یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱

مسلم آقاجانزاده:

تلویزیون درگیر "جنگ ستارگان" شده است

مسلم آقاجانزاده

تسنیم: تهیه‌کننده برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون،‌ گفت: امیدوارم جنگ ستارگانی که تلویزیون به راه‌انداخته‌ است به نفع مخاطب تمام شود که هرکسی به واسطه پول و اسپانسر نتواند آنتن را بگیرد.

مسلم آقاجانزاده را به عنوان تهیه‌کننده کودک و نوجوان می‌شناسند؛ تهیه‌کننده‌ای که «محله گل و بلبل» را برای شبکه دو سیما تولید کرده و «بالشت‌ها» را برای شبکه نمایش خانگی روانه بازار کرد. او در حاشیه حضور در «چارسو» ابتدا ترجیح داد درباره جشنواره فیلم فجر به این نکته اشاره کند که امسال کار داوران جشنواره بسیار سخت است. زیرا فیلم‌های خوب رقابت تنگاتنگی را با هم دارند.

آقاجانزاده درباره سریال «محله گل و بلبل» که چندی است قسمت‌های جدید‌آن را روی آنتن نمی‌رود و پیش از این داریوش فرضیایی(عمو پورنگ) در صفحه مجازی خودش به مشکل اسپانسر اشاره کرده بود، گفت:  سریال «محله گل و بلبل» در اواسط تصویربرداری قرار دارد و ان شاالله به پخش می‌رسد. باید مشکل اسپانسر حل بشود و قول‌ داده‌اند به زودی این اتفاق می‌افتد و «محله گل و بلبل» روی آنتن خواهد رفت. مشکل اصلی تلویزیون امروز، جنگ ستارگان است. این اعداد ستاره‌های یو.اس.اس.دی در رسانه‌ملی جنگ ستارگان به راه انداخته‌اند؛ امیدوارم این جنگ ستاره‌ها در تلویزیون به نفع مخاطبین چه کودکان، نوجوانان و چه بزرگسالان تمام شود.

وی با اشاره به اینکه «بالشت‌ها» نوروز روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود، گفت: فصل اول «بالشت‌ها» 15 قسمتی بود و بعید است این سریال ادامه پیدا کند؛ باید ببینیم فصل‌های آینده قابلیت تولید دارند یا خیر. ان‌شاالله عید نوروز، فصل اول «بالشت‌ها» روی آنتن شبکه دو سیما خواهد رفت.  چون فضای کودکانه‌اش را رسانه‌ملی تأیید کرد که می‌تواند مناسب عموم مردم باشد. از طرفی دیگر مخاطبین مناطق محروم و شهرستان‌ها شاید به لحاظ دسترسی مالی و بودجه‌ای نتوانسته‌اند بیننده این سریال کودکانه باشند روی آنتن تلویزیون بتوانند مشاهده‌اش کنند. این کار یک تجربه موفقی بود که با سرمایه شخصی در شبکه نمایش خانگی تولید شد و تلویزیون هم با خریدن این اثر برای پخش از رسانه‌ملی، از این مسیر حمایت کرد.

تهیه‌کننده سریال «محله گل و بلبل» با بیان اینکه تلویزیون هیچ صنفی ندارد و به راحتی اجازه می‌دهد هر تهیه‌کننده و مجری به تلویزیون بیایند، تأکید کرد:  تلویزیون واقعاً به یک صنف نیازمند است. چرا که خود من از فقدان همین رفتار صنفی در تلویزیون ضربه خورده‌ام. جزو کسانی بودم که به رئیس سازمان صداوسیما گلایه کردم مدیر مالی یکی از شرکت‌های اسپانسرینگ، تهیه‌کننده سری دوم برنامه‌ای در تلویزیون می‌شود. همان تهیه‌کننده، همان آدم‌ها و عناصر برنامه را به شبکه نمایش خانگی می‌برد و سری سوم را تولید می‌کنند. این کار حتماً ضربه‌ای به سازمان صداوسیماست.

وی افزود:  همین الان برخی به سینما وارد می‌شوند باید سوابق و کارنامه‌ای داشته باشند ولی متأسفانه در تلویزیون این‌طور نیست. انگار اسپانسر و سرمایه‌ جزو ابزارهای اصلی تهیه‌کنندگی در تلویزیون است. متأسفانه چون فضای صنفی وجود ندارد و قوانینی برای حضور آدم‌ها وجود ندارد. یک مدیر گروه در شبکه‌ای آنقدر قدرت دارد که پسر عمو و پسر خاله‌هایشان را به راحتی می‌آورند. به راحتی می‌توانید یکی را از خیابان بیاوریم و به او برنامه‌ای برای اجرا بدهیم. متأسفانه مقررات خاصی ندارند؛ در صورتیکه در تلویزیون‌های کلاسیک دنیا طرف بعد از اینکه دوره‌ای می‌گذراند برای اینکه اجازه رو درویی با مخاطب داشته باشد بعد از دوره آکادمی، دو سال باید تجربه تماشای اجرای دیگران را داشته باشد. آن‌ها اجازه نمی‌دهند یک شبه یک مجری رو در روی مخاطب بنشیند.

تهیه‌کننده سریال «محله گل و بلبل» در پایان خاطرنشان کرد: سینما از قدیم الایام فعالیت صنفی قاعده‌مندی را داشته است. از این جهت تلویزیون جلوتر است؛ البته یک نکته هم وجود دارد سینما بر مبنای اقتصاد شخصی و خصوصی چیده شده بود. فضای صنفی‌اش هم به همین شکل و تلویزیون فضای متفاوتی دارد. چرا که برای آن ردیف بودجه‌ای اختصاص می‌دهند. ولی به هر حال امیدوارم تلویزیون به فضایی برسد که هرکسی به واسطه پول و اسپانسر نتواند آنتن را بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.