کل اخبار:1517
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۴ ۱۸:۲۹
با اعلام «انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما»؛
حداقل دستمزد «دستیاران اول کارگردان» ماهانه ۹۳ میلیون تومان تعیین شد
سینماپرس: انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما با اعلام شرایط و جزییات دستمزدها از پیگیری و تصویب پیمان نامه جمعی کار توسط خانه سینما خبر داد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۴ ۱۲:۰۲
استاد «محمود فرشچیان»:
دامنه «هنر» وسیع است/ توصیه من به «جوانان» این است که سختکوش باشند و از استمرار در کار و تجربه کردن خسته و دلزده نشوند
سینماپرس: نمایش مستند «راز عیسی» ساخته آبتین شمیلی، با ادای احترام به همه هنرمندان بزرگ ایران، به ویژه محمود فرشچیان و عیسی بهادری همراه بود.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۴ ۱۱:۵۱
با موافقت شورای پروانه ساخت فیلمهای غیرسینمایی؛
«سیدزاده» به سراغ تهیهکنندگی «جان ترنا» میرود
سینماپرس: شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی در جلسه اخیر، با ساخت ۷ فیلم موافقت کرد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۴ ۰۹:۱۱
پیمان عباسی:
در «صنعت سینما» هیچ چیزی به اندازه «پول» و درآمدزایی اهمیت ندارد/ فیلمهای بسیاری در سال جاری با «شکست» روبرو میشوند
سینماپرس: پیمان عباسی با اشاره به اینکه سینمای کمدی به شدت تحت تأثیر فضای مجازی و شوخیهای اینستاگرامی قرار گرفته، تأکید کرد که وجه هنری سینما نابود شده و فقط وجه سرگرمی و تفریحی آن باقی مانده است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۴ ۰۸:۴۲
در سن ۶۹ سالگی؛
«ناصر شکراییراد» درگذشت
سینماپرس: ناصر شکراییراد آهنگساز و از اعضای پیشکسوت کانون آهنگسازان سینمای ایران در ۶۹ سالگی درگذشت.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۳ ۱۰:۵۸
«کیانوش دالوند» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
شرایط فعلی کشور «مدیریت» را به سمتی سوق میدهد که حتی «بخش خصوصی» نیز ناگزیر است تا حدی به «بودجههای دولتی» تکیه کند
سینماپرس: «کیانوش دالوند» با بیان این مطلب کهشخصاً طرفدار حضور مستقیم بودجه دولتی در آثار سینمایی نیستم گفت: اما با توجه به شرایط، گاهی چارهای جز این باقی نمیماند. بهنظر من آنچه اهمیت دارد، توزیع عادلانه و هدفمند این بودجههاست؛ این شاید نخستین گام برای اصلاح مسیر باشد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۳ ۱۰:۵۷
«افشین سنگ چاپ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
شاهد انحطاط و افت در «بازیگری» هستیم/ وضعیت «کمدینها» نگرانکننده است/ بسیاری از «کمدینها» پیر شدهاند و مجبورند نقشهای جوانتر از سنشان را بازی کنند
سینماپذس: «افشین سنگ چاپ» بلا بیاناین مطلب کهشاهد این انحطاط و افت در بازیگری هستیم، گفت: وضعیت کمدینها به شدت نگرانکننده است. بسیاری از کمدینها که در گذشته جوان و پرانرژی بودند، حالا پیر شدهاند و مجبورند نقشهای جوانتر از سنشان را بازی کنند. این به دلیل کمبود نیرو در این عرصه است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۲ ۰۹:۴۳
نادر فلاح:
«سینمای ایران» در کل از «فیلمنامه» رنج میبرد/ تقریبا «فیلمنامه کمدی» وجود ندارد
سینماپرس: بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر میگوید: خنداندن زورکی باعث دلزدگی تماشاچی میشود، در سینمای کمدی مخصوصا روی فیلمنامهها باید تجدیدنظر شود، سینمای ایران در کل از فیلمنامه رنج میبرد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۱ ۰۶:۴۷
برای نقش مؤثر در ارتقای «جایگاه زنان در سینما»؛
«کن» دهمین جایزه «زنان در حرکت» را به «نیکول کیدمن» میدهد
سینماپرس: نیکول کیدمن، بازیگر و تهیهکننده استرالیاییآمریکایی، در جشنواره فیلم کن با دریافت دهمین جایزه معتبر «زنان در حرکت»، برای نقش مؤثر در ارتقای جایگاه زنان در سینما تجلیل میشود.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۰ ۱۵:۱۸
کارگردان «دست ناپیدا»:
بیشتر تماشاگران ما که برای خندیدن به سینما میروند بعد که از سینما خارج میشوند خودشان را لعنت میکنند
