شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷

انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر/۵

توکلی: رویکرد سیاسی و جناحی این دوره از جشنواره فجر تفاوتی نخواهد داشت/ طی سال های اخیر ما شاهد عملکرد معکوس هیأت انتخاب بوده ایم

هوشنگ توکلی

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با معرفی هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: وضعیت امسال جشنواره فجر هیچ تفاوتی با سال های اخیر نخواهد داشت چرا که همان رویکرد سیاسی و جناحی مدیریت فرهنگی بر این رویداد چنبره زده است و از این رو ما نمی توانیم انتظار این را داشته باشیم که فیلم هایی بر اساس مفاهیم، ارزش ها و آرمان های دینی، ملی و انقلابی در این رویداد حضور داشته باشند.

بازیگر فیلم های سینمایی «زادبوم» و «درساژ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما طی سال های اخیر با انتقادات زیادی از سوی کارشناسان، سینماگران و اهالی رسانه نسبت به جشنواره فیلم فجر روبرو بوده ایم و از آنجا که اهداف و سیاست های مدیران فرهنگی و سازمان سینمایی تغییری نکرده قطعاً روند برگزاری جشنواره فیلم فجر هم با سال های اخیر هیچ تفاوتی نخواهد نداشت و مدیران همان اهدافی را که چند سالی است در پی آن هستند در این دوره هم دنبال خواهند کرد.

توکلی با بیان اینکه هیأت انتخاب باید عملکردی آزادانه و مستقل و به دور از فشارها و لابی های متعدد داشته باشد تصریح کرد: متأسفانه طی سال های اخیر ما شاهد عملکرد معکوس اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر بوده ایم به این نحو که مثلاً یک خبره در میان آن ها حضور داشته و بقیه بر اساس سیاست های جریان های سیاسی در دولت عمل کرده اند و تنها از فیلم هایی حمایت کرده اند که مبتنی بر عقایدشان بوده و هیچ نفع و دستاوردی برای کشور و حکومت در آن ها وجود نداشته است.

این سینماگر ادامه داد: معمولاً بعد از پایان هر جشنواره یک مجموعه واکنش هایی به وجود می آید و ارزیابی هایی صورت می گیرد و این باعث تأسف است که طی سال های اخیر مجموع این واکنش ها و ارزیابی ها نشان داده که جشنواره صرفاً بر اساس رویکرد سیاسی و جناحی به پیش رفته و هیچ تدبیری برای اعتلای این رویداد و همچنین قرابت و سنخیت این جشنواره با مفاهیمی که این رویداد از دل آن زاییده شده وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر باید بدانند که مسئولیت بسیار خطیر و سنگینی را دارند و کارشان بسیار حساس و پیچیده است. امیدوارم اعضای این هیأت به این درک برسند که نباید نظرشان با اندیشه های سیاسی مدیریت فرهنگی مخلوط شود و اجازه ندهند تا در جشنواره انقلاب ناهماهنگی و تضاد به وجود بیاید.

کارگردان سریال های تلویزیونی «پدر» و «مدرس» در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: محتوا مبحث اصلی است که اعضای هیأت انتخاب باید به آن توجه داشته باشند و در گام بعد باید به مسأله «هنر» در آثار هم توجه نمایند. اعضای هیأت انتخاب اگر هنرمند نباشند و شناختی نسبت به هنر نداشته باشند قطعاً نمی توانند آنطور که شایسته است دست به گزینش آثار بزنند و انتخاب های شان با انتقاد عمومی مواجه خواهد شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.