چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

«پیوست فرهنگی جهش تولید» ناظر به دو امر «عدالت فرهنگی» و «زیست‌بوم‌گرایی» طراحی شده است

سید مجید امامی

سینماپرس: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: اگر مشارکت مردم و فرهنگ عمومی احیا شود اقتصاد ایران نجات پیدا می‌کند در غیر این صورت با راه‌حل‌های وارداتی، دولت‌پایه و نگاه بالا به پایین آن‌گونه که در طول سال‌های گذشته شاهد بودیم و آزمون و خطا هم کردیم، راه به جایی نمی‌بریم.

به گزارش سینماپرس، سیدمجید امامی در گفت‌وگو با ایرنا درباره چالش‌های پیش‌رو در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده اظهار داشت: در جلسه اخیر شورای فرهنگ عمومی، منشور سال و منویات رهبری در نسبت با مسائل کلان اقتصادی و فرهنگی ایران مورد تحلیل خیلی جامع قرار گرفت و در چهار عرصه مهم نسبت شعار سال با نظام فرهنگ عمومی کشور تبیین شد که یکی از این عرصه‌ها حوزه پیوست فرهنگی جهش تولید است.

پیوست فرهنگی «جهش تولید» و عدالت فرهنگی و زیست‌بوم‌گرایی

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: پیوست فرهنگی جهش تولید ناظر به دو امر عدالت فرهنگی و زیست‌بوم‌گرایی طراحی شده است. همچنین در حوزه اقتصاد فرهنگ، بحث فرهنگ اقتصادی مردم را داریم؛ مخصوصا نگاه مردم به تولید و تولیدات داخلی، که متاسفانه ما شرایط با ثباتی در این زمینه نداریم. کیفیت در تولید، نگاه به تولید داخلی و محصولات داخلی همه جا یکسان نیست.

امامی خاطرنشان کرد: بر اساس شعار سال و پوست فرهنگی آن، سند راهبردی طراحی شد که از دستگاه‌ها خواسته شده دستکم ۵ برنامه برای این سند تدوین و طراحی کنند و امیدواریم یک فعالیت جامع در این چارچوب انجام شود چون اساس نامگذاری امسال مبتنی بر عرصه سرمایه اجتماعی و احیای مشارکت مردم است.

روزمحصول‌ها نشانه‌ای از رویکرد عمیق ما به عدالت فرهنگی است

وی اظهار داشت: اگر مردم و فرهنگ عمومی احیا شود اقتصاد ایران نجات پیدا می‌کند در غیر این صورت با راه‌حل‌های وارداتی، دولت‌پایه و نگاه بالا به پایین آن گونه که در طول سال‌های گذشته شاهد بودیم و آزمون و خطا هم کردیم، راه به جایی نمی‌بریم.

امامی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند «جهش تولید با مشرکت مردم»؛ نکته بسیار مهم این که نفس توجه به تولید بدون این‌که محور کار سرمایه‌گذاری خارجی یا سرمایه‌گذاری‌های بزرگ قرار بگیرد، چگونه ممکن است؟ در تئوری‌های اقتصاد این موضوع خیلی مورد توجه نیست، اما معتقدیم توجه به زیست‌بوم‌ها و خانواده‌ها؛ خانواده به‌مثابه کارگاه و تولید، امر مولدی است که می‌تواند معنای واقعی و جامع بین تولید و عدم تورم و تبعا جهش باشد.

«عدالت فرهنگی هم دقیقا به این معنی است که شما وقتی یک زیست‌بوم فرهنگی را متناسب با تاریخ، معنا و سرشت آن مورد تحول قرار دهید و در معنا و تاریخ‌مندی آن زیست‌بوم مصادره و تصرف نکنید، این اوج عدالت فرهنگی است»

دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: متاسفانه سیاست‌های توسعه صنعتی در سال‌های گذشته باعث شده که ما زیست‌بوم‌ها و سبک زندگی اقتصادی فرهنگی مردم را در نواحی مختلف ایران بدون توجه به اقتضائات مورد تصرف و مداخله قرار دهیم و به قولی، کارگاه‌های خانه‌محور مردم و زمین و باغ مردم را تبدیل به کارخانه و کشت و صنعت کردیم و بعد هم سرمایه‌داری بر آن حاکم شد و در نهایت سرمایه‌های خود را خارج کرد و بیکاری را رقم زد.

امامی گفت: همین موضوع روزمحصول‌ها که اخیرا اعلام شد و هفت روزمحصول یا روزاستان‌ها، نشانه‌ای از رویکرد عمیق ما به عدالت فرهنگی است؛ در واقع توجه به یک زیست‌بوم متناسب با خود و نه متناسب با نگاه تهران‌زده، این مبنای ما در حوزه عدالت فرهنگی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.