چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵

۱۵ اردیبهشت

سالن اصلی تئاتر شهر تعطیل می‌شود

نشست خبری سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر با اصحاب رسانه

سینماپرس: مدیر مجموعه تئاترشهر در نشست خبری گفت: از پانزدهم اردیبهشت ماه، سالن اصلی تئاتر شهر تعطیل و برخی ادوات ماشینری و صندلی‌ها تعویض می‌شود. فضای بیرونی تئاتر شهر هم شاید محصور شود.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری پرسش و پاسخ سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر با اصحاب رسانه، سوم اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات تئاتر شهر برگزار شد.

اسدی در ابتدای نشست درباره برنامه چشم انداز پنج ساله در نظر گرفته شده برای تئاتر شهر گفت: ما برای تغییر شرایط باید از تغییر ساختارها و به‌سازی آن شروع کنیم. یکی از بخش‌های قابل تغییر در فضای روابط عمومی و تغییر آن به «ارتباطات عمومی» است و فعالیت‌های فرهنگی جنبی در این بخش گنجانده می‌شود.

وی در ادامه افزود: معرفی نمایشنامه‌های ایرانی، پژوهش‌ها، رونمایی کتاب و پنل‌های تخصصی و برنامه‌ریزی در این عرصه، ورکشاپ‌های تخصصی و تولید محصولات مجازی و فرهنگی برای مردم از جمله این برنامه‌ها خواهد بود.

مدیر مجموعه تئاتر شهر با تأکید بر اهمیت توان افزایی و دانش‌افزایی در تئاتر گفت: برای ارتقای سطح کیفی دانش افزایی مخاطبان برنامه‌ای پیش بینی کردیم تا راهنمایی برای دیدن تئاتر در فضای تئاتر شهر ایجاد شود. همچنین برنامه داریم میز نقد تئاتر شهر ایجاد کنیم چرا که در طول سالیان نقد تئاتر ضعیف شده و بین هنرمندان این فضا می‌بایست ایجاد شود علاوه بر این هم برای نشست‌های رسانه‌ای گروه‌هایی که در تئاتر شهر اجرا خواهند داشت، برنامه‌ای ثابت خواهیم گذاشت تا کارهایشان معرفی شود.

*تئاتر شهر به سمت تولید نمایش می‌رود

وی با اشاره به اینکه تاکنون مجموعه تئاتر شهر خیلی وابسته بوده است، ‌گفت: وضعیت ما مثل یک سالن‌دارمعمولی بوده تا منتظر بمانیم درخواستی شود و کاری به صحنه ببریم ولی در تولید نقشی نداشتیم اما در چشم‌انداز آینده تصمیم داریم عزمی جزم کرده و تئاتر را به سمت تولید ببریم. این هم مستلزم برنامه و استقلال درآمدی و اجرایی است. به همین منظور دفترهایی در تئاتر شهر تأسیس کردیم یکی دفتر ارزیابی هنری تا درخواست‌ها را پذیرفته و با کارشناسان وارد تعامل شوند و دوم هم دفتر تولید و جذب منابع دولتی و غیردولتی برای جذب افراد و اسپانسرینگ است.  

مدیر مجموعه تئاتر شهر با بیان اینکه دیگر تغییرات این مجموعه جدا شدن مدیریت منابع انسانی و ایجاد معاونت اجرایی در مجموعه است، ‌گفت:‌ فرصت‌های اجرایی خیابانی اطراف تئاتر شهر نیز برای ما باز تر خواهد شد و تولیداتی برای کافه‌های تئاتر شهر خواهیم داشت.

وی درباره تعامل با شهرداری و ساماندهی اطراف تئاتر شهر گفت: باید کارهای ایجابی انجام دهیم، گفت‌وگو برای فضای تئاتر و کار فرهنگی می‌بایست بیشتر شود تا لااقل به جای دستفروش‌های مواد غذایی و چیزهای دیگر فروش محصولات فرهنگی ـ هنری صورت بگیرد، این همکاری شهرداری و نهادهای دیگر را می‌طلبد.

*۱۵ اردیبهشت سالن اصلی تئاتر شهر تعطیل می‌شود

وی درباره به‌سازی سالن‌های تئاتر شهر نیز گفت: در سال ۹۶ بودجه مصوب برای تعمیر ماشینری سالن اصلی اسمی مصوب شد اما بخشی از آن تنها در سال ۹۷ تخصیص یافت. دفتر طرح‌های عمرانی با یک شرکت دانش بنیان قراردادی امضا کرد و کار تدریجا شروع شد اما امسال از پانزدهم اردیبهشت ماه سالن اصلی تئاتر شهر تعطیل شده و برخی ادوات ماشینری تعویض و برخی تعمیر و صندلی‌ها تغییر خواهند کرد. امیدواریم سر وقت به زودی این اتفاقات بیافتد اما قولی مبنی بر اینکه چه زمانی به پایان برسد، داده نشده و بهرحال اختیار این هم خیلی دست ما نیست.

