرات باشکوه این دوره جشنواره، تجربه‌ای گرانقدر برای همه ما و سینمای ایران است. از همراهان جشنواره در هیات های انتخاب و داوری که مسئولیتی دشوار را بر عهده گرفتند و خستگی ناپذیر و حرفه‌ای و منصفانه فیلم دیدند تشکر می‌کنم، از داوران محترم بخش بین الملل و همچنین از دوستانم در ستاد برگزاری این رویداد که ماهها برای بهتر برگزار شدن جشنواره تلاش کردند، سپاسگزارم. برای خانواده محترم سینمای ایران که در این ده روز، کنار ما بودند، نیز آرزوی سعادت و سربلندی دارم.

پس از صحبت‌های مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر ۴۲، کلیپ تصویری گزارش دبیرخانه ملی پخش شد.

در ادامه شهیدی‌فرد عنوان کرد: اهدای جوایز را با برگزیدگان بخش بین‌الملل آغاز می‌کنیم. فیلم‌هایی از ۷۰ کشور جهان در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند. در همین سالن روسای سازمان سینمایی از ۷ کشور منطقه حضور دارند. همچنین هنرمندان و کارگردانان و کارشناسان سینما در یک هفته گذشته در ایران بودند. بخش بین‌الملل جشنواره در ۴ بخش فیلم‌ها را به داوری گذاشت و اولین بخشی که امشب برگزیدگان خود را خواهد شناخت، بخش بین‌الادیان است.

کلیپی از فیلم‌های این بخش در ادامه پخش شد و سپس از عبدالستار یارار، علی حنون و بهمن حبشی داورهای بخش بین‌المذاهب دعوت کرد تا روی سن بیایند.



بخش بین‌الادیان

دیپلم افتخار بهترین فیلم به محمود کلاری برای «تابستان همان سال»

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به داریوش یاری برای فیلم «شور عاشقی»

 «قلب رقه» بهترین فیلم «بخش مقاومت» شد/ «سیمرغ بلورین بین‌الادیان» به «شور عاشقی» رسید

پس از اهدای جوایز بخش بین‌الادیان تصاویری از مردم غزه و آن‌چه در چند ماه گذشته با شروع جنگ بر آن‌ها گذشته، و نیز بازتاب‌های خبری و اظهارنظرهای چهره‌های مشهور دنیا پخش شد.

سپس برگزیده‌های مسابقه بین‌الملل (مقاومت) و بخش فلسطین؛ روح و دم معرفی شد.

بخش مقاومت

در این بخش با تقدیر از فیلم های «آسمان غرب» و «مجنون»، دیپلم افتخار به محمدحسین حقیقت برای «پرواز ۱۷۵» رسید

محمدحسین حقیقت بعد از گرفتن جایزه خود گفت: هر خیری به زندگی ما برسد از دعای پدر و مادر ماست. پدرم هیچوقت پشت ما را خالی نمی‌کند چون ممکن است هرکسی در زندگی اشتباه کند. یک خواهشی دارم اینکه با هر سلیقه و گرایشی لازم است پای آنچه هستیم بمانیم و اشتباهات را به فراموشی بسپاریم.

همچنین سیمرغ بهترین فیلم از آن خیر الله تقیانی‌پور برای «قلب رقه» شد

 «قلب رقه» بهترین فیلم «بخش مقاومت» شد/ «سیمرغ بلورین بین‌الادیان» به «شور عاشقی» رسید

در ادامه کلیپی از بخش جلوه‌گاه شرق در بخش بین‌الملل جشنواره امسال پخش شد.

سلمی مصری، احمد مجتبی زمال، کاتسومی یاناگی جیما، عزیز ژامباکیوو و ابوالقاسم طالبی از جمله داوران مسابقه آسیا بخش جلوه‌گاه شرق برای اهدای جوایز روی سن آمدند.

 «قلب رقه» بهترین فیلم «بخش مقاومت» شد/ «سیمرغ بلورین بین‌الادیان» به «شور عاشقی» رسید


در بخش جلوه‌گاه شرق (مسابقه کشورهای آسیایی - اسلامی) پس از حضور داوران که بازیگر فیلم «بازمانده» هم عضوی از آن‌هاست، تصاویری از آیه الکرسی خواندن این بازیگر در آن فیلم پخش شد و حاضران او را تشویق کردند.

