یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱

سینماگران از بحران سینمای کودک و نوجوان می گویند؛

انتقاد از شعارهای بدون عمل مسئولان/ وقتی سینمای کودک دچار «غربت» و «غفلت» شده است

گمرکی-غریب پور-نیک بین-نیاز-سیفی-بابائیان-موفق-قنبری-سجاده چی-معیریان-زارعی-علیمردانی-هاشمی-راری-دالوند-شاه حاتمی-قناد-علیمردانی-یثربی-بهبودی فر-آذین-محمودی

سینماپرس: به مناسبت برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان برخی از سینماگران حوزه «کودک و نوجوان» با بیان مشکلاتی که شاهراه تولید در این گونه سینمایی را مسدود کرده است از بی تدبیری مدیران، عدم اختصاص بودجه و تسهیلات کافی و شعارهای بدون عمل، به عنوان اصلی ترین مسائل تولید و اکران فیلم های کودک نام بردند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، بسیاری از اهالی سینمای کشور که جزو فعالان و دغدغه مندان سینمای کودک و نوجوان بوده و همچنان دغدغه رشد و ارتقای این سینمای مهم را دارند مدت ها است به این باور رسیده اند که وضعیت سینمای کودک و نوجوان در کشور به بحرانی ترین حالت ممکن رسیده و این گونه مهم سینمایی در حال نابودی و اضمحلال کامل است.

آن ها با تأکید بر اینکه از تولید فیلم های کودکان و نوجوانان حمایت نمی شود و تنها عده ای محدود از اهالی سینما که وابسته به برخی جریان های خاص و مافیایی هستند می توانند بودجه های هنگفت برای تولید فیلم های کودک دریافت کنند اما به دلیل عدم علاقه به این حوزه و همچنین فقدان تخصص لازم نمی توانند آثار ارزشمند برای کودکان و نوجوانان در سینمای کشور خلق کنند اظهار داشتند: همه این اتفاقات باعث آن شده تا ما امروز دیگر سینمایی برای کودکان و نوجوانان نداشته باشیم و همه ساله جشنواره ای برگزار کنیم که بیشتر شبیه به مراسم عزا برای سینمای کودک و نوجوان است!

متأسفانه در ایران توجه به سینمای کودک و نوجوان تاکنون محقق نشده و هرچند که بسیاری از دست اندرکاران و مسئولین سیاست گذار در امور سینمایی کشور سال ها است دغدغه آن را دارند که سینمای کودک در ایران به جایگاه ویژه ای دست پیدا کند و بتواند نه تنها در کشور که با کودکان جهان ارتباط برقرار نموده و سهمی در سینمای جهانی داشته باشد اما این امر به دلایل مختلف که اغلب به فقر سینمای ایران از لحاظ فنی و تکنیکی، ساختار و داستان پردازی باز می گردد محقق نشده است.

سینمای کودک و نوجوان از جمله موضوعات زیرشاخه جریان اصلی سینماست که اگر به درستی به آن پرداخته شود می تواند تاثیرات مثبت زیادی را برای نسل های آینده در زمینه های گوناگون فراهم آورد. سینمای کودک نیاز مبرم برای هر جامعه ای است و نباید سهل انگارانه از کنار آن عبور کرد. هر چند که سال های سال است سینمای کودک در ایران مورد بی مهری قرار گرفته و از سوی مسئولان و تهیه کننده ها حمایتی از این سینمای رو به زوال نمی شود.

*********************************

در همین رابطه با ۲۲ تن از اهالی سینمای کشور خانم ها و آقایان: غلامرضا گمرکی، بهروز غریب پور، محمد نیک بین، امید نیاز، حجت الله سیفی، داریوش بابائیان، سهیل موفق، رهبر قنبری، مهدی سجاده چی، آرش معیریان، ملیکا زارعی، حسن علیمردانی، سیدجواد هاشمی، اسماعیل براری، کیانوش دالوند، علی شاه حاتمی، مجید قناد، هاتف علیمردانی، چیستا یثربی، رحیم بهبودی فر، جبار آذین و نیلوفر محمودی با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

