دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹

در امتداد سیاست فرار از برگزاری «نشست خبری»؛

گزارش شفاهی و ناقص آقای مدیرعامل از عناوین و موضوعات ۱۸ پروژه سینمایی «بنیاد فارابی» در سال ۱۴۰۲ منتشر شد!

بنیاد سینمایی فارابی

سینماپرس: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بجای برگزاری نشست خبری و پاسخگو بودن در برابر رسانه ها و توضیح شفاف و دقیق عملکرد این بنیاد، در گفت‌وگوی اختصاصی با تسنیم ضمن اعلام رویکردهای تولیدی فارابی در سال ۱۴۰۲ از تنوع تولیدات این بنیاد با ساخت ۱۸ فیلم خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگویی با تسنیم به تشریح سیاست‌های تولیدی این بنیاد در سال ۱۴۰۲، اعلام پروژه‌های مورد حمایت و البته مشکلات مالی فارابی برای تولید اثر پرداخت.

«آسمان غرب» با محوریت زندگی شهید شیرودی

جوادی درباره موضوع این فیلم‌ها توضیح داد: با برنامه ریزی فارابی در تولید اثر در حوزه دفاع مقدس ساخت چند فیلم شاخص در این حوزه در دستور کار قرار گرفت از جمله تولید فیلم سینمایی «آسمان غرب» با محوریت زندگی شهید شیرودی. این فیلم با نام قبلی دومین روز پائیز سال گذشته در مراحل پیش تولید قرار گرفت که با تغییر کارگردان قرار است بزودی توسط محمد عسگری سازنده فیلم «اتاقک گلی» مراحل تولید آن شروع شود. «آسمان غرب» یکی از پروژه‌های فاخر سینمای ایران است که در همکاری مشترک بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری ساخته خواهد شد و تلاش داریم تا به چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برسد.

هادی نائیجی لکوموتیوران «قطار سفید» فارابی

وی افزود: همچنین در حوزه دفاع مقدس پروژه دیگری را به نام «قطار سفید» داریم که مرتبط با قطار معروفی است که در زمان جنگ مجروحان را جابجا می‌کرد و این فیلم نگاهی متفاوت به این موضوع دارد که نویسنده و کارگردان آن هادی نائیجی خواهد بود. توجه به موضوعات تاریخی از رویکردهای اصلی فارابی در حوزه تولید فیلم است. سال گذشته فیلم «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی درباره مقطعی از تاریخ معاصر ایران شروع به تولید شد که در حال حاضر این فیلم مراحل پایانی تولید را پشت سر می‌گذارد، بهشت تبهکاران یک فیلم سینمایی و یک سریال پلتفرمی خواهد بود که محصول مشترک فارابی، شرکت ملی نفت ایران و جوزان فیلم است.

روایتی از آخرین ساعات طیب حاج رضایی در «صبح اعدام»

جوادی ادامه داد: پروژه تاریخی دیگری که در دست تولید داریم درباره قیام ۱۵ خرداد است و برای اولین بار در سینمای ایران به این واقعه مهم تاریخ معاصر خواهیم پرداخت. عنوان این پروژه «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی است. این فیلم مربوط به برشی از زندگی طیب حاج رضایی و نقش او در قیام ۱۵ خرداد و در نهایت نهضت امام خمینی (ره) است و ساعاتی قبل از اعدام طیب را روایت می‌کند. این پروژه نیز مشترک بین بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری ساخته خواهد شد.

ادای بین به سردار شهید کاظمی در «نقطه صفر زمین»

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به آثار دیگر این بنیاد اشاره کرد و گفت: اثر دیگر، که فیلمی به نام «نقطه صفر زمین» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و با محوریت شهید احمد کاظمی است. که با همکاری سازمان سینمایی سوره و با مشارکت فارابی درصدد تولید آن خواهیم بود.

روایت سینمایی شهید حججی در «رفیق عزیز»

وی افزود: همچنین در ارتباط با موضوع مقاومت و شهدای مدافع حرم که از موضوعات مهم و استراتژیک برای سینمای ایران است فارابی فیلمی را تحت عنوان «رفیق عزیز» در دست تولید دارد که نگارش فیلمنامه آن برعهده مهدی کیا بوده است و مرتبط با بازگرداندن پیکر شهید محسن حججی از شهدای مدافع حرم است.

مجاهدت های مدافعان حرم و شهید همدانی در «مومن»

جوادی تصریح کرد: همچنین فیلم «مومن» در همین محوریت مدافعان حرم با نگارش هادی مقدم دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی با موضوع مجاهدت‌های مدافعان حرم در منطقه زینبیه و نگاهی به نقش سردار شهید حسین همدانی خواهیم داشت.

تکاوران نیروی نوهد در قاب سینما

وی افزود: در ادامه همکاری ویژه‌ای که از سال گذشته با ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز کردیم منجر به امضای تفاهمنامه تولید اثر شد، کاری با موضوع تکاوران غیور ارتش در تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد (نوهد) در دست تولید است.