سینماپرس: انسیه شاهحسینی که قصد دارد «به کودکان شلیک نکنید» را به چهل و چهارمین جشنواره فیلم فجر بیاورد، گفت: اگر یک روزی پیشنهاد کار کمدی داده شود، میپذیرم به شرطی که حرف برای گفتن داشته باشد، دست تماشاگر را بگیرد و به رستگاری برساند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۰ ۱۱:۳۰
داوود میرباقری:
همت مردم خونگرم «بندرعباس» و همراهیشان در ساخت سریال «سلمان فارسی» در خاطراتمان میدرخشد
سینماپرس: میرباقری ضمن ابراز تاسف از حادثه تلخ بندرعباس، گفت: هیچگاه همت مردم خونگرم آن خطه را که در هنگامه ساخت سریال «امام علی (ع)» به عشق مولا به میدان آمده بودند و همراهیشان در سریال «سلمان فارسی» را فراموش نخواهم کرد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۰ ۱۰:۵۴
«سیمون سیمونیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
پستی و بلندیهای «جشنوارهها» ناشی از «کیفیت تولیدات» همان سال است/ ادغام دو بخش «ملی» و «بینالمللی» در قالب یک جشنواره جامع «فیلم فجر» تصمیمی منطقیتر و مؤثرتر خواهد بود
سینماپرس: «سیمون سیمونیان» با اشاره به این موضوع که جشنواره فجر همیشه شامل فیلمهایی از تمامی ژانرها بوده است، گفت: کیفیت جشنواره فجر بستگی به کیفیت تولیدات آن سال دارد؛ یعنی اگر در طی سال فیلمهای خوبی تولید شده باشد، جشنواره کیفیت بالاتری خواهد داشت. به همین دلیل، پستی و بلندیهای جشنوارهها ناشی از کیفیت تولیدات همان سال است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۰ ۱۰:۵۱
«اصغر نقیزاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
ساخت «فیلمهای جنگی» هزینه بالایی دارد/ حتی اگر «نهادهای مختلف» وارد کار شوند همچنان «هزینهها» بسیار زیاد است و «تهیهکنندگان خصوصی» نمیتوانند کار کنند
سینماپرس: «اصغر نقیزاده» با رد این موضوع که ژانر دفاع مقدس در مبانی تفکری دچار انحراف شده و صرفا به یک ژانر جنگی تبدیل شده اند، گفت: من با این ادعا مخالف هستم اما اگر این تفکر درست باشد، باید بپذیریم که مردم برای جنگ آمادگی ندارند. مثلاً سال ۵۹ وقتی جنگ شروع شد، مردم آمادگی نداشتند. ارتش آن زمان کامل نبود، ارتش شاهنشاهی منحل شده بود و فرمانده هوایی هم تغییر کرده بود. در نتیجه، ما کمی ضعف نشان دادیم و بلافاصله عراقیها وارد شدند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۹ ۱۰:۵۶
تهیه کننده «هفت بهار نارنج» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مخالف «ساخت» فیلمهایی هستم که حتی چهار نفر «تماشاگر» هم حاضر نباشند به دیدنش بروند/ وقتی فیلمی در قالب «کانون خانواده» بگنجد «مخاطب» خودش جذب میشود
سینماپرس: «محمد کمالی پور» ضمن اعتراض نسبت به وضعیت اکران و قبضه گیشه توسط آثار کمدی و با بیان این مطلب که ما دچار یک ورشکستگی تفکری شدهایم؛ گفت: باید به این واقعیت اذعان کنیم که ما خودمان مسیر را به سمت چنین فیلمهایی بردهایم. در حالی که میتوانیم در سبد تولیداتمان از انواع ژانرها استفاده کنیم. ما میتوانیم فیلم کمدی داشته باشیم، اجتماعی بسازیم، یا آثار هنری تولید کنیم.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۹ ۱۰:۵۵
«اکبر منانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
از نظر «مالی» وضعیت «دوبله» فاجعهبار است/ خیلی از بزرگان وقتی دیدند که در «دوبله» جایگاهی ندارند به سمت «بازیگری» رفتند و به شهرت و موفقیت رسیدند
سینماپرس: «اکبر منانی» با بیان اینکه برخی میگویند که در سالهای اخیر، دیدگاه جامعه نسبت به دوبله تغییر کرده است. اما نه عزیز من، این مشکل همیشه بوده است! گفت: از گذشته هم دوبله را یک چیز فرعی میدانستند. شما ببینید در گذشته فیلمهای فارسی چطور بودند و حالا چه شدهاند. بسیاری از بازیگران بزرگ مثل خسرو شکیبایی کارشان را از دوبله شروع کردند. خود من به او گفتم «خسرو، تو به درد این کار نمیخوری، چون صدای تو شاخص است و انعطاف ندارد. یک گوینده واقعی باید بتواند صدایش را تغییر بدهد.» و دیدیم که او در بازیگری موفق شد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۸ ۱۱:۰۰