*********************************

غلامرضا گمرکی تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: دست هایی مانع از فعالیت و حضور دغدغه مندان و سینه سوختگان برای تولید آثار کودک در سینما می شوند؛ «مافیا» همین است، پدیده پیچیده تری نیست و متأسفانه ما سال ها است با این معضل اساسی در سینمای کودک مواجهیم و مسئولان ذیربط هم هیچ تدبیری برای برون رفت از این شرایط دهشتناک ندارند. متأسفانه برخلاف سال های ابتدایی پس از انقلاب اسلامی دیگر سینمای کودک سینمایی به صرفه و پولساز نیست؛ عدم حمایت مسئولان دولتی از این سینما و سینماگران این حوزه باعث شده تا سینمای کودک از نظر کمی و کیفی سال به سال بیشتر دچار بحران و آسیب شود و به همین علت این گونه مهم سینمایی برای مخاطبان جذابیت خود را از دست داده است.

بهروز غریب پور نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: من با صراحت در یک جمله حرفم را بیان می کنم، متأسفانه کار برای کودک در همه زمینه های فرهنگی و هنری اعم از سینما، تئاتر، قصه نویسی و... جدی گرفته نمی شود و این اتفاق باعث شرمساری و تأسف برای یکایک ما است؛ ما در شعارهای مان «مرگ بر آمریکا» می گوییم اما از روی برنامه ها و انیمیشن های آن ها تقلید می کنیم و برای کودکان مان خوراک فرهنگی تولید می کنیم، این تضاد آشکار شعار و عمل و نادیده گرفتن جنبه های منفی این کار باعث خجالت و شرمساری برای مسئولان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است. ما در کشوری زندگی می کنیم که گوشه گوشه آن در قومیت های مختلف سرشار از قصه ها و افسانه های بومی است. ما در ملیت مان با افسانه های باشکوهی روبرو هستیم که هریک از آن ها می توانند دستمایه تولید ده ها اثر سینمایی و هنری قرار بگیرند اما مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور با بی تدبیری مفرط هیچ توجهی به این مسائل ندارند و ترجیح می دهند همچنان از فیلمسازانی حمایت کنند که قصدشان تبلیغ و ترویج داستان ها و فرهنگ و افسانه های غربی است!

محمد نیک بین تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: سیاست گذاری های غلط، نگرش های قدیمی در بین سینماگران و متولیان این گونه مهم سینمایی و عدم حمایت مدیران سینمای کودک را دچار آسیب و بحران کرده است و این وظیفه مسئولان سینمای کشور است که با درایت این معضلات مهم و اساسی را برطرف کنند و نگذارند بیش از این سینمای کودک در کشور با آسیب و خلل مواجه شود. سینمای کودک سینمایی است که باید برای سنین مختلف از خردسال تا کودک و نوجوان تولیدات گوناگون داشته باشند؛ آنچه یک خردسال قرار است در سینما تماشا کند با آنچه یک کودک می بیند و آنچه یک نوجوان انتظار دارد تفاوت هایی از زمین تا آسمان دارند و از این رو ما در وهله اول نیازمند آن هستیم تا تفکیک درست و اساسی میان آثاری که در یک جمله به آن «فیلم های سینمای کودک» می گوییم قائل شویم و مسیر درستی را برای جذب حداکثری آحاد خردسالان، کودکان و نوجوانان در سینما پیدا کنیم.

امید نیاز کارگردان فیلم های کودک و نوجوان در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: برگزاری جشنواره کودک طی این سال ها محلی برای وعده ها و شعارهای قشنگ مسئولان سینمایی و حضور دکور گونه سینماگران بی ربط به سینمای کودک بوده است چرا که پشت برگزاری این جشنواره هیچ سیاست گذاری صحیح و روشنی وجود ندارد و مسئولان که رفتار بچه گانه ای با این جشنواره سینمایی دارند همه ساله هیجان زده دور هم جمع می شوند و تفریح و استراحت می کنند و بعد از یک هفته بریز و بپاش سینمای کودک را به حال خود رها می کنند. پرداختن به سینمای کودک و توجه به این گونه مهم سینمایی یکی از ضروریات هر جامعه ای محسوب می شود؛ این سینما ضروری است به دلیل آنکه از لحاظ روانشاختی و تربیتی و آموزشی، کودکان و نوجوانان آمادگی پذیرش و آموزش دیدن را در آن دارند. ما می توانیم با تولید آثار ارزشمند در سینمای کودک کودکان مان را درست تربیت کرده و آموزش دهیم.