بخش جلوه‌گاه شرق


سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری این بخش به بازی بازیگر فیلم «فاطیما» تاسنیا جمیل اهدا شد.

سیمرغ بهترین فیلمنامه هم به نسیم باستانی برای فیلم «ظاهر» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به محمد عسگری برای فیلم «آسمان غرب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به آسخات کوچینچیرکوف برای فیلم» باورینا سالو» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم نیز در این بخش به ذوالجارگل بوروداش برای فیلم «رویای خواب زمستانی» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به «آسمان غرب» رسید/ «احمد» صاحب «سیمرغ بلورین گوهرشاد» شد

در ادامه‌ کلیپی از گزارش دبیرخانه بخش بین‌الملل چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر پخش شد و پس از این بود که نوبت به بخش سینمای سعادت رسید و در این هنگام با حضور داوران ایرانی و خارجی و البته بدون حضور احمدرضا معتمدی که گفته شد به دلیل کسالت نیامده، برگزیده‌ها به این ترتیب معرفی شدند.

جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به «آسمان غرب» رسید/ «احمد» صاحب «سیمرغ بلورین گوهرشاد» شد

بخش سینمای سعادت


سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری به آنجلوس رالیس برای فیلم «آفرین در عصر سیلاب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به الساندرو باردانی برای فیلم «بهترین قرن زندگی من» اهدا شد.

باردانی با ارسال ویدیویی از این جایزه تشکر کرده و گفته بود به دلیل اینکه سینمای ایران را غنی میداند، جایزه هم برایش باارزش است.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به الخاندرو روخاس و خوآن واسکونز برای فیلم «در بدو ورود» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به استفان کوماندراف برای فیلم «دست‌های بلاگا» اهدا شد.

همچنین جایزه ویژه هیات داوران هم به محمود کلاری برای «تابستان همان سال» تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به «آسمان غرب» رسید/ «احمد» صاحب «سیمرغ بلورین گوهرشاد» شد

کلاری پس از دریافت جایزه‌اش از علی اوجی درخواست کرد، روی سن بیاید و گفت بدون حضور او امکان ساخت این فیلم فراهم نبود.

پس از پایان جایزه‌های بخش بین‌الملل محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی با حضور دو دخترش کوچکش روی سن آمد و دعای تحویل سال را خواند و شروع سال نو سینما را تبریک گفت.

او پیش از سخنانش، چادر و روسری دخترانش را بوسید.

جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به «آسمان غرب» رسید/ «احمد» صاحب «سیمرغ بلورین گوهرشاد» شد

رییس سازمان سینمایی پس از اجرای این نمایش به پشت تریبون رفت و در سخنان خود گفت: سال جدید سینمای ایران را به همه شما تبریک می‌گویم به ویژه اهالی رسانه که ده روز فشرده را پشت سر گذاشتند، سال گذشته لحظات تلخ و شیرینی برای سینمای ایران رقم خورد تلخ، به خاطر درگذشت بزرگان سینمای ایران از جمله مهرجویی، طهماسب، پروانه معصومی و... و خاطرات تلخ خصوصی مثل بحث معیشت، امنیت شغلی سینماگران که در جلسات مکرر مطرح می‌کردم و من و وزیر تلاش کردیم مشکلات را مرتفع کنیم.

خزاعی افزود: آثار را که مرور می‌کنم می‌بینم سیاه‌نمایی و ناامیدی که سالیان سال درگیر آن بودیم رخت بربسته، البته این به این معنا نیست که نقد نکنیم و ژانرهای مختلف تقویت نشود چون ما هم به فیلم‌های معترض، هم منتقدانه و... نیاز داریممحمد خزاعی افزود: البته این مشکلات ادامه دارد و امیدوارم در سال جدید با کمک دولت بتوانیم بودجه ها را ارتقا دهیم. خاطرات شیرینی هم رقم خورد؛ اگر یادمان باشد در دوران کرونا و پس از کرونا و اغتشاشات سال گذشته سینمای ایران در آستانه تعطیلی بود و با تنفس های مصنوعی ادامه حیات داد و امروز سینمای ایران جان گرفته و زنده است و شرایط مطلوبی دارد، مخاطبانی که قهر کرده بودند فیلم‌ها را دیدند و رکوردی را به ثبت رساندند.

