جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹

امیریل ارجمند؛

کارگردان باید تاریخ و ادبیات بداند و نبض جامعه و کشور خود را بشناسد

امیریل ارجمند در چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: بازیگر سینما و تلویزیون گفت: کارگردان باید تاریخ و ادبیات بداند و نبض جامعه و کشور خود را بشناسد. وقتی می خواهی قصه بگویی باید به خیلی از چیزها مسلط باشی.

گبه گزارش سینماپرس، امیریل ارجمند که در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با آهنگسازی شکار حلزون نخستین اثر سینمایی محسن جسور حضور دارد، با اشاره به تشابه تقریبی جشنواره امسال با دوره های گذشته به ایرنا گفت: جشنواره فجر نیازمند یک پیش‌درآمد برای برگزاری است تا بتوانیم همه سیاست‌ها اعم از استعدادیابی را پیش ببریم و در کنار اتفاق های جالب، افراد تازه‌کار و افراد حرفه ای در کنار هم بتوانند با آرامش بهتری رقابت کنند و جشنواره جذاب‌تر باشد. فکر می‌کنم با این طرز تفکر جدید، یک پیش درآمد برای جشنواره فجر کم داریم.

تا کارها را نبینیم نمی توانیم زود قضاوت کنیم

وی درباره حضور آثاری از جواد عزتی و سروش صحت در این دوره از جشنواره در مقام کارگردان گفت: تا کارها را نبینیم نمی توانیم قضاوت کنیم مثل زمانی با یک اتفاق مواجه می شویم. همانگونه که در جام ملت های آسیا عراق با یک اتفاق حذف می شود و اردن بالا می آید، اتفاق هایی در فیلم ها می افتد که جایگاه آن را تغییر می دهد و این جزو جذابیت های جشنواره است.

از صفرسالگی در این وادی هستم

ارجمند درباره حضور کارگردان‌ها در عرصه بازیگری یا بازیگرانی که وارد عرصه کارگردانی می‌شوند و تاثیرات آن در ارتقای سینما اظهار داشت: از آنجایی که از صفرسالگی در این وادی هستم و از زمانی که چشم باز کردم آن را دیده ام، وقتی به دهه های ۵۰ تا ۷۰ برمی گردیم چنین چیزی را نمی بینید. بازیگری را نمی بینید که تصمیم بگیرد کارگردن شود. دلیل آن چه بود و چرا اکنون چنین نیست؟

هنر برای این است که عمق بیشتری را به معارف و عرفان شخصی افراد بدهدوی توضیح داد: ممکن است دو اتفاق افتاده باشد و طرح سوال است؛ آیا کارگردان در آن موقع در جایگاه خیلی خاص بوده که بازیگر وقتی مقابل دوربین می رفته خیلی مسلط به کار و حل در کارش بوده و کارگردان را خیلی بزرگ می دیده که هرگز در تمام دوران کاری خود فکر نمی کرده که یک روزی کارگردان شود؟ و یا کارگردان های ما کوچک شده اند؟

ارجمند ادامه داد: برخی افراد چند بعدی هستند و می توانند این کار را انجام دهند. چون دغدغه مند هستند. یک عده ای یکباره فکر می کنند سهل الوصول و یا کار ساده ای است که به چنین سمتی می روند. افراد چند بعدی طی سال های کاری دارای این خاصیت می شوند، اما وقتی ساده انگارانه حضور پیدا می کنی ناخودآگاه پرستیژ کار را زیر سوال می بری و کار را به سطح نزدیک می کنی. عوض این که به آن عمق دهی. هنر برای این است که عمق بیشتری را به معارف و عرفان شخصی افراد بدهد.

حضور کارگردان ها در کارهای دیگر کارگردان ها پیام خوب دارد

وی در عین حال گفت: حضور کارگردان ها در کارهای دیگر کارگردان ها بر اساس رفاقت بوده و تایید کردن کارهای هم و به داد هم رسیدن و نشان دهنده انسجامی است و یک پیام خوب دارد.

این بازیگر سینما و تلویزیون تاکید کرد: کارگردان باید تاریخ و ادبیات بداند و نبض جامعه و کشور خود را بشناسد. وقتی می خواهی قصه بگویی باید به خیلی از چیزها مسلط باشی. کارگردان کار سخت تری در خلوت خود دارد. کارگردان بچه درس خوان ترین فرد هر فیلم و شاگرد اول آن است و باید باور کنی یک شاگرد اول در کنار توست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.