«عملیات مهندسی» ویژه فارابی علیه منافقین

مدیرعامل فارابی خاطرنشان کرد: گروهک تروریستی منافقین و زوایای پنهان فعالیت این گروهک از دیگر موضوعاتی است که در چندین اثر به آن خواهیم پرداخت. یکی از این آثار «عملیات مهندسی» به نویسندگی حسین تراب‌نژاد است. محوریت این اثر جنایات گروهک تروریستی منافقین در سال ۶۱ بعد از فرار بنی صدر و رجوی است که در عملیاتی تحت همین عنوان رقم می‌زنند.

فیلمی در ارتباط با تغییرات ایدئولژیک منافقین در پادگان اشرف

وی ادامه داد: فیلم دیگر با موضوع بازنمایی جنایات منافقین و تغییرات ایدئولژیک این گروهک در پادگان اشرف است و با نگاهی طنازانه فردی که شاهد دو اتفاق ویژه در اردوگاه منافقین است را روایت می‌کند. فیلمنامه این اثر را علی فرقانی نوشته است.

«سگ‌های پوشالی» و بازنمایی جنایات پرویز ثابتی

جوادی گفت: باتوجه به اتفاقات اخیر و پیدا شدن مجدد سرو کله چهره‌هایی که سال‌ها وحشیانه‌ترین مواجه را با مردم داشتند فیلم دیگر فارابی با نام موقت «سگ‌های پوشالی» به بازنمایی جنایات پرویز ثابتی خواهد پرداخت. مدتی قبل پس از سال‌ها تصویر و چهره پرویز ثابتی در تجمع منافقین منتشر شد و همین موضوع دستمایه ساخت فیلمی با موضوع جنایات ثابتی و اداره کل سوم ساواک است.

سرقت از بانک ملی به روایت «صندوق»

وی افزود: با تاکید بر حفظ تنوع ژانری در تولیدات فارابی امسال هم در ژانر فیلم های پلیسی و نظر بر تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر عملکرد خوب نیروی انتظامی در موضوع سرقت از بانک ملی فیلم «صندوق» براساس تحقیقات و مستندات این پرونده در دست تولید قرار دارد.

تصویری از نفوذ و هوشیاری نیروهای امنیتی در «استنطاق»

جوادی تصریح کرد: فیلم دیگر فارابی در این ژانر در ارتباط با امنیت اقتصادی و اخلال‌گران اقتصادی و هوشیاری و عملکرد دستگاه‌های امنیتی و نظارتی کشور است که با اسم «استنطاق» در دستور کار تولید فارابی است.

ترور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در «آرژانتین»

وی ادامه داد: پروژه دیگر، فیلمی به نام «آرژانتین» است. موضوع این فیلم مربوط به سال ۷۲ و ترور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است. البته این پروژه در مراحل تکمیل فیلمنامه و نهایی شدن تیم تولید است.

رونمایی از «راه شیری» در فجر ۴۲

مدیرعامل فارابی تاکید کرد: پروژه دیگری با محوریت اربعین از سال گذشته داشتیم که در زمان برگزاری سینما تکیه آن را اعلام کرده بودیم، امسال مراحل نهایی تولید خود را طی کرد و ان شالله در جشنواره فجر حضور خواهد داشت.

سیدمهدی جوادی در گفت‌وگوی خود با تسنیم تاکید کرد: این ها صرفا بخشی از آثاری است که در سبد تولید امسال فارابی تعریف شده است و در دست اقدام هستند، چندین اثر دیگر نیز وجود دارد که در حال رایزنی‌های نهایی هستیم و برخی از آنها در مرحله پیش تولید قرار دارند، کاشت‌هایی که در حوزه متن و محتوا در سال گذشته انجام دادیم دست فارابی را برای امسال پر کرده است؛ همچنین بسته تولیدات کودک و نوجوان فارابی هم بسته مفصلی است که به زودی و بصورت مجزا جزئیات آن را اعلام خواهم کرد.

مدیرعامل فارابی در ادامه خاطرنشان کرد: البته ادامه روند تولید تمامی این آثار منوط به تامین مالی است، متاسفانه علی رغم گذشت چهار ماه از شروع سال هنوز درخصوص تخصیص فصل تولیدات تفاهم‌نامه فارابی و ارشاد اقدامی صورت نگرفته است و این کار تولید را سخت کرده‌است، ما در سال گذشته در سخت‌ترین شرایط اجتماعی و با جذب بودجه و تامین مالی که بخش عمده آن خارج از بودجه‌های سازمان سینمایی بود به رونق تولید و روشن نگه داشتن چراغ سینمای ایران کمک کردیم البته در این خصوص همراهی و پیگیری‌های شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس محترم سازمان سینمایی راهگشا بود. ما همچون سال گذشته درصدد جذب منابع بیرون از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم چون تفاهمنامه ارشاد کفاف این تولیدات را مطمئنا نخواهد داد که امیدوارم با رفع موانع و مانع زایی‌ها امکان این امر محقق شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.