یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵

سینمای کودک و برزخ داستان گویی/۴

بابائیان: معضل سینمای کودک مدیرانی است که با فیلم و سینما آشنا نیستند/ به جای تولید فیلم سیاه فیلم کودک خوب بسازید!

داریوش بابائیان

سینماپرس: داریوش بابائیان تهیه کننده سینما گفت: متأسفانه حتی شوراهای مرتبط با سینمای کودک هم با دیدگاه کارشناسی جلو نمی روند.

داریوش بابائیان تهیه کننده سینما در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان در خصوص فقدان داستان های جذاب در فیلم های کودک گفت: معضل اصلی سینمای کودک مدیرانی هستند که با فیلم و سینما آشنا نیستند و دغدغه ای برای تولید آثار خوب ندارند و متأسفانه حتی شوراهای مرتبط با سینمای کودک هم با دیدگاه کارشناسی جلو نمی روند و این اتفاق در سینما نمود عینی دارد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «وای آمپول» و «یک فراری از بگبو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: دغدغه من در طی تمامی سال هایی که در سینما حضور دارم فیلمسازی برای کودک و سینمای کودک بوده و به همین علت هم حدود ۱۴ کار کودک ار در کارنامه ام دارم؛ بنده در این سینما تجربه دارم و بر اساس تجربه ای که به دست آورده ام عنوان می کنم که حضور مدیران کوتاه مدت که با جنس فیلم و سینما آشنا نیستند ضربات جبران ناپذیری را به سینما و به ویژه سینمای کودک می زند.

وی ادامه داد: حتی نمی دانند باید برای سینمای کودک چگونه خرج کنند. از نظر اینکه از این گونه مهم سینما حمایت شود نگاه خوبی وجود ندارند و به همین جهت اکثر فیلمسازان کودک به دلیل عدم حمایت دولت دست از کار کشیدند و به سمت سینماهای دیگر مانند سینمای کمدی و اجتماعی رفته اند.

بابائیان در همین راستا افزود: ما سینماگران زیادی داریم که در کارنامه شان فیلم ها و سریال های خوب در خصوص کودکان وجود دارد مثل زنده یاد پوراحمد که فیلم های خوبی در این حوزه ساخته بود اما اواخر عمرش رفته بود سمت سیاه نمایی و یا رسول صدرعاملی و مرضیه و برومند و فریال بهزاد و... که متأسفانه سینمای کودک را فراموش کردند و به سمت و سوی دیگری رفتند. همه این اتفاقات به دلیل سهل انگاری های مفرط سیاست گذاران در حوزه سینمای کودک است.

این سینماگر سپس با بیان اینکه محتوای فیلم های مختص کودکان باید به روز بوده و برای آن ها جذابیت داشته باشد اظهار داشت: طی سال های اخیر انیمیشن ها بیش از سینمای رئال کمک کننده بودند و متأسفانه مابقی فیلم ها هیچ جنبه آموزشی و... برای کودکان نداشتند و صرفاً جهت شادی و مفرح بودن تولید شده بودند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «اتل متل توتوله» و «راز دشت تاران» خاطرنشان کرد: بنیاد سینمایی فارابی باید سالانه حداقل از ۲۰ فیلم خوب کودک برای تولید حمایت کند؛ بچه های سینمای کودک آمادگی کار دارند سناریوهای خوبی هم در این حوزه هست اما چون از سینمای کودک در اکران حمایت نمی شود آن ها به سمت کار در فضاهای دیگر سینما می روند.

وی با انتقاد شدید از فیلم های سیاه که سینمای کشور را در بر گرفته اند تصریح کرد: به جای تولید فیلم های سیاه سرشار از فقر و اعتیاد و گدایی فیلم کودک خوب بسازید و آن ها را به جشنواره های معتبر دنیا ارائه دهید! البته وقتی بخشی از مدیران سینمایی با سینما مرتبط نیستند نتیجه همین می شود؛ پرسش بنده این است که الآن بخش فرهنگی فارابی چه می کند؟

بابائیان متذکر شد: از حرف تا عمل فاصله بسیار است. ما بسیار وعده شنیده ایم که قرار است از سینمای فاخر کودک حمایت شود اما کو؟ رئیس سازمان سینمایی باید کسانی که سینمای کودک را می شناسند را صدا بزنند و به این ها بودجه دهند و از آن ها حمایت کنند. این گونه سینمای کودک می تواند در داخل و خارج از مرزها رونق باشد.

این تهیه کننده در پایان این گفتگو افزود: اگر فارابی شوراهای کاربردی داشت حتماً فیلم های خوب ساخته می شد. کلام آخر من این است که ما داستان ها و قصه های خوبی داریم که مسئولان باید از آن حمایت کنند؛ فیلمسازان وقتی حمایت نمی شوند ناامید شده و مسیر دیگری را در پیش می گیرند که به نفع سینمای کودک نیست.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.