حجت الله سیفی کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: مدیران کارنابلد طی چند دهه اخیر ضمن شعار دادن مبنی بر حمایت از سینمای کودک تنها بودجه های این بخش را به هدر داده اند و متأسفانه هیچ کار اصولی، خردمندانه و عقلانی در راستای ارتقای سینمای کودک توسط آن ها انجام نشده است. توجه به سینمای کودک یکی از نیازهای ضروری هر جامعه ای است؛ همانطور که یکی از نقاط قوت هر کشور و جامعه ای جوان بودن افراد آن است این مسأله بسیار مهم است که این نسل نو با ابزارهای مختلف فرهنگی و هنری از جمله سینما بتوانند به بهترین و جذاب ترین شیوه ممکن با اصول اجتماعی و تربیتی آشنا شوند.

داریوش بابائیان تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: مدیران سینمای کشور سال ها است نسبت به سینمای کودک جفا می کنند؛ بی مهری و بی توجهی های مفرط مدیران سینمای کشور نسبت به این گونه مهم سینمایی باعث شده تا بسیاری از دغدغه مندان و فعالان عرصه سینمای کودک عطای حضور در این عرصه را به لقایش ببخشند و دیگر توانی برای حضور و فعالیت در این راستا نداشته باشند. دغدغه بنده از ابتدای حضورم در سینما فیلمسازی برای کودکان و حمایت از آثار سینمای کودک بوده است چرا که اولاً عاشقانه کودکان سرزمینم را دوست دارم و در ثانی معتقدم توجه به سینمای مهم و ارزشمند کودک می تواند تأثیرات مثبت شگرفی بر آینده کشور داشته باشد.

 

سهیل موفق کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: مدیران سینمای کودک شعارهایی زیبا و عملکردی زشت دارند! بنده آرزویم این است که ای کاش شعارهای مدیران و مسئولان سنخیتی با عملکردشان داشت؛ این شعارها به تنهایی فایده ای ندارند و تنها در صورتی می توانند توجیه پذیر باشند که تبدیل به عمل شوند. ما در سینمای کشور با آسیب ها و مشکلات زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم؛ قطعاً سینمای کودک هم به عنوان یکی از زیرمجموعه های سینمای کشور از این آسیب ها در رنج است.

رهبر قنبری کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: آقای حیدریان! من و پیرهایی امثال من را از سینمای کودک حذف کنید و با حمایت از نسل جوان روح تازه ای بر کالبد سینمای مرده کودک بدمید؛ مطمئن باشید با این کار ما پیرها نخواهیم مرد!؛ بیکاری ما بسیار بهتر از آن است که همواره شاهد اضمحلال و مرگ سینمای کودک و نوجوان باشیم. بیایید برای یک بار هم که شده جلوی رانت خواری ها و تخصیص بودجه های میلیاردی به نزدیکان و دوستانی که ذهن های فسیل شده است را بگیرید و صواب دنیا و آخرت را نصیب خود سازید! این باعث شرم و تأسف است که سینمای کودک امروزه جایگاه حضور کسانی است که ذهن شان فسیل شده است؛ پیرمردها و پیرزن هایی که به هیچ عنوان نمی توانند در آثارشان خلاقیت، نوآوری و فانتزی داشته باشند و با کودکان و نوجوانان امروزی ارتباط برقرار کنند. پس چرا باید این بودجه ها به آن ها داده شود و نسل جوان آگاه، باسواد، به روز و مدرن بیکار و خانه نشین باشد؟

مهدی سجاده چی فیلمنامه نویس سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: دلیل برگزاری جشنواره های ورشکسته ای مانند فیلم کودک را هرگز متوجه نمی شوم!؛ اصولاً جشنواره های فیلم کودک چه در اصفهان و همدان برگزار شوند چه در «پونا» ی هند و یا هر جای دیگر دنیا اصولاً جشنواره های ورشکسته ای هستند که بی جهت و بی هدف برای برگزاری شان هزینه می شود چرا که هیچ عایدی مثبتی برای سینما در پی ندارند. بنده تأکید می کنم امروزه در دنیا سینمایی با عنوان «کودک» وجود ندارد؛ در بسیاری از کشورهای سوسیالیستی دنیا هم که برای امور فرهنگی اهمیت بسیار ویژه ای قائل می شوند این تلویزیون ها و به خصوص تلویزیون های دولتی هستند که مبادرت به برنامه سازی برای کودکان و نوجوانان می کنند و سینما اصولاً کمتر به تولید فیلم مختص کودکان می پردازد.

