دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲

انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر/۲

فهیم: وجود هیأت انتخاب باعث فرار مدیران از مسئولیت مستقیم در برابر آثار تولیدی است/ ضعیف ترین هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر مربوط به همین دوره پیش روست

محمدتقی فهیم در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی به وقت شام

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما گفت: بنده جزو افرادی هستم که با وجود هیأت انتخاب به شدت مخالفم چرا که معتقدم وجود هیأت انتخاب باعث فرار مدیران از مسئولیت مستقیم در برابر آثار تولیدی است. در جشنواره های معتبر و استاندارد و با قدمت دنیا هم ما هیچ گاه شاهد حضور هیأت انتخاب نیستیم اما در سیستم مدیریت دولتی ما این اتفاق رخ می دهد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران دولتی در واقع هزینه می کنند تا مسئولیت را از گردن خود بردارند و به گردن افرادی بیندازند که عنوان «هیأت انتخاب» را با خود به یدک می کشند. این در حالی است که بودجه ها باید برای کارهای راهبردی در جشنواره هزینه شود.

فهیم ادامه داد: مشخص است که جشنواره فیلم فجر برای چه بنیان نهاده شده و در آیین نامه ها هم اهداف برگزاری این جشنواره به کرات ذکر شده اما به دلیل تناقض در رویکرد فیلم های سینمایی، مدیران با گزینش افرادی به عنوان هیأت انتخاب تمام تلاش خود را به کار می برند تا پاسخگویی را از خود سلب کنند و از صفر تا صد اشتباهات شان را به گردن این هیأت بیندازند.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد مهمی که در خصوص هیأت های انتخاب وجود دارد این است که اعضای این هیأت ها از چه افرادی تشکیل می شوند؟ این افراد چه میزان تخصص دارند؟ گرایش و دیدگاه آن ها نسبت به سینما چیست؟

وی در همین راستا متذکر شد: متأسفانه بارها مشاهده شده که برخی مدیران با سفارش این و آن، افراد را به عنوان هیأت انتخاب گزینش می کنند و یا از این طریق برخی بیکاران سینما را درگیر کار می کنند! این ها مسائلی است که ما می دانیم. بنده خودم در برخی جشنواره ها عضو اتاق فکر و هیأت های انتخاب و داوری بوده ام و می دانم چه مسائلی در خصوص انتخاب و گزینش افراد در نظر گرفته می شود.

فهیم تأکید کرد: متأسفانه وضعیت به گونه ای است که ملاک هایی که باید برای انتخاب افراد وجود داشته باشد در نظر گرفته نمی شود، ملاک های مانند شهرت و محبوبیت، خلق آثار درخشان در سینما، برگزیده شدن در دوره های پیشین جشنواره، تخصص و تجربه و تعهد و امثالهم همه کنار گذاشته می شود و روابط جای ضوابط را می گیرد. متأسفانه ما طی سال های اخیر همواره شاهد این نوع نگاه و این نوع گزینش در جشنواره ها بوده ایم.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه ارتباطات حزبی و گروهی، ارتباطات خانوادگی و... اساساً نباید در گزینش افراد دخیل باشد تصریح کرد: متأسفانه مدت ها است ما شاهد این روند به صورت معکوس هستیم و اکثراً این نوع مسائل و ارتباطات است که جای ضوابط را می گیرند!

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: ضعیف ترین هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر مربوط به همین دوره پیش روست! هرچند که کسانی که در این هیأت برگزیده شده اند کارشان راحت است چرا که از همین حالا تقریباً بخش مهمی از انتخاب آن ها مبرهن و آشکار است.

فهیم در همین راستا افزود: امسال ما با فیلمسازان نامداری در جشنواره روبرو هستیم که هیچ کس جرأت ندارد فیلم آن ها را انتخاب نکند و قطعاً اگر هیأت انتخابی هم وجود نداشت این فیلم ها به هر ترتیبی بود به جشنواره راه پیدا می کردند.

این منتقد سینما ادامه داد: نکته آنجا است که هیأت انتخاب این دوره از جشنواره آنقدر شهامت و جسارت داشته باشند تا به راهبردهای جشنواره توجه کنند و اگر متوجه می شوند اثری قدرت و قوت لازم را برای حضور در این رویداد سینمایی ندارد آن را کنار بگذارند.

وی در بخش انتهایی گفتگوی خود با سینماپرس به نکته ای جالب توجه اشاره کرد و گفت: ما مدت ها است واژه «استقلال» را از زبان مدیران و مسئولان سینمایی می شنویم و بارها شنیده شده که هیأت های داوری و انتخاب جشنواره ها با استقلال کار خود را پیش برده اند. این واژه استقلال از عناوینی است که در کشور ما مخدوش شده است. اصلاً معلوم نیست معنای استقلال چیست؟ برخی از آقایان با زرنگی سوار این مفهوم شده و می تازند و هدف شان این است که زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

فهیم تأکید کرد: هیأت انتخاب زمانی می تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند که بر اساس راهبردها و اهداف کشور از نظر دیپلماسیف مسائل اجتماعی و... و افق های دور که مربوط به حیات جامعه است آثار را رصد کند، زیر بار هیچ نوع سفارش و... نرود و خود را ملزم به پاسخگویی در برابر مجلس، نمایندگان مردم و ملت بداند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.