دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳

وزیر ارشاد ؛

نباید اجازه دهیم فناوری هوش مصنوعی به یک تهدید تبدیل شود/ باید عقب‌ماندگی‌های حوزه هوش مصنوعی را جبران کنیم

محمدمهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نباید اجازه دهیم هوش مصنوعی به یک تهدید تبدیل شود، باید آن را به فرصت تبدیل کنیم.

به گزارش محمدمهدی اسماعیلی روز دوشنبه در حاشیه همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تولید محتوا» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سرعت فناوری‌های جدید در حوزه فرهنگ و هنر خیلی بالاست. در سه دهه اخیر تقریبا ما نیز با سرعت بالا روبه رو بوده ایم و امروز بخش عمده‌ای از نظام سنتی ما در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه کارآمدی خود را به دلیل همین سرعت بالا از دست داده‌است.

وی گفت: تجربیات و نظام فرهنگی امروز ما می‌گوید که در مقابل پدیده‌های نو باید با دوراندیشی وارد شویم.

وزیر فرهنگ تاکیدکرد: امروز پدیده‌ای مانند هوش مصنوعی بیشتر خودش و الزاماتش را در حوزه‌های مختلف به ما تحمیل می‌کند و ما مدام با این موضوع روبه‌رو هستیم.

اسماعیلی ادامه داد: حوزه‌های فکری و دانشگاهی ما، حوزه‌های علمیه و فضلا در این حوزه که حوزه‌ متنوعی است و بخش مهمی از ساحت فرهنگی و اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار داده است، باید راه‌حل‌هایی اعم از مدارا و همزیستی در حوزه‌های فقهی، اخلاقی تا حوزه‌های مدیریتی و تنظیم‌گری پیدا کنند. این که تنظیم‌گری سنتی ما با ورود هوش مصنوعی باید تغییر کند یا خیر.

وی افزود: ما به شدت نیاز به تغییر آرامش خود با ورود فناوری نو هستیم. از این حیث، فراخوان عمومی در این زمینه اعلام می‌کنیم و دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه این فراخوان را ارائه می‌کند و آمادگی همه جانبه برای حمایت از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی، مقالات و ارائه بسته‌های عملیاتی برای مواجهه با این پدیده نو را داریم.

وزیر فرهنگ گفت: آماده هستیم از همه اندیشمندان، دانشجویان و پژوهشگران در این زمینه حمایت مالی کنیم. کارها و طرح‌های اجرایی شان را به ما بدهند و این نشست‌ها با یک بازه زمانی روشن تکرار می شود.

به گفته اسماعیلی نشست اول در شش ماهه اول و نشست دوم در نیمه دوم سال برگزار شود و همه بخش‌های حاکمیتی هم باید حضور داشته باشند چرا که تک بعدی نیست که با وزارت فرهنگ پیش رود.

وی گفت: از همکارانم در شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ارتباطات این خواهش را دارم که با ما همکاری کنند. این یک کار مهم در حوزه حکمرانی فرهنگی کشور است.

وی افزود: نباید اجازه دهیم این فناوری به یک تهدید تبدیل شود. باید از این فرصت برای جبران عقب‌ماندگی‌های این حوزه استفاده کنیم. هوش مصنوعی امکانات جدیدی را در اختیار ما قرار خواهد داد. اگر درست استفاده کنیم برای ما فرصت است و اگر رقبای ما بتوانند استفاده کنند برای ما تهدید است.

اسماعیلی گفت: ما باید با تدبیر از این مساله به نحو احسن استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر کاربرد هوش مصنوعی در صنعت فیلم و فیلمسازی، و اینکه وزارت ارشاد چه برنامه‌ای را در این زمینه در دستور کار قرار داده است، گفت: یکی از خروجی‌های این همایش ارائه راهکاری عملیاتی به این منظور است. امروز ما با ورود این فناوری به حوزه فیلم و سریال روبه رو هستیم و اتفاق‌های مهمی رقم می‌خورد و همین هسته مطالعاتی را در سازمان سینمایی تشکیل دادیم و معاونت فناوری‌های نوین روی آن کار می‌کند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از نیازهای جدید خود را باید با استفاده از این فناوری نو پاسخ دهیم نه این که اقتضائاتی را بر ما تحمیل کند که این عقب‌ماندگی‌ها و فاصله‌ ما بیشتر شود.

اسماعیلی در این باره که هوش مصنوعی آیا در برنامه هفتم توسعه لحاظ شده گفت: در برنامه هفتم در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه این نقاط را قرار دادیم و یک بند و حکم بسیار خوبی را دولت آورده تا با توجه به اقتضائات جدید در این حوزه‌ها، بازسازی ساختارهای فرهنگ را در سال اول بعد از ابلاغ برنامه به مجلس شورای اسلامی ببریم. ما این پیش‌بینی را کردیم.

وی اظهار داشت: در همه ساحات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با توجه به اقتضائات جدید و نیاز به بازآرایی، وزارت فرهنگ با همکاری دستگاه‌های مرتبط طرح پیشنهادی خود را ارائه خواهد کرد.

اسماعیلی گفت: در این طرح که کار آن هم شروع شده بخش مهمی به الزامات فناوری‌های نوین اختصاص داده شده است.

اجازه نمی‌دهیم هیچ فیلم و برنامه‌ای با زیر پا گذاشتن قوانین کشور ساخته شود

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره آیین‌نامه‌ رعایت حجاب در سینما و تلویزیون گفت: آیین‌نامه خاصی برای حجاب نداریم. آیین‌نامه نظارت بر صدور مجوز پروانه و پروانه نمایش داریم که در آن پیش‌بینی شده است.

اسماعیلی گفت: حجاب یک مساله قانونی در کشور است. حتما اجازه نمی‌دهیم هیچ فیلم و برنامه‌ای با زیر پا گذاشتن قوانین کشور ساخته شود.

افرادی که قانون را زیرپا گذاشتند اجازه برنامه‌های هنری ندارند

وی اظهار داشت: به همه شرکت‌های تولیدکننده، تهیه‌کننده‌ها، سازمان سینمایی ابلاغ شده است افرادی که قانون را زیرپا گذاشتند اجازه برنامه‌های هنری ندارند.

وزیر ارشاد درباره واگذاری شبکه خانگی به صدا و سیما هم گفت: یک تقسیم کاری را با صدا و سیما در نظارت‌ و تنظیم‌گری کردیم.

وی با بیان اینکه مجوز بیش از ۹۰ درصد فعالیت‌هایی که امروز در فضای نمایش خانگی انجام می‌شود را باید وزارت فرهنگ بدهد. افزود: بند نخست این تقسیم کار تصریح دارد که همه مجوزهایی که وزارت فرهنگ به صورت متداول در حال انجام در حوزه صوتی تصویری فراگیر بر عهده داشت همچنان به عهده ماست. دو مقوله سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی از آن خارج شده است. در بخش سریال‌ها نیز دو نماینده از وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز و پروانه ساخت حضور دارند که کار را پیش می‌برند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.