 

آرش معیریان کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: بی توجهی مسئولان سینمای کودک را به نابودی و انحطاط کشیده است؛ علیرغم شعارهای متعدد مبنی بر حمایت از سینمای کودک ما شاهد هیچ نوع حمایتی از سوی مدیران و مسئولان سینمای کشور برای تولید، پخش و اکران آثار سینمای کودک نیستیم و همین امر باعث شده تا بسیاری از فعالان دغدغه مند این عرصه ترجیح دهند تا حوزه فعالیتی خود را عوض کرده و در ژانرهای دیگر مبادرت به فیلمسازی کنند. سینمای کودک در کشور ما سال ها است که سهم مناسبی در اکران ندارد؛ باندبازی در اکران باعث شده تا سینماداران سرنوشت فیلم ها را تعیین کنند و متأسفانه اغلب آن ها رغبتی برای اکران فیلم های کودک ندارند. همین مسائل دست به دست هم داده تا سینماگران به سمت ژانرهایی بروند که خواهان داشته باشد و مخاطبان و سینماداران و پخش کنندگان از آن ها استقبال کنند. در یک جمله می توان گفت فیلم کودک نه محبوب سینماداران است نه پخش کنندگان و نه سرمایه گذاران!

ملیکا زارعی ملقب به «خاله شادونه» مجری برنامه های کودکان و بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: سینمای کودک از لحاظ «کمیت» و «کیفیت» دچار مشکل است؛ ما هم فیلم برای کودکان کم داریم و هم فیلم درباره کودکان؛ سینما باید ظرفیت بیشتری برای تولید آثار کودک و نوجوان اختصاص دهد و سینماگران نیز باید مرتباً خود را به روز کرده و توجه ویژه ای برای باکیفیت شدن فیلم های شان داشته باشند. موضوعات و سوژه های متنوع و متعددی در کشور ما وجود دارند که هر یک از آن ها می توانند دستمایه تولید چندین اثر سینمایی برای کودکان و نوجوانان شوند؛ خوشبختانه ما از نظر سوژه و موضوع کمبودی نداریم اما متأسفانه برخی از سینماگران ما به موضوعاتی تکراری و کلیشه ای چسبیده اند و این اتفاق برای سینمای کودک بد است چرا که سازندگان آثار کودک باید همواره خلاقیت و نوآوری را مد نظر قرار دهند.

حسن علیمردانی تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: متأسفانه امروزه سینمای ما به سمت گیشه و پول درآوردن رفته، دیگر خبری از کار فرهنگی در سینما نیست و تهیه کنندگان و فیلمسازان کمتر به این مسأله مهم توجه نشان می دهند و از نیاز واقعی مخاطب فاصله گرفته اند و سینمای کودک نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه های سینمای کشور بالطبع دچار «غربت» و «غفلت» شده است!

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: جای تعجب است که مسئولان از ساخت فیلم های بی رمق و کلیشه ای برای کودکان حمایت می کنند اما از فیلم های با کفیت و آموزشی خیر!؛ این اتفاق بسیار تأثربرانگیز و ناراحت کننده است و بنده هرچقدر فکر می کنم دلیل این اتفاق و اهمال کاری را متوجه نمی شوم. بخش عظیمی از جامعه ما را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند؛ در کشور ما اگر تعداد کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگترها نباشد قطعاً کمتر هم نیست و از این رو این وظیفه متولیان فرهنگی و هنری و به خصوص مدیران سینمای کشور است که برای این بخش مهم از جامعه خوراک فرهنگی تهیه نمایند.

