سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر/۳

قنبری: هیأت های انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر هویت فردی ندارند و همه چیز به آن ها تحمیل می شود/ این ترکیب بر اساس کدام تدبیر بوده است؟

رهبر قنبری در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما همزمان با معرفی هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: هیأت های انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر هویت فردی ندارند و همه چیز به آن ها تحمیل می شود و به همین دلیل هم عملکرد و نتیجه خوبی از کار آن ها حاصل نمی شود اما از آنجا که این افراد زیبا صحبت می کنند و سعی در توجیه و موجه جلوه دادن خود هستند برخی افراد فریب این جملات زیبای شان را می خورند و در خصوص عملکرد غلط شان مطالبه گری ندارند. اینکه کوچکترین فیلمساز زن را به عنوان نماینده بانوان فیلمساز در این هیأت گذاشته اند که حتی نمی تواند جلوی دیگران عرض اندام کند چه معنایی دارد؟ حضور مدیران تلویزیونی در این هیأت انتخاب چه معنایی دارد؟

کارگردان فیلم های سینمایی «فصل بلوغ» و «روییدن در باد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: چون که معیاری نبود میزان شود اندازه ها، زور بازو بر ترازو زور کرد اندازه را! این بیت شعر بهترین تعریفی است که ما می توانیم در خصوص هیأت های داوری و انتخاب جشنواره فیلم فجر بیان کنیم!

وی ادامه داد: هیأت های داوری و انتخاب باید بر اساس مبنا و معیارهای هنری و سینمایی و فرهنگی مشخص مبادرت به انتخاب و داوری کنند اما متأسفانه مدت ها است که ما چنین عملکردی را از سوی افرادی که به کار گمارده می شوند شاهد نیستیم و فقط مشاهده می کنیم که سلایق شخصی و دیدگاه های مدیران روی آن ها اثرگذار بوده است.

این سینماگر سپس با انتقاد شدید از وضعیت امروز سینمای کشور و وفور فیلم های نازل، پوچ، ضعیف و ضد ارزشی تصریح کرد: ظاهراً در تعاریفی که داریم در نظام جمهوری اسلامی ایران، سینما باید از جنبه اخلاقی برخوردار باشد، باید از حقوق ملت دفاع کند اما متأسفانه مدت ها است که شاهد تولید چنین آثاری در سینما نیستیم و با حمایت مدیران فیلم هایی تولید می شوند که به هیچ عنوان در این دسته جای نمی گیرند و با حمایت همان مدیران این فیلم ها به جشنواره فجر هم راه پیدا می کنند و بعضاً جایزه هم می گیرند.

قنبری تأکید کرد: این در حالی است که اگر هیأت های انتخاب و داوری مستقل و منصف وجود داشته باشد نباید از این اصول اساسی عدول کنند اما اسفا که هم صادرکنندگان مجوزها و هم عاملین آن ها از قانون و اصول عدول می کنند و همین اتفاق باعث انتقاد شدید دغدغه مندان و دلسوزان سینما طی سال های اخیر شده است.

این کارگردان مطرح سینمای نوجوان در ادامه این گفتگو انتقاد شدید خود را نسبت به هیأت انتخاب سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر ابراز داشت و گفت: من نمی دانم این انتخاب ها بر اساس کدام تدبیری بوده است؟ اینکه کوچکترین فیلمساز زن را به عنوان نماینده بانوان فیلمساز در این هیأت گذاشته اند که حتی نمی تواند جلوی دیگران عرض اندام کند چه معنایی دارد؟ حضور مدیران تلویزیونی در این هیأت انتخاب چه معنایی دارد؟ چرا از میان این همه سینماگر برجسته و خبره و کارکشته هیچ فردی برای این مسئولیت خطیر به کار گرفته نشده است؟

وی متذکر شد: باعث شرمساری است که ۹۰ درصد سینمای کشور این روزها مورد تهاجم گروه های غیرفرهنگی، سوداگر و تاجر است. آقای انتظامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی هیچ سواد سینمایی ندارد و تنها تخصص اش حوزه مطبوعات و رسانه ها است و از همین رو سینما را به حال خود رها کرده و به دست مدیرانی سپرده است که دغدغه ای برای رشد سینما ندارند.

کارگردان فیلم های سینمایی «او» و «پرنده باز کوچک» خاطرنشان کرد: این مایه تأسف است که توجه به فرهنگ ملی در سینمای ما معنایی ندارد و ما شاهد وفور فیلم های نازل و تک ساختی و حضور آن ها در جشنواره های مان هستیم. هیأت های انتخاب و داوری هم تنها حفظ ساختار ظاهری را در نظر دارند و به هیچ عنوان به عمق و محتوا توجهی نمی کنند.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه فارابی رسماً اعلام کرده از فیلم های «بفروش» و «طنز» حمایت می کند، دست به افشاگری زد و تصریح کرد: این حرف را نماینده شورای فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی رسماً به بنده عنوان کرد. ایشان تأکید کردند بنیاد سینمایی فارابی مثل یک کمپانی خصوصی است و تصمیم گرفته تا تنها از فیلم های پرفروش و طنز حمایت کند.

قنبری در همین راستا با انتقاد شدید از این رویه عجیب مدیران این بنیاد سینمایی گفت: وقتی بازوی حمایتی ارتقای فرهنگ سینمایی چنین تعاریفی دارد وای به حال بخش خصوصی!؛ اسفا که آقایان اینقدر راحت شده اند که چنین تصمیمات زشتی را عیان می کنند و رسماً جلوی تولید فیلم ها و فیلمسازان فرهنگی را می گیرند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.