چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹

انتقاد یک هنرمند از اعضای شورای شهر تهران

واکنش گرافیست و کارتونیست سرشناس کشور به نام‌گذاری میادین به نام هنرمندان

محمدحسین نیرومند

سینماپرس: محمدحسین نیرومند گرافیست و کارتونیست سرشناس کشور، نامگذاری میادین و معابر به نام هنرمندان توسط اعضای شورای شهر تهران را سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های مدیریتی این شورا و سوء استفاده تبلیغاتی از نام هنرمندان دانست.

به گزارش سینماپرس، این هنرمند کاریکاتوریست با اشاره به اقدام اخیر شورای شهر تهران در نام‌گذاری معابر و خیابان‌هایی به نام تعدادی از هنرمندان گفت: به نظرم برای این کار ابتدا باید اقتضائات زمان را سنجید. به نظر می‌رسد این کار بیشتر از این که لطف به هنرمندان باشد، سرپوش گذاشتن بر ضعفهای مدیریتی شهر تهران است و از این منظر به نفع هنرمندان هم نیست و به نوعی سوء استفاده تبلیغاتی از نام آنها است. از طرف دیگر دامنه هنرمندان ایران؛  چه کسانی که در قید حیات هستند که انشاءالله خداوند حفظشان کند و چه کسانی که فوت شده‌اند، بسیار گسترده است و می‌توان لیست بلندی را از اسامی این هنرمندان پیشنهاد کرد. در مجموع من فکر می‌کنم وقوع اتفاقاتی از این دست عمدتا جنبه سیاسی دارد و در فضایی تماما سیاسی رخ می‌دهد.  

وی ادامه داد: اگر کسی برای ورود به لیست شورای شهر ۱ میلیارد تومان پول داده باشد که ظاهرا هم این اتفاق رخ داده است، من این دسته از افراد را به رسمیت نمی‌شناسم؛ چراکه ورودشان به شورای شهر، ورودی غیرطبیعی است و حضور آنها در ترکیب اعضای شورای شهر تهران،  شأن این شهر و این شورا را مخدوش می‌کند. ‌ در این چند سالی که برخی از این افراد در مسند کار قرار دارند، هیچ کار جدی ای در شهر تهران انجام نشده است و تنها ۳ شهردار را تغییر داده اند. از این رو فکر می‌کنم پرداختن به این موضوع رسمیت بخشیدن به افرادی است که صلاحیت عضویت در شورای شهر بزرگی مثل تهران که قرار است اُم القرای جهان اسلام باشد را ندارند.  

نیرومند با اشاره به ویژگی‌ هنرمندانی که برای نام‌گذاری معابر و خیابان ها انتخاب می‌شوند، گفت: من چند سال دبیر شورای ارزشیابی بودم. لیست بلندبالایی از هنرمندان درجه یک و فعال ایران در رشته های مختلف هنری وجود دارد؛ چه در رشته های تجسمی و چه در رشته های دیگری همچون موسیقی،  تئاتر و سینما این فهرست وجود دارد. فکر می‌کنم اگر متصدیان این کار،  بخواهند خارج از فضای سیاسی عمل کنند، باید به هنرمندان تمام رشته‌های هنری به صورت یکسان توجه کنند. البته شأن سینماگران ما بالاست و من خدایی نکرده قصد نادیده گرفتن شأن آنها را ندارم اما برای مثال ما در رشته هایی هنری دیگری نظیر نگارگری و نقاشی نیز هنرمندان بزرگی را داریم اما چون در رسانه و تلویزیون حضور چندانی ندارند، آنطور که باید دیده نمی‌شوند.

وی افزود: اگر دست اندرکاران امر بخواهند این کار را به صورت جدی ادامه دهند، بهتر است که  لیست هنرمندان درجه یک کشور را که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجود است، سرلوحه کار خود قرار دهند و همزمان به هنرمندان سایر رشته های هنری نیز توجه داشته باشند. اینکه شما می‌بینید غالب افرادی که این معابر به نام آنها نام‌گذاری شده از رشته سینما هستند، اتفاق درستی نیست. چه کسی گفته است شأن هنری فلان بازیگر؛ هرچقدر هم که قابل احترام باشد، از شأن استاد والی در رشته نقاشی یا از شأن استاد پتگر بالاتر است؟  

نیرومند خاطرنشان کرد: کاملا احساس می‌شود که این نوع اقدامات در فضایی سراسر سیاسی و به منظور سرپوش گذاشتن بر ضعف های حوزه مدیریت شهری صورت می‌گیرد. اگر این افراد واقعا دغدغه فرهنگ و هنر را داشتند، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کرده و به لیست هنرمندان درجه یک کشور نگاهی می انداختند و در ادامه هنرمندان سرآمد رشته های مختلف هنری را انتخاب می‌کردند و سپس  این میادین. معابر را به نام هنرمندان نام‌گذاری می‌کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.