یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر/۱۱

هدایت: خطر اصلی که جشنواره فجر را تهدید می کند بی خاصیت شدن این رویداد است/ مدیریت جشنواره باید پاسخگوی گزینش نادرست در مورد اعضای هیأت انتخاب و داوری باشد

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما همزمان با معرفی هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: خطر اصلی که جشنواره فجر را تهدید می کند بی خاصیت شدن و فرمایشی برگزار کردن این رویداد است. این کار بسیار خطرناک تر از حذف فیزیکی مهمترین رویداد سینمایی کشور است. بنده معتقدم برخی دست اندرکاران جشنواره کاری کرده اند که این رویداد سینمای همانند گذشته حضور موثر و مفیدی در سینما نداشته باشد و همه از آن دور شوند. این بسیار بد است که دیگر میان اهالی سینما هم چندان انگیزه ای برای حضور در این رویداد سینمایی وجود ندارد.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین بندر» و «چشم شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر ما طی سال های اخیر شاهد شبهات و انتقادات زیادی نسبت به فیلم های انتخاب شده در جشنواره فیلم فجر بوده ایم به دلیل عدم حضور مسئولان، سیاست گذاران و دست اندرکاران کاربلد است. قطعاً اگر مسئولی کاربلد در رأس امور جشنواره حضور داشته باشد با کارهای خود مانع از انتقادات گسترده به این رویداد می شود.

وی ادامه داد: اعضای هیأت های انتخاب و داوری جشنواره همه توسط دبیر گزینش می شوند از این رو اگر انتقادی نسبت به انتخاب ها و داوری آن ها وجود دارد، مدیریت جشنواره باید پاسخگوی گزینش نادرست در مورد اعضای هیأت انتخاب و داوری باشد. به طور یقین اگر هیأت های انتخاب درست و داوران معتبر گزینش شوند دیگر شائبه ای ایجاد نخواهد شد.

این سینماگر پیشکسوت سپس در خصوص اینکه شنیده می شود حضور برخی از فیلم ها در جشنواره از پیش تعیین شده است اظهار داشت: این مسأله را نمی توان رد کرد. قطعاً اعمال سلیقه های خارج از ضوابط فرهنگی و هنری در همه جشنواره های ما وجود دارد. از سینما گرفته تا تئاتر و موسیقی و... ما همیشه شاهد این نوع اعمال نظرها و سلیقه ها بوده ایم و همیشه این شائبه وجود داشته که اعضای هیأت های انتخاب و داوری جشنواره ها به طور آزادانه و بر اساس پارامترهای هنری و فرهنگی آثار را گزینش نمی کنند.

هدایت در همین راستا یادآور شد: این اتفاق در حالی است که جشنواره فیلم فجر در سال های ابتدایی برگزاری اش در دهه ۶۰ و حتی تا اوایل دهه ۷۰ بسیار حرفه ای و باسلیقه برگزار می شد. این جشنواره در آن روزگار پا به پای جشنواره های استاندارد جهانی پیش می رفت و از همین رو انتقادها در آن به صورت حداقلی بود اما بعدها تیرگی ها و شائبه های زیادی در خصوص روند برگزاری جشنواره فیلم فجر به وجود آمد و هرچه زمان می گذرد و جلوتر می رویم شاهد پررنگ تر شدن این دسته از انتقادات هستیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» و «پیک جنگل» متذکر شد: همانطور که پیش تر هم اشاره کردم اگر مدیری خوش فکر در رأس امور جشنواره حضور داشته باشد انتقادها نسبت به این رویداد کمتر می شود اما اگر مدیر ناتوانی به کار گرفته شود جشنواره به قهقرا می رود.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو افزود: بنده معتقدم آشفتگی در انتخاب آثار به دلیل عدم سیاست گذاری های مشخص، داشتن استراتژی در خصوص برگزاری جشنواره، بی هدف بودن برگزاری این جشنواره برای مسئولان و... است. ما بارها شاهد آن بوده ایم که فیلم هایی که شایستگی بیشتر برای حضور در مهمترین رویداد سینمایی ایران را داشته اند از این جشنواره حذف شده و آثاری به جای آن ها به نمایش درآمده اند که نه تنها هیچ قرابتی با اهداف و آرمان های اولیه جشنواره فیلم فجر نداشته اند بلکه موج انتقادات گسترده سینماگران و اهالی رسانه از همه طیف های فکری را در پی داشته اند از این رو باید در پی آن باشیم تا چارچوبی در جشنواره حاکم شود تا این رویداد به سیاست های فرهنگی مدیران وابسته نباشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.