وی ادامه داد: نکته دیگر توسعه زیرساخت‌های سینمای ایران بود. ما پیش از این در ۴۰ سال ۵۷۰ سالن داشتیم، اما الان ۲۵۰ سالن در این دو سال اضافه شده و قول داده‌ایم تا پایان دولت تعداد آن را به هزار سالن برسانیم. آخرین مسأله رونق گرفتن چرخه تولید و اقتصاد است، خیلی‌ها این آمار را ندیدند، بالغ بر ۴۳۰۰ فیلم بلند، کوتاه، مستند و... در یک سال اخیر تولید شد که در سراسر کشور اتفاق افتاد.

خزاعی گفت: آثار را که مرور می‌کنم می‌بینم سیاه‌نمایی و ناامیدی که سالیان سال درگیر آن بودیم رخت بربسته، البته این به این معنا نیست که نقد نکنیم و ژانرهای مختلف تقویت نشود چون ما هم به فیلم‌های معترض، هم منتقدانه و... نیاز داریم اما نقد منصفانه. پس هم باید خوبی‌ها را دید هم زشتی‌ها را. امیدوارم آثار اجتماعی‌ای را سال آینده ببینیم که به حفظ کرامت توجه داشته باشند، اخلاق و امید شعار ما بود و از ما نخواهید که از این اصول عقب نشینی کنیم این اصول را باید حفظ کنیم.

وی در بخشی دیگر اضافه کرد: سال گذشته شعار اخلاق، امید و آگاهی را در نظر گرفتم و من سال بعدی را سال همدلی و همگرایی برای سینمای ایران نامگذاری می‌کنم، در جلسات خصوصی با سینماگران صحبت میکنیم تا به یک همدلی و همگرایی برسیم. باید از دو قطبی سازی جلوگیری کنیم، درست است که نفع برخی از همین موضوعات است اما باید همدل بر سر نظام باشیم، در این چند روز بر این دو قطبی سازی در رسانه‌ها با گفتن فیلم‌های خصوصی و دولتی پافشاری می‌شد اما باید هر دو فعال باشند.

رییس سازمان سینمایی در پایان و با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: اگر این‌ها را نبینیم جریان مقاومت از بین می‌رود اما اینطور نیست و ریشه مقاومت گسترش پیدا می‌کند، سینمای ایران و هفتاد کشوری که در این جشنواره بودند باید برای غزه و کودکان غزه فیلم بسازند و جریانات را به تصویر بکشیم. ‌ خواهش می‌کنم برای مقاومت مردم فلسطین و غزه یک دقیقه‌ ایستاده تشویق کنید.

جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به «آسمان غرب» رسید/ «احمد» صاحب «سیمرغ بلورین گوهرشاد» شد

پس از سخنان رئیس سازمان سینمایی نوبت به اجرای دو قطعه موسیقی با خوانندگی محمد معتمدی و گروهش رسید.

جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به «آسمان غرب» رسید/ «احمد» صاحب «سیمرغ بلورین گوهرشاد» شد

بعد آلبوم تصویری از بسیاری چهره‌های قدیمی سینما همچون جهانگیر فروهر، فریماه فرجامی، پروانه معصومی، آتیلا پسیانی، خسرو شکیبایی، بیتا فرهی، ناصر طهماسب، امین تارخ، فردوس کاویانی، داریوش مهرجویی، مرتضی پورصمدی، ایرج تقی‌پور و کیومرث پوراحمد پخش شد با این توضیح که این تصاویر در فیلمخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

معرفی برگزیدگان بخش سودای سیمرغ و نگاه نو در ادامه این برنامه شروع شد که ابتدا شهیدی فر با اشاره به نکته‌هایی از هر فیلم یا قهرمان های آنها از ۳۳ فیلم ایرانی جشنواره یاد کرد.