اسماعیل براری کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: این تأسف بزرگی برای یکایک ما است که مدیران نالایق و ناتوانی داریم که از اداره کار روشن، درست، اصولی و صحیح برای سینمای کودک بازمانده اند و این اتفاق در حالی است که افرادی شایسته خارج از این حلقه مدیریتی حضور دارند که قادر به اداره آن هستند. اصرار شدید به ادامه نقص ها خیلی فاجعه بار است. در تمام دنیا سینمای کودک در مقام پرفروش ترین گونه ها است و در ایران به چشم طفیلی و سربار نگاه می شود و فیلم های کودک شرایط مناسبی برای اکران ندارد. حرف های ما در رابطه با سینمای کودک تکرار مکررات است؛ من ۱۰ سال قبل مقاله ای مفصل راجع به معضلات و مشکلات عدیده سینمای کودک به روزنامه «همشهری» دادم که سال های بعد همزمان با برگزاری جشنواره کودک در رسانه های مختلف مرتباً تجدید چاپ شد و هیچ تغییری طی این سال ها ایجاد نشد! متأسفم بگویم ۱۰ سال است که این مقاله چاپ می شود و حتی یک مورد از اشاره های بنده در این مقاله توسط مدیران اصلاح نشده است.

کیانوش دالوند کارگردان انیمیشن در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: متأسفانه سال ها است که ما از زبان مدیران و متولیان سینمای کودک شعارهای زیبا مبنی بر حمایت از این گونه مهم سینمایی و فعالان در این حوزه را می شنویم اما در عمل هیچ اقدام مثبتی در این راستا صورت نگرفته است و به همین علت می توان بر این امر صحه گذاشت که متولیان سینمای کودک اگر عمل گرا بودند مرتب شعار نمی دادند! اصولاً کسانی شعارهای زیبا می دهند که عمل گرا نیستند، اگر فردی عمل گرا باشد شعار نمی دهد و فقط کار می کند تا بتواند در عمل کار خود را اثبات کند اما متأسفانه ما هیچ عمل گرایی در قشر مدیریتی مان نمی بینیم و همه چیز فقط شعار و شوآف شده است!

علی شاه حاتمی کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: مسئولان باید پاسخگوی دلایل وضعیت بحرانی سینمای کودک باشند چرا که همه بودجه و امکانات در اختیار آن ها است و اگر می خواستند می توانستند وضعیت سینمای کودک و نوجوان را روز به روز بهتر کنند نه اینکه ما مرتباً شاهد پسرفت و اضمحلال این گونه مهم سینمایی باشیم. بنده تأکید می کنم که فیلمسازان نقش مهمی در رابطه با چرایی اضمحلال و افول سینمای کودک و نوجوان ندارند چرا که این مسئولان هستند که با در اختیار داشتن بودجه ها و سیاست گذاری های جدید موظف هستند برای سینما کاری شایسته انجام دهند اما این کار را نمی کنند! مطمئناً اگر از فیلمسازان دغدغه مند حوزه کودک و نوجوان حمایت می شد ما مانند سال های دور شاهد تولید آثار ارزشمندی در این حوزه توسط آن ها بودیم.

مجید قناد تهیه کننده و کارگردان و مجری شناخته شده برنامه‌های کودک و نوجوان در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: خبرنگاران حاذق و رسانه های متعهد موظفند سراغ متولیان سینمای کودک رفته و از آن ها در مورد چرایی عدم عملی شدن وعده های شان سوأل کنند؛ مسئولان و متولیان سینمای کودک باید بدانند صرف دادن وعده های فراوان و شعارهای زیبا دردی را از سینمای کودک درمان نمی کند و آن ها موظف هستند راه چاره ای برای برون رفت از رخوت این گونه مهم سینمایی اندیشه کنند. مدیران و متولیان سینمای کودک و نوجوان و یا همه فعالان در حوزه های فرهنگی و هنری که آثار مختص کودکان و نوجوانان را تولید می کنند اگر به این باور برسند که این بچه ها آینده سازان این سرزمین هستند و فردا قرار است جای ما را در همه عرصه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... بگیرند، قطعاً عملکرد بهتری برای آموزش و تربیت و رشد آن ها خواهند داشت.

هاتف علیمردانی کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: سینمای کودک نیاز به نوآوری و خلاقیت دارد، این مسأله بسیار قابل تأمل است که بیش از ۹۰ درصد از فیلمسازان سینمای کودک در کشور ما در دهه ها قبل فریز شده اند و دیگر حرفی برای گفتن در سینمای کودک ندارند و تنها تعداد بسیار اندکی از فعالان این سینما هستند که به دلیل به روز بودن و دغدغه مندی شان می توانند آینده ای روشن در این سینما داشته باشند و مدیران سینما باید از این تعداد اندک برای تولید آثار جذاب کودک حمایت کنند. یکی از بزرگترین مشکلات سینمای کودک در کشور ما این است که آثارمان بسیار از زمان خود عقب تر هستند! ما هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که دیگر زمان عروسک های تن پوش و فضای فیلم های دهه ۶۰ گذشته و باید بر اساس ذائقه روز مخاطبان هدف مان مبادرت به فیلمسازی کنیم؛ ما هنوز به این باور نرسیده ایم که باید از جلوه های ویژه کامپیوتری و CG استفاده کنیم تا کودک و نوجوان امروز بتوانند با آثارمان ارتباط برقرار کنند. همه چیز در سینمای کودک ما کهنه و کلیشه ای شده و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است.

چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: بنده از سال اول برگزاری جشنواره فیلم کودک تا سال ۷۶ دبیر بولتن و مترجم همزمان جشنواره فیلم کودک بوده ام و فضای این جشنواره را به خوبی می شناسم، ما امروز در کشورمان نه سینمایی برای کودک داریم و نه سینماگر دغدغه مند کودک! آقایان همه ساله بر مزار سینمای مرده کودک جشن می گیرند و چند روزی خودشان و دوستان شان تفریح می کنند! بنده مخالف سرسخت برگزاری جشنواره مضحک فیلم کودک هستم که بدل به «نان دانی» برای افرادی خاص شده است! برای این دورهمی پول های کلانی صرف می شود که هیچ دستاوردی برای سینمای کشور و کودکان این مرز و بوم ندارد. این جشنواره محلی شده برای استراحت و تفریح دوستان و نزدیکان دست اندرکاران برگزارکننده اش که هیچ یک دغدغه ای برای اعتلای سینمای کودک ندارند.

رحیم بهبودی فر کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: سینمای کودک و نوجوان سینمایی بسیار حائز اهمیت است و ما باید مرتباً مبادرت دست به تولید آثار مختص این نسل بزنیم اما ناآگاهی ها در سطوح مدیریتی باعث می شود تا این آثار کمتر مورد توجه قرار بگیرند و از این رو مسئولان باید پاسخگوی دلایل بی توجهی به سینمای کودک باشند. مسئولیت این اتفاق البته تنها به گردن مسئولان نیست و اساساً خود سازندگان و تولیدکنندگان آثار سینمای کودک و نوجوان هم یکی از مسببان این اتفاق هستند چرا که متأسفانه ما شاهد تولید آثاری هستیم که فاقد کیفیت لازم هستند. فیلم هایی کهنه و کلیشه ای که نمی توانند کودکان امروزی را به سمت خود جذب کنند و همین باعث می شود تا کودکان از تماشای آثار وطنی دلزده شوند و برنامه ها و فیلم های مختص خود را از میان آثار خارجی انتخاب کنند.

نیلوفر محمودی بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: متولیان سینمای کودک پتانسیل نهفته در این گونه مهم سینمایی را کشف نکرده اند و به همین دلیل است که به رغم همه شعارهای قشنگی که برای حمایت از سینمای کودک داده می شود ما در عمل شاهد هیچ اقدام مثبتی از سوی مسئولان برای برون رفت از بحران موجود در سینمای کودک نیستیم.

جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت:  نامدیران جشنواره فیلم کودک را سیاست زده و سینمای کودک را ویران کرده اند و متأسفانه روز به روز دامنه اشتباهات آن ها در سینمای کشور فراگیرتر شده و سینمای کودک بیشتر دچار افول می شود. روزگاری سینمای کودک و نوجوان در کشورمان دارای موقعیت و جایگاه مهم و تعیین کننده و حتی سرنوشت ساز در سینمای ایران بود به ویژه در دهه ۶۰ که دوران رونق، رشد و شکوفایی نسبی این سینما تلقی می شد اما در ۳ دهه اخیر به دلیل تغییر مدیریت های سینما با برخی نامدیران و سینماناشناسان و به خصوص کسانی که هیچ گونه شناخت و دانش و تجربه مدیریتی و تولیدی در زمینه سینمای کودک و نوجوان نداشتند و تصدی گری آن ها در پست های مدیریتی سینما، سینمای کودک و نوجوان مغفول واقع شد و آنچه در سینمای ایران و به دنبال آن در سینمای کودک جلوه گری آغاز کرد برنامه ریزی برای تولید آثاری همسو و هم جهت با سیاست های متولیان دولتی سینما شد.  

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.