اسدی در ادامه افزود: سالن چارسو هم در این مدتی که اجرا نداشت، صندلی‌های فرسوده‌اش عوض شد و در چند روز آینده تعویض می‌شود و اجرای بعدی با صندلی‌های نو خواهد بود، در آینده هم بهسازی آن صورت می‌گیرد. بهرحال این صندلی‌ها در شأن مردم و خود ما هم نبود، نیاز به تعویض و نوسازی داشتیم البته این امر با حفظ اصالت صورت گرفت. پیشنهادی برای آکوستیک کردن صدای سالن اصلی هم داریم که با مطالعه انجام خواهد شد.

* فضای بیرونی تئاتر شهر محصور می‌شود؟

وی درباره فضای پیرامونی اطراف تئاتر شهر گفت: این ساختمان میراث فرهنگی است که در مجاورت برخی بزه‌های خاص دچار آسیب شده و می‌شود، متأسفانه معضلات آن تاکنون حل نشده است و شاید نیاز به یک سمینار در این زمینه باشد، از کاشی دزدی تا دستگیره‌ها و زخم‌هایی که بر بدنه‌اش خورده همه باعث نگرانی ما است که با محصور شدن آن و جدایی از فضای بیرونی شاید بتوان آن را نجات داد.

اسدی اظهار داشت: امیدواریم امسال با همه شرایط اقتصادی پژوهشی عملیاتی برای مرمت فضا صورت بگیرد ما نگران فضای تئاتر شهر هستیم. شهرداری وعده‌هایی به ما داده است که امیدواریم محقق شود و براساس پهنه رودکی که تئاتر شهر هم جزو آن است این فرصت برای محصور کردن تئاتر شهر ایجاد شود، تا زمانی این اتفاق نیافتد تئاتر شهر از گزند حفظ نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در تعامل با شهرداری تلاش داریم تبلیغات محیطی تئاتر و همچنین تلویزیون شهری را در این مکان ایجاد کنیم، ‌ توضیح داد: مخاطبان تئاتر شهر یک عده موسیقی و یک عده همیشگی و دسته سوم هنرمندان و متخصصان تئاتر هستند که این دسته سوم رایگان تئاتر می‌بینند. امیدوارم کمپینی برای رایگان تئاتر ندیدن یا با تخفیف تئاتر دیدن برای هنرمندان هم ایجاد شود چرا که این تئاتر رایگان گردش تئاتر را دچار مشکل می‌کند.

وی با مخالفت شورایی اداره شدن تئاتر شهر گفت:‌در نهایت همه مسئولیت در یک مجموعه با مدیر است هر چند مشورت چیز خوبی است اما در نهایت این مدیر است که باید همه بار یک مجموعه را بر دوش داشته باشد. بنابراین من با مدیریت شورایی موافق نیستم نکته دیگر هم عادتی است که از قدیم در تئاتر شهر مرسوم بوده و همه هنرمندان مستقیم کارهایشان را برای مدیریت معرفی می‌کردند این اکنون امکانش وجود ندارد چون دردسرهای زیادی را ایجاد می‌کرد بنابراین ما سیستمی طراحی کردیم تا در قالب مکتوب رزومه و کار ارائه شود.

اسدی با بیان اینکه اولویت ما در تئاتر شهر فروش بیشتر نیست، ‌گفت: اعتراف می‌کنم که در سال گذشته به دلائلی دچار مسئله ذهنی و روحی شدم و شاید تأخیر در برخی عرصه‌ها به این دلیل بود و از این بابت عذرخواهی می‌کنم اما تلاش کردیم بیش از ۳۰۰ درخواست اجرا را بررسی کرده و از این بین، ۹۰ کار را انتخاب و امسال و سال آینده اجرا کنیم. از پانزدهم شهریور ماه هم درخواست‌های جدید را می‌پذیریم.

وی همچنین درباره تضمین اجراها در سال جاری و سال‌های آتی گفت: برای اینکه چه من باشم و چه نباشم کارها و روند اجرایی باشد، ‌تفاهم نامه‌ای با گروه‌ها بسته خواهد شد. بهرحال من مجبور هستم کارم را ادامه دهم و چشم‌انداز داشته باشم وگرنه نمی‌توان کار کرد و شرایط مثل الان می‌شود ما نیازمند یک  کمپانی بزرگ تئاتر هستیم که مناسباتش با هنرمندان درست باشد.

