دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰

ادامه رکود در سینما، تعطیلی سالن ها و انفعال مدیران/۱

سخایی شاهرودی: تفکر دلال گونه باعث شده تا سالن های قدیمی یک به یک تعطیل شوند/ اختصاص یک درصد از مبالغ یارانه به سینما می تواند موجب تحول عظیم در هنرهفتم شود

رضا سخایی

سینماپرس: رضا سخایی شاهرودی عضو انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان در پی ادامه رکود سینماها و تعطیلی گسترده سالن های قدیمی و نوستالژیک در کشور گفت: تعطیلی سینماهای قدیمی طی ۴ سال اخیر سرعت زیادی گرفته چرا که تشخص سالن های سینما دیگر از بین رفته، وقتی سینما به سمتی می رود که بخش کوچکی از یک مجموعه تجاری می شود بسیاری از سینماداران به صرافت می افتند که سالن های شان را به پاساژ تبدیل کنند و سینما برایشان بدل به یک ابزار برای کاسبکاری و تجارت می شود از این رو می توان گفت تفکر دلال گونه باعث شده تا سالن های قدیمی یک به یک تعطیل شوند!

دستیار اول کارگردان فیلم های سینمایی «قسم» و «فراری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی دیگر از اتفاقاتی که با تبدیل سالن های بزرگ سینما به پاساژ می افتد این است که این اماکن مختص حضور اقشار مرفه جامعه می شود و طبقه ضعیف تر نمی توانند در آن جایگاهی داشته باشند.

وی سپس با بیان اینکه مدت پیشنهادی دارم که می تواند نجات بخش صنعت سینما در کشورمان باشد اظهار داشت: اگر دولت طرحی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند مبنی بر آنکه یک درصد از مبلغ یارانه هر ایرانی به سینما اختصاص پیدا کند ما با رقم بسیار هنگفتی روبرو می شویم و هر ماه ده ها میلیارد تومان پول به سینما تزریق می شود.

این سینماگر ادامه داد: با تزریق این بودجه هنگفت به سینما می توان سینمای کشور را از چند منظر دچار تحولات شگفت کرد؛ بخشی از این بودجه می تواند برای رشد و توسعه سینمای جوان هزینه شود، بخش دیگری از آن می تواند صرف سالن سازی های کوچک در محله ها شود و بخش دیگری از بودجه می تواند برای بیمه یکایک اهالی سینمای کشور مصرف گردد و حتی به صورت ویژه تر می توان بخشی از بودجه را برای تأمین زندگی و معیشت سینماگران پیشکسوت اختصاص داد.

سخایی شاهرودی خاطرنشان کرد: همچنین می توان بخشی از بودجه را برای اعطای یارانه به فیلم هایی که در سینما یا پلتفرم ها اکران می شوند اختصاص داد؛ بی تردید در صورتی که چنین طرحی دغدغه مندانه از سوی مسئولان دولت پیگیری شود و نظارت درستی هم روی انجام آن باشد قطعا ما شاهد تحولات عظیمی در هنر-صنعت سینما خواهیم بود.

وی سپس به دیگر مواهب این طرح اشاره کرد و متذکر شد: با انجام این کار رانت های دولتی در سینما از بین می رود و دیگر از زدوبندهایی که در گعده های مافیاگونه شکل گرفته خبری نخواهد بود. این کار اصلا کار دشواری نیست و فقط یک مدیریت درست می خواهد. بنده معتقدم اگر افرادی که دارای تجربه و مهارت کافی در کارهای صنفی سینما هستند اداره این بخش را در دست بگیرند و یکایک اهالی سینما نگرش های سیاسی شان را کنار بگذارند ما می توانیم شاهد تحول مثبتی در سینمای کشورمان باشیم.

دستیار اول کارگردان فیلم های سینمایی «اسرافیل» و «ایتالیا ایتالیا» در پاسخ به این سوأل که از آنجا که این طرح بخشی از بودجه آحاد افراد جامعه است و در صورت اجرایی شدن چه نفعی برای عموم افراد می تواند داشته باشد اظهار داشت: بعد از اجرایی شدن این طرح می توان قیمت بلیت سینماها را کاهش داد به نحوی که مثلا مردم بتوانند با ۵۰ درصد تخفیف به سینما بروند. شک ندارم که مردم بعد از ارزان شدن بلیت از سینما استقبال خواهند کرد و ما شاهد استقبال ۶-۷ برابری از سینما خواهیم بود چرا که مشکلات شدید اقتصادی در کشور و قیمت بالای بلیت سینماها یکی از عللی است که باعث شده طی سال های اخیر مردم از رفتن به سینما اجتناب کنند.

سخایی شاهرودی در خاتمه این گفتگو افزود: برخی افراد که تنها به منافع شخصی شان می اندیشند باید خودخواهی و منفعت طلبی را کنار بگذارند و از این طرح پشتیبانی نمایند چرا که اجرایی شدن این طرح می تواند انقلاب بزرگی در حوزه سینما به وجود آورده و تأثیر بسیار خوبی روی فرهنگ جامعه بگذارد. ما نباید فراموش کنیم که سینما رسانه خوب و اثرگذاری است و می توانیم از طریق سینما روی مردم اثر بگذاریم و وقتی مردم به سینما بروند و سینما جزئی از زندگی شان بشود ما می توانیم بسیاری از مسائل را به راحتی از طریق آثار سینمایی به مخاطبان القا کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.