شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶

مشکلات سینماگران در آستانه سال نو/۳

زندباف: انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود اما امروزه بخش اعظمی از اهالی فرهنگ به حال خود رها شده اند/ حقوق ماهیانه ۱۵۰ هزار تومانی توهین به پیشکسوتان هنر نیست؟

حسین زندباف*

سینماپرس: حسین زندباف تدوین گر، کارگردان و تهیه کننده پیشکسوت سینما در خصوص مشکلات معیشتی و رفاهی سینماگران در آستانه سال نو گفت: انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود اما امروزه بخش اعظمی از اهالی فرهنگ به حال خود رها شده اند و حفظ و حراست نمی شوند، درست همانطور که فرهنگ و هنر در جامعه رها شده و ما دچار ولنگاری فرهنگی شده ایم!

تدوین گر فیلم های سینمایی «همیشه پای یک زن در میان است» و «بوی پیراهن یوسف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به قول زنده یاد امیر قویدل «درد» حرف نیست!؛ درد مسأله ای است که ما آن را با پوست و گوشت و استخوان مان احساس می کنیم.

وی ادامه داد: امروزه اکثریت قریب به اتفاق اهالی سینما با بحران شدید مالی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. کارها به صورت عادلانه در سینما تقسیم نمی شود و اگر کسی در گعده و گروهی نباشد اصلاً نمی تواند کار و فعالیت داشته باشد. در این میان وضعیت پیشکسوتان و ریش سفیدهای سینما بدتر است چرا که فقط چشم امیدشان به یک حقوق بازنشستگی است که حتی مخارج دو روز زندگی شان را هم تأمین نمی کند!

زندباف سپس با طرح این پرسش که آیا حقوق ماهیانه ۱۵۰ هزار تومانی توهین به پیشکسوتان هنر نیست؟ تصریح کرد: من نمی دانم چطور مدیران و مسئولان روی شان می شود چنین مبلغ ناچیز و زشتی را به پیشکسوتان هنر اختصاص دهند؟ چرا هیچ مدیری دغدغه رسیدگی به وضعیت ماشی و رفاهی سینماگران را ندارد؟ آقایان حداقل این رقم زننده را به هنرمندان نپردازید که بعداً بیلان های خود را پر کنید و جار بزنید که به فکر هنر و هنرمند بوده اید!

این سینماگر با تأکید بر اینکه هنرمندان با حضورشان به ماندگاری سینما و اعتلای عرصه فرهنگی و هنری کشور کمک های شایانی کرده اند اظهار داشت: ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عاشقانه سینمایی را مطرح کردیم که دنیا افتخارش این بود فیلمی از ایران در جشنواره های شان باشد؛ پس این حق سینماگران ایرانی نیست که امروزه این چنین بی پشتوانه باشند!

کارگردان فیلم های سینمایی «مأموریت» و «دست شیطان» متذکر شد: وضعیت امروز سینما به گونه ای شده که بسیاری از بچه های دغدغه مند سینما، ناامید و عاصی و سرخورده و دردمند شده اند. بسیاری از سینماگران مدت ها است گوشه خانه های نشسته اند و کم کم در حال دق کردن هستند.

وی سپس با تأکید بر وظیفه خانه سینما برای رسیدگی به امور معیشتی و رفاهی سینماگران اظهار داشت: خانه سینما همیشه بودجه ثابتی دارد اما هزینه کردهایش هیچ وقت شفاف سازی نشده و مشخص نیست این بودجه ها را صرف چه کاری می کند! خانه سینما به عنوان نهادی صنفی وظیفه دارد پیگیر وضعیت معیشتی یکایک اعضایش باشد.

زندباف یادآور شد: زمانی که من مسئول هیأت ساماندهی صنوف سینمایی بودم خدمت رئیس جمهور وقت آقای دکتر احمدی نژاد رسیدیم و بنده به ایشان گفتم باید سینما از کف حمایت شود. تأکید کردم که یک بلیت فروش سینما با حقوقش نمی تواند حتی روزانه نان سنگک بخرد. این واقعیتی است که زندگی هنرمندان دچار بحران شده است و اگر کسی به هنر کمک کند در واقع به خودش کمک کرده؛ این مسأله باید برای مسئولان ما تفهیم شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم حداقل امسال در شرایط کرونایی سبد معیشتی و عیدی مناسبی برای یکایک اهالی خانه سینما به دور از اجحاف و زدوبندهای گذشته در نظر گرفته شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.