در این هنگام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، زینب سلیمانی فرزند شهید قاسم سلیمانی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و مجتبی امینی دبیر جشنواره برای اهدای جایزه نگاه ملی ویژه حاج قاسم سلیمانی روی سن آمدند.

جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی (سیمرغ زرین)

جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی (سیمرغ زرین) که به یاد شهید سلیمانی چند سالی است به جشنواره فجر اضافه شده، باحضور ‌وزیر ارشاد، زینب سلیمانی، محمد خزاعی و مجتبی امینی به حبیب الله والی‌نژاد و محمد عسگری برای فیلم «آسمان غرب» اهدا شد.

والی نژاد در این بخش با اشاره به کسالت عسکری (کارگردان) و غیبت او در مراسم بیان کرد: با افتخار این جایزه را می‌گیریم چون سربازی یک قهرمان وطن یعنی شهید شیرودی را انجام دادیم.

جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به «آسمان غرب» رسید/ «احمد» صاحب «سیمرغ بلورین گوهرشاد» شد

جایزه هنری گوهرشاد از دیگر جوایز این بخش بود، این جایزه که به عنوان جایزه ویژه وزیر از سال گذشته به جوایز جشنواره فیلم فجر اضافه شده، به دنبال هویت بخشی به بانوان عفیف ایرانی در عرصه های هنری است؛ بانوانی نجیب و مقاوم که در ایفای نقش موثر در زندگی خانوادگی و اجتماعی می درخشند و الهام بخش اعتلای منزلت زنان در عرصه پیشرفت ایران اسلامی هستند. سپس اعلام شد امسال جایزه گوهرشاد علاوه بر سیمرغ یک دیپلم افتخار هم اهدا می کند.

پس از این بود که دیپلم افتخار گوهرشاد به پاس قدردانی از سال ها تلاش خستگی ناپذیر در خلق آثار ارزشمند سینمایی اهدا شد به انسیه شاه حسینی کارگردان فیلم سینمایی «دست ناپیدا»

جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به «آسمان غرب» رسید/ «احمد» صاحب «سیمرغ بلورین گوهرشاد» شد

همچنین سیمرغ بلورین این بخش هم به حبیب‌الله والی نژاد برای تصویر پزشک زن در فیلم «احمد» به تهیه‌کننده حبیب والی نژاد رسید.

والی‌نژاد بعد از دریافت جایزه گفت: از آقای ربیعی می‌خواهم که روی صحنه بیاید. برای اینکه «احمد» ساخته شود، کار بسیار سخت بود، یک تلاش شبانه روزی و حمایتی می‌خواست البته به جز حمایت‌های حوزه هنری و شهرداری. برخی دوستان لحظه به لحظه و قدم به قدم در کنار ما بودند، برای حاج احمد؛ فیلم ساختیم که به مردم خدمت کرد. در نشست خبری هم گفتم ما فکر می‌کردیم حاج احمد و حاج قاسم شهید شده‌اند اما کسانی هستند که مانند آنها در کنار ما بودند مثل سردار حاجی زاده که بسیار به ما کمک کردند.

جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به «آسمان غرب» رسید/ «احمد» صاحب «سیمرغ بلورین گوهرشاد» شد

در ادامه این بخش محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سخنرانی به جایگاه رفت با تبریک حلول ماه شوال و آغاز چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تمام برنامه‌های مهم این ایام با نام فجر برگزار می‌شود که نام سوره‌ای از قرآن است و این افتخار به نام جامعه فرهنگ و هنر است. باید برای اتفاق بزرگی که امسال شاهد آن بودیم و اینکه پررونق ترین دوران را تجربه کردیم تبریک بگویم.
امروز جشن فرهنگ و هنر در کشور ماست و سینما این روزهای باشکوه را در حالی تجربه می‌کند که با حضور بیش از ۲۷ میلیون نفر مخاطب، بیش از هزار میلیارد تومان فروش و رونق سالن‌سازی همراه بوده است. ‌
جشنواره فجر هم با کمیت و کیفیت خوب برگزار شد و ان شاءلله این مسیر با قوت ادامه پیدا می‌کند.
وزیر ارشاد افزود: خبر مهمی که در دهه فجر اعلام کردیم ساخت بزرگترین مجموعه برای جشنواره‌های هنری است و امیدواریم تا قبل از جشن پنجاه سالگی انقلاب آن را در گذر تهران افتتاح کنیم.

