دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد:

در «حراج تهران» استثنائاتی برای نگارخانه‌ها وجود دارد و این در حالی است که برخی نگارخانه‌ها حتی امکان فروش حتی یک اثر نیز ندارند

رضا کیانیان در حراج تهران

سینماپرس: در نشست هم‌اندیشی مدیران نگارخانه‌ها با مدیران هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره موضوعات و مشکلات گالری‌ها از جمله بحث مالیات سخن گفته شد.

به گزارش سینماپرس، نشست هم‌اندیشی مدیران نگارخانه‌ها با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و محمد شیخ حسنی معاون مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی کشور عصر دوشنبه ۱۷ مهر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

قرار بود که محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست هم‌اندیشی حضور داشته باشد اما اعلام شد با تأخیر و در بخش‌های بعدی در جلسه حاضر می‌شود.

این نشست به صحبت درباره هم‌افزایی و گفتگو درباره موانع و مشکلات نگارخانه‌ها و با همراهی نمایندگان سازمان امور مالیاتی و مدیریت شهری، اختصاص داشت.

پیش از برگزاری نشست، مسعود رنجبریان شهردار منطقه شش تهران در جلسه‌ای با محمد خراسانی‌زاده مدیرکل تجسمی درباره موضوع نگارخانه‌های این منطقه به گفت‌وگو پرداختند.

محمد خراسانی‌زاده در ابتدای نشست هم‌اندیشی با نگارخانه‌داران گفت: بخش مهمی از فرآیند عرضه و ترویج آثار هنرهای تجسمی بر عهده نگارخانه‌ها است و خیلی خوشحالم که شما نگارخانه‌داران در این جلسه حضور دارید. مسأله عمده این است که اداره‌کل تجسمی یکی از وظایفش خدمت به نگارخانه‌ها و فراهم کردن شرایط حقوقی و همچنین پشتیبانی از نگارخانه‌ها و تعامل با شهرداری و مسایل حقوقی و شهری مرتبط با نگارخانه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه این نشست به منظور تعامل و شناخت متقابل و گفت‌وگو برای یافتن پاسخ برای مسایل است، بیان کرد: اگر شما نگارخانه‌داران دست یاری به ما بدهید بهتر و سریع‌تر مسایل موجود حل خواهد شد. یکی از مهمترین رویکردهای ما علاقمندی به مشخص کردن برنامه‌ها و اهداف و حرکت به سمت این اهداف است لذا اولین و مهمترین مساله شکل‌گیری تعامل است و شناخت بیشتر در این جلسه برای من اتفاق خواهد افتاد. می‌توانستیم در مکان بزرگ‌تر و با امکانات بیشتر در خدمت باشیم اما موزه هنرهای معاصر به عنوان خاطره مشترک همه ما حیف بود میزبان شما نباشد و چون خادمی موزه هم با بنده است، اینجا برای جلسه تعیین شد.

خراسانی‌زاده با اشاره به جلسه با شهردار منطقه شش که غالب نگارخانه‌ها در این منطقه قرار دارند، گفت: قرار است شهردار منطقه شش نیز در بخش بعدی نشست به جمع ما اضافه شود تا نظرات شما را شنوا باشند. در هر صورت علاقه من و مجموعه همکاران در اداره‌کل این است که کنش‌گران عرصه اقتصاد هنر را کمک کنیم تا چرخه اقتصادی پایدار داشته باشند و پیش از این‌ها، بازارسازی که در نگارخانه‌ها شکل می‌گیرد مهم است که باید برای این موضوع برنامه‌ریزی شود. در حراج تهران، استثنائاتی برای نگارخانه‌ها وجود دارد و این در حالی است که برخی نگارخانه‌ها حتی امکان فروش حتی یک اثر نیز ندارند.

وی افزود: اگر این فرایند به صورت طبیعی پیش رود هر مجموعه‌ای می‌تواند از پس حراج برآید و تلاش ما این است با پیشنهادات شما به سمت این مهم پیش رویم. در این زمینه با انجمن نگارخانه‌داران تهران نیز تعاملاتی داشته‌ایم.

در ادامه محمد شیخ حسنی معاون دفتر حسابرسی مالیاتی که در سازمان مالیاتی کشور قرار دارد، در این نشست، دلیل حضورش را پاسخ دادن به ابهامات مالیاتی نگارخانه‌داران عنوان کرد.

سپس نوبت به پرسش‌های نگارخانه‌داران رسید که یکی از نگارخانه‌داران درباره تعلق گرفتن مالیات به نگارخانه‌ها پرسید که آیا نگارخانه‌ها معاف از مالیات هستند یا خیر؟ یکی دیگر از نگارخانه‌داران نیز که اشراف بیشتری به موضوع مالیات داشت، با طرح این پرسش که میزان مالیات با چه ویژگی‌هایی مشخص می‌شود، گفت: یکی از مشکلات ما این است که هیچ‌کس به ما فاکتور رسمی نمی‌دهد و اغلب کسانی که با ما کار می‌کنند فاکتور رسمی به ما نمی‌دهند و به همین دلیل هزینه‌های ما برای اداره مالیات قابل استناد نیست. در اداره دارایی متوجه نمی‌شوند که کارهای هنری به صورت امانی در اختیار ما است و ما فقط در پایان فروش آثار، درصدی دریافت می‌کنیم، در صورتی که اداره مالیات فکر می‌کنند ما درآمد داریم! و این قضیه اصلاً عادلانه نیست.

خراسانی زاده نیز با تاکید بر اینکه درصد درآمد نگارخانه‌داران نسبت به آنچه اتفاق می‌افتد پایین است، این چالش را جدی قلمداد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.