اسدی درباره روند ارزیابی نمایش‌ها در تئاتر شهر گفت:‌ علاوه بر ارزیاب‌ها من خودم هم کارها را تماشا می‌کنم و به عنوان متخصص در این عرصه برای هماهنگی تنوع در موضوعات و مخاطب محوری ورود می‌کنم. در نهایت ما یک جایی به گروه‌ها اعتماد می‌کنم و برایمان مهم نیست چهره داشته باشند یا خیر، بلکه محتوای کار اهمیت دارد.

وی با نفی این امر که قرار نیست تئاتر شهر خصوصی‌سازی شود گفت: وقتی به خصوصی‌سازی فکر می‌کنیم که دنبال نفع اقتصادی برای خودمان باشیم، در حالیکه تئاتر شهر چنین تصمیمی ندارد و چشم اندازهایش در راستای این امر نیست، تئاتر شهر متصل به وزارتخانه است ولی در آینده تصمیم داریم تولیداتی داشته و استقلال نسبی کسب کنیم اما این در راستای خصوصی سازی نیست.

مدیر تئاترشهر با اشاره به اینکه بودجه و حساب‌های مالی تئاتر شهر از سوی اداره کل هنرهای نمایشی تأمین و تخصصی می‌یابد، ‌گفت: اگر بخواهیم تغیری در این روند دهیم در اداره کل و کل سیستم می‌بایست تغییر ایجاد شود و در نهایت هم مصوبه قانونی مجلس می‌خواهد. بنابراین در خیلی جاها ما تناقص قانونی و رفتاری داریم و این باید حل شود و اولین نقدی به خودمان می‌بینم همین سالن‌داری صرف است!

اسدی درباره قیمت بلیت نمایش‌ها گفت: تصمیم نداریم نرخ بلیت‌ها را بالا ببریم هر چند خیلی گروه‌ها برای تأمین هزینه‌ها با توجه به کمک هزینه هم دچار مشکل هستند اما خیلی نهادها می‌توانند در این زمینه بلیت تهیه کرده و در اختیار کارکنانشان قرار دهد اما ما تصمیم نداریم افزایش قیمت داشته باشیم هر چند سالن اصلی تا هشتاد هزار تومان قیمت هم خواهد داشت.

وی درباره استقرار نیروی انتظامی در فضای اطراف تئاتر شهر گفت:‌ این اتفاق فقط برای تئاتر شهر نیفتاده استبلکه وزارت ارشاد برای اماکن تحت نظر خود این کار را رقم زده تا دچار مشکلی نشوند، هر چند دخالتی در فضای داخلی نخواهند داشت.

اسدی درباره اتفاقی که سال گذشته باعث تعطیلی نمایش مریم کاظمی و دستگیری او و کاظمی شد، گفت:‌ در این باره میل ندارم صحبت کنم، من دلائل خودم را برای پذیرش مدیریت تئاتر شهر همچنین کمک به شهرام کرمی داشتم، نمی‌خواستم او را دست تنها بگذارم، هر چند همان زمان هم تصمیم داشتم از مدیریت بخش بین الملل اداره کل کنار بروم اما تصمیم گرفتیم تا پایان جشنواره فجر حضور داشته باشم، ‌ همین اتفاق هم افتاد. به هر حال دو مسئولیت سنگین، زندگی‌ام را تحت تأثیر قرار داده بود و شرایط را برایم دشوار کرد. مسائل مربوط به نمایش خانم کاظمی هم بخشی سوءتفاهم بود و بخشی مسائل قانونی است که باید حل شود. من هم تصمیم به قهر ترکِ سمت ندارم، چرا که خطا و خلافی نکردم و پای مسئولیتم ایستاده‌ام.

وی درباره وجود موش‌ها در تئاتر شهر گفت: این هم مربوط به کل شهر تهران می‌شود زاد و ولد موش‌ها باعث شد در همه جا رخنه کنند، ما هم از سوی دفتر پشتیبانی کلی هزینه کردیم تا تعدادشان کاهش یابد و هر چند ریشه کن نشده‌اند اما شرایط بهتری وجود دارد.

اسدی در پایان خطاب به برخی خبرنگاران درباره نقد مدیریتش گفت:‌ هر کسی که نقدی دارد می‌تواند الگویی ارائه ندهد، نه اینکه صرفا مطرح کند، من در دوران یک ساله مدیریم هیچ کاری انجام نداده‌ام!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.