وزیر فرهنگ ادامه داد: جشنواره چهل و دوم از همه جشنواره های قبلی به آرمان‌های بزرگ مردم ایران نزدیک‌تر بود، حضور پر شور پیشکسوتان، جوانان، فیلم اولی‌ها، پرورش یافتگان نوین سینمای ایران در کنار بزرگان این عرصه روزها و شب‌های باشکوه را برای جامعه ایران رقم زد، جشنواره امسال در همه استان‌ها برگزار شد، مفاخر ملی ایران مورد تجلیل قرار گرفتند، رویدادهای بزرگ، صنعت ملی شدن نفت، حادثه و جنبش ۱۵ خرداد، اتفاق باشکوه و تاریخی کاروان اسرای کربلا و... و. در فیلم‌ها بود، فیلم‌هایی هم بود که بزرگان دفاع مقدس را به تصویر کشیدند.

وی افزود: ۳۳ فیلم هر کدام بخشی از تاریخ با عظمت ایران عزیز را برای ما روایت کردند، امیدوارم این مسیر با قوت ادامه پیدا کند، از هیات انتخاب، داوری، کارگردانان، تهیه کنندگان، نهادها، شخصیت‌ها، دوستانم در شهرداری، صدا و سیما تشکر می‌کنم. خبر مهمی که امسال با پشتوانه رییس‌جمهور و آقای مخبر رسانه‌ای شد ساخت بزرگترین مجموعه فرهنگی هنری برای خانه جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی بود، این کار بزرگ در گذر فرهنگی تهران آغاز می‌شود و امیدواریم قبل از جشن پنجاهمین سالگرد انقلاب تقدیم اصحاب فرهنگ و هنر کنیم، امیدوارم این رویداد بزرگ و این حماسه که صاحبان فرهنگ و هنر در کشور خلق کردند در فضای اخلاق و همگرایی در سینمای پر آوازه انقلاب اسلامی باشد.

 «سیمرغ بهترین کارگردانی» به «تمساح خونی» رسید / «پرویز خان» صاحب «سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی» شد

پس از پایان سخنان وزیر ارشاد کلیپی از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران در ۴۰ سال گذشته و نیز کلیپی از فیلم‌های این دوره از جشنواره پخش و اهدای جوایز بخش ملی ایران آغاز و طی کلیپی اعضای هیات انتخاب شامل داریوش ارجمند، محمدرضا عباسیان، حسین زندباف، روح‌الله سهرابی، محمدحسین نیرومند، احمد مرادپور و محمدحسین لطیفی معرفی شدند.

 «سیمرغ بهترین کارگردانی» به «تمساح خونی» رسید / «پرویز خان» صاحب «سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی» شد

در ادامه مراسم معرفی و حضور داوران، اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ و نگاه نو آغاز شد و به این ترتیب محمد هادی کریمی، پوران درخشنده، محمدحسین لطیفی، عبدالحمید قدیریان، شهاب اسفندیاری، مهدی فخیم زاده و بهرام عظیمی هیات داوران بخش ملی برای اهدای جوایز سودای سیمرغ و نگاه نو روی سن آمدند.

جوایز نگاه نو

سیمرغ بلورین و جایزه ویژه‌ هیات داوران در بخش نگاه نو به قربانعلی طاهرفر برای فیلم «آپاراتچی» اهدا شد.

برگزیده این جایزه به دست خونینی که در تصاویر و جشنواره در سالهای مختلف دیده شده، گفت: اگر دستی سیمرغ را بالا می‌برد بخاطر همان دست‌های خونین است.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان اول به جواد عزتی برای ساخت «تمساح خونی» اهدا شد.

