چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹

بازیگر «توفان شن» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

به علت عدم جدی گرفتن کارهای فرهنگی، سال ها است شاهد تولید آثاری مانند «توفان شن» در سینما نیستیم

مهشید افشار زاده

سینماپرس: مهشید افشارزاده بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون که حدود ۳ دهه قبل بازی در فیلم سینمایی «توفان شن» به کارگردانی جواد شمقدری را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده، در آستانه سالروز شکست تاریخی آمریکا در طبس با سینماپرس گفتگوی کوتاهی داشت.

کارگردان فیلم سینمایی «پنج ستاره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم به علت عدم جدی گرفتن کارهای فرهنگی سال ها است شاهد تولید آثاری مانند «توفان شن» در سینما نیستیم. همچنین یکی دیگر از عللی که می توان برای عدم ساخت چنین آثاری محتمل دانست این است که این قبیل فیلم ها گران تمام می شوند و مخارج تولیدشان بسیار بالا است و چون سینما از سوی برخی مسئولان جدی گرفته نشده حاضر نیستند برای تولید چنین فیلم هایی خرج کنند!

وی تأکید کرد: بدیهی است که آثار بیگ پروداکشنی مانند «توفان شن» نیازمند سرمایه های عظیمی هستند؛ متأسفانه ما در سینمای ایران نمونه این آثار را کم داریم و به جز «توفان شن» می توان از برخی فیلم های آقای بزرگ نیا مانند «جنگ نفتکش ها» اسم برد که با مخارج زیاد و بر اساس مستندات تاریخی درست شده اند.

افشارزاده سپس با بیان اینکه مسائل تاریخی باید در سینما به تصویر کشیده شوند تا نسل های بعدی به خوبی از اتفاقات آن برهه از تاریخ آگاه شوند اظهار داشت: یکی از مهمترین نکاتی که در تولید چنین آثاری باید مد نظر داشت این است که کوچکترین اشتباهی می تواند باعث نقض حقیقت شود از این رو باید روی نگارش این فیلمنامه ها دقت ویژه داشت و هرگز به صورت باری به هر جهت مبادرت به نگارش و تولید این قبیل فیلم ها نکرد.

این سینماگر تصریح کرد: مسئولان سینمای ایران باید دغدغه مندانه تولید آثار تاریخی و مهم را جزو اولویت های کاری خود قرار دهند. آن ها باید با تبیین استراتژی کاری کنند که سینماگران ترغیب شوند در خصوص مسائل مهم تاریخ معاصر و... مبادرت به تولید اثر کنند. تاریخ باید بازگو شود و ما باید به این لزوم برسیم که سینما در این وادی باید کار جدی انجام دهد.

بازیگر فیلم های سینمایی «بچه های طلاق» و «بایسیکل ران» متذکر شد: امروزه ساخت آثار بیگ پروداکشن و تاریخی بسیار آسان شده؛ با هوش مصنوعی می توان جمعیت هنرورها را در فیلم ها افزایش داد؛ اسپیشیال افکت امروزه به شدت به کمک فیلمسازان آمده و کارها بسیار ساده تر شده و همه این اتفاقات باید دست در دست هم دهد تا ما بیشتر از قبل شاهد تولید فیلم های مهم و بزرگ باشیم.

این هنرمند خاطرنشان کرد: البته یکی از مسائل مهم همانطور که پیش از این اشاره کردم توجه به فیلمنامه ها است؛ مثلاً چندی قبل فیلم سینمایی «محمد (ص)» به کارگردانی آقای مجیدی ساخته شد که از نظر فنی و پروداکشن بی نظیر بود اما نقص های جدی و اساسی در حوزه فیلمنامه داشت و همین باعث شده بود فیلم قوی از کار درنیاید. پس در وهله اول باید ضعف های داستان و فیلمنامه ها اصلاح شود تا ما بتوانیم آثار ماندگار خلق کنیم.

افشارزاده در بخش دیگری از این گفتگو به بیان خاطراتی در مورد فیلم سینمایی «توفان شن» پرداخت و با بیان اینکه جواد شمقدری تأثیر مثبتی بر یکایک دست اندرکاران «توفان شن» داشت متذکر شد: آقای شمقدری کارگردانی با سعه صدر و خونسرد بود که آرامشش در همه لحظه ها به ما منتقل می شد. من واقعاً از کار کردن با ایشان جز خاطرات خوش چیز دیگری در ذهن ندارم.

وی در پایان این گفتگو افزود: «توفان شن» کار سختی بود؛ ما برای ضبط آن به طبس رفتیم و آنجا مستقر بودیم. یادم می آید ساعت ها در جاده می ماندیم تا به لوکیشن برسیم. از نظر امکانات و نیاز شخصی کاری سخت پیش روی ما بود اما با علم بر اینکه داریم کاری برگرفته از مستندات تاریخی می کنیم با عشق از پس آن برآمدیم. ما در ایام نوروز کنار عوامل این فیلم بودیم و با هم شبیه به یک خانواده شده بودیم که از کنار هم بودن لذت می بردیم و امیدوارم دوباره چنین خاطراتی در پروژه ای دیگر تکرار شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.