 «سیمرغ بهترین کارگردانی» به «تمساح خونی» رسید / «پرویز خان» صاحب «سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی» شد

عزتی پس از دریافت جایزه خود و تشویق زیاد حاضران در سالن با تشکر از هیأت داوران گفت: ترجیح میدادم جایزه را در بخش بازیگری بگیرم و چند سال آخر عمر پدرم بهترین بازیهایم را انجام دادم که جایزه بگیرم ولی نشد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول سینمایی به تهیه‌کننده «پرویز خان» عطا پناهی اهدا شد.

 «سیمرغ بهترین کارگردانی» به «تمساح خونی» رسید / «پرویز خان» صاحب «سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی» شد

سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی و هنری در بخش فیلمهای نگاه نو به رضا کشاورز برای فیلم «باغ کیانوش» اهدا شد.

در ادامه نوبت به اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ رسید.

جوایز سودای سیمرغ

سیمرغ جلوه‌های بصری

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه‌ بصری به محمد برادران برای فیلم «احمد» اهدا شد.

سیمرغ جلوه‌های ویژه میدانی

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به حمید رسولیان برای فیلم «دست ناپیدا» اهدا شد.

 «سیمرغ بلورین موسیقی متن» به «مجید انتظامی» رسید / «پرویز خان» صاحب «سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی» شد

رسولیان جایزه خود را به حسن تهرانی مقدم پدر موشکی کشور تقدیم کرد.

سیمرغ چهره‌پردازی

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به مرتضی کهزادی برای فیلم «احمد» تعلق گرفت.

سیمرغ طراحی صحنه

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کامیاب امین عشایری برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد.

 «سیمرغ بلورین موسیقی متن» به «مجید انتظامی» رسید / «پرویز خان» صاحب «سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی» شد

سیمرغ طراحی لباس

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به مهرنوش بیانی برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد.

 «سیمرغ بلورین موسیقی متن» به «مجید انتظامی» رسید / «پرویز خان» صاحب «سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی» شد

سیمرغ صدابرداری

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به امیر عاشق‌حسینی برای فیلم «قلب رقه» رسید.

 «سیمرغ بلورین موسیقی متن» به «مجید انتظامی» رسید / «پرویز خان» صاحب «سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی» شد

سیمرغ بلورین صداگذاری

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به بهمن اردلان برای فیلم «آسمان غرب» اهدا شد.

 «سیمرغ بلورین موسیقی متن» به «مجید انتظامی» رسید / «پرویز خان» صاحب «سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی» شد

سیمرغ بلورین موسیقی متن

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به مجید انتظامی برای ساخت موسیقی فیلم «مجنون» رسید. هنگام اهدای جایزه به انتظامی موسیقی فیلم «دوئل» از ساخته‌های این آهنگساز پخش شد.

 «سیمرغ بلورین موسیقی متن» به «مجید انتظامی» رسید / «پرویز خان» صاحب «سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی» شد

سیمرغ بلورین تدوین

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به حسن حسن‌دوست برای فیلم «پرویز خان» اهدا شد.

 «سیمرغ بلورین موسیقی متن» به «مجید انتظامی» رسید / «پرویز خان» صاحب «سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی» شد

سیمرغ بلورین فیلمبرداری

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری با حضور محمود کلاری در کنار داوران، به کوهیار کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد. (محمود کلاری پدر کوهیار کلاری است.)

کلاری پس از اهدای جایزه به پسرش و ابراز احساسات زیادش گفت: من پنج تا از این سیمرغ ها دارم ولی به روح مادرم هیچ‌کدام مرا به اندازه این سیمرغ خوشحال نکرد.

سیمرغ بلورین پویانمایی

در بخش بهترین پویانمایی داوران فقط دیپلم افتخار اهدا کردند و دیپلم افتخار بهترین فیلم پویانمایی به محمد مهدی مشهوری برای ساخت فیلم «ببعی قهرمان» اهدا شد.

سیمرغ بلورین فیلمنامه

در بخش بهترین فیلمنامه داوران فقط دیپلم افتخار اهدا کردند که به علی ثقفی برای فیلم «پرویز خان» رسید.

سیمرغ بلورین مکمل مرد

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد به بهزاد خلج برای فیلم «مجنون» اهدا شد.

«سیمرغ بهترین کارگردانی» به «بهروز افخمی» رسید/ «مجنون» عنوان‌دار «بهترین فیلم فجر چهل و دوم» شد!

خلج پیش از دریافت جایزه خود با تشکر از داوران از عوامل دو فیلم «تمساح خونی» و «مجنون» تشکر و قدردانی کرد و جایزه خود را به فرزندانش اهدا کرد.

سیمرغ بلورین مکمل زن

در ادامه دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به مهرو نونهالی برای فیلم «تابستان همان سال» رسید

همچنین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به شبنم قربانی برای فیلم «مجنون» اهدا شد.

«سیمرغ بهترین کارگردانی» به «بهروز افخمی» رسید/ «مجنون» عنوان‌دار «بهترین فیلم فجر چهل و دوم» شد!

سیمرغ بلورین بازیگر مرد

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد با تقدیر از سعید پورصمیمی به ارسطو خوش‌رزم برای فیلم «صبح اعدام» اهدا شد.

«سیمرغ بهترین کارگردانی» به «بهروز افخمی» رسید/ «مجنون» عنوان‌دار «بهترین فیلم فجر چهل و دوم» شد!

خوش‌رزم پس از دریافت جایزه خود گفت: در جشنواره ای که سعید پورصمیمی، جواد عزتی و ... نامزد بودند این جایزه برایم بسیار ارزش دارد ولی چون جواد عزتی گفت دوست‌داشت سیمرغ بگیرد و به پدرش اهدا کند، جواد جان من به جای تو این جایزه را به روح پدرت تقدیم می کنم.

سیمرغ بلورین بازیگر زن

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن به ساره رشیدی برای فیلم «احمد» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن هم به مارال بنی آدم برای فیلم «پروین» رسید.

«سیمرغ بهترین کارگردانی» به «بهروز افخمی» رسید/ «مجنون» عنوان‌دار «بهترین فیلم فجر چهل و دوم» شد!

مارال بنی‌آدم پس از دریافت جایزه خود گفت: به عنوان کوچکترین عضو این خانواده میگویم که همیشه دختر امروز مادر فرداست. این سیمرغ تقدیم به تمام زنان تاثیر گذار و مادران این سرزمین.

علی سرابی بازیگر و همسر مارال بنی ادم هم در سالن او را همراهی می کرد.

سیمرغ بلورین کارگردانی

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان به بهروز افخمی برای ساخت فیلم «صبح اعدام «رسید.

«سیمرغ بهترین کارگردانی» به «بهروز افخمی» رسید/ «مجنون» عنوان‌دار «بهترین فیلم فجر چهل و دوم» شد!

بهروز افخمی پیش از دریافت جایزه گفت: کیفیت کار هیات داوران موقع اعلام نامزدها مشخص می‌شود و ما دیشب (در برنامه هفت) نتوانستیم ایراد بگیریم. من جایزه خودم را بواسطه هشت نامزدی «صبح اعدام» گرفته بودم و جایزه معنوی را به محمدرضا ورزی کارگردان پروین اهدا می کنم. چون برگزیده نهایی با رای یک داور می تواند تغییر کند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به عباس نادران تهیه‌کننده فیلم «مجنون» رسید.

«سیمرغ بهترین کارگردانی» به «بهروز افخمی» رسید/ «مجنون» عنوان‌دار «بهترین فیلم فجر چهل و دوم» شد!

نادران پس از دریافت جایزه خود از عوامل فیلمش قدردانی و سیمرغ بلورینش را به چهار قهرمان شهید احمد کاظمی، شهید شیرودی، شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین اهدا کرد.

جایزه آرمان

جایزه آخر با نام جایزه آرمان که توسط شهردار تهران اهدا می‌شود به فیلم «باغ کیانوش» رسید.

«سیمرغ بهترین کارگردانی» به «بهروز افخمی» رسید/ «مجنون» عنوان‌دار «بهترین فیلم فجر چهل و دوم» شد!

تهیه‌کننده این فیلم جایزه خود را به کودکان غزه تقدیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.