کارگردان «خجالت نکش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متاسفانه در حال حاضر «سینمای کمدی» بیشتر به «کمیت» و «سوداگری» توجه دارد تا به «کیفیت»/ «سینمای کمدی» باید قادر باشد به نقد «سیاستها» و «افرادی» که در مناصب کلیدی قرار دارند بپردازد
سینماپرس: «رضا مقصودی» با بیان این مطلب که توجه مردم بیشتر به کمدی جلب شده، به نظر میرسد زمان آن رسیده که سینمای کمدی به سمت محتوای جدیتر و کیفیتیتر حرکت کند، گفت: مشکل اصلی این است که تصمیمگیرندگان، که مسئول بخش ممیزی هستند، ترجیح میدهند مسائل اخلاقی را نادیده بگیرند و به مسائل سیاسی و اجتماعی حساسیت بیشتری نشان دهند. زیرا این رویه کم خطر تر و کم هزینه تر است. به این ترتیب، بسیاری از فیلمها به دلیل مسائل اخلاقی سانسور میشوند، زیرا این نوع سانسور هزینه کمتری برای تصمیمگیرندگان دارد تا زمانی که به خاطر مسائل سیاسی یا اجتماعی فیلمها مورد ممیزی قرار بگیرند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۸ ۰۹:۳۶
حسین مهکام:
هیچوقت «فیلم کمدی» نخواهم ساخت/ ذات «سینما» به مفهوم انسانیاش برای من پدیدهای «مقدس» است
سینماپرس: حسین مهکام با اشاره به اینکه امروز مخاطب سینمای ایران تنها شکلی از سینمای کمدی را میپسندد، تأکید کرد که در این شرایط دیگر هیچوقت فیلم کمدی نخواهم ساخت.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۷ ۱۸:۲۵
دیوید کراننبرگ:
سالهاست که از رفتن به سینما خودداری کردهام/ دیگر احساسی به «تماشای فیلم» همراه با جمع ندارم
سینماپرس: دیوید کراننبرگ، کارگردان سرشناس ژانر وحشت در گفتوگو با مجله اینترویو گفت: علاقهای به تجربه جمعی تماشای فیلم در سینما ندارد و سالهاست که از رفتن به سینما خودداری کرده است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۷ ۱۰:۱۳
بازیگر «پیشمرگ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مشکل اصلی سینمای ما «ضعف در فیلمنامه» است/ «فیلمنامه قوی» حتی اگر در اختیار یک «کارگردان متوسط» قرار بگیرد میتواند به یک «اثر درخشان» تبدیل شود
سینماپرس: «ساناز سعیدی» با بیان این مطلب که به نظر من همهچیز به فیلمنامه برمیگردد، گفت: اگر فیلمنامههای قویتری داشته باشیم، هم آثار ماندگارتری خلق میشوند و هم بازیهای بهتری از بازیگران میبینیم.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۷ ۰۹:۰۱
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم:
«هنرمندان گرافیست استان قم» همواره نقش بسزایی در ارتقاء سطح کیفی آثار هنری و معرفی فرهنگ غنی این خطه داشتهاند
سینماپرس: مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در پیامی به مناسبت روز جهانی گرافیک، از هنرمندان قمی در این رشته بدلیل آثار مورد تحسین ملی و بینالمللی ستایش کرد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۶ ۱۶:۱۰
با حضور در یک برنامه تلویزیون اینترنتی؛
استاد «علی نصیریان» رسما از دنیای بازیگری خداحافظی کرد
سینماپرس: استاد علی نصیریان در گفتوگویی تلویزیونی از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۶ ۱۰:۵۳
«استاد حوزه و دانشگاه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«حوزه علمیه» هنوز نتوانسته بهطور فعال و با توان مالی کافی در زمینه مسائل «فرهنگی» و «هنری» نقشآفرینی کند
سینماپرس: حجت الاسلام «هادی شفیعی» با بیان این مطلب که حوزه در حال حاضر در عرصه سینما و رسانهای فعالیتهای قابلتوجهی دارد، اما همچنان با چالشهایی بزرگ روبهرو است گفت: حوزه به دلیل سیاست مستقل خود و عدم وابستگی به دولت، در بسیاری از موارد با کمبود بودجه مواجه است. این کمبود منابع باعث میشود که حوزه نتواند پروژههای بزرگ و بلندمدت در عرصه فرهنگ و هنر را بهطور مؤثر پیش ببرد. در حالی که پروژههای سینمایی و رسانهای نیاز به سرمایهگذاری سنگین دارند، حوزه به دلیل نبود ردیفهای بودجه دولتی کافی، قادر به اجرای چنین طرحهایی نیست.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۶ ۱۰:۴۴
فرزاد اژدری:
«سینمای» ما وضعیت مساعدی ندارد و کاری برای بهبودش نمیکنیم/ در شرایطی هستیم که حاکم اصلی «پول» است!
سینماپرس: فرزاد اژدری معتقد است که سینمای کودک و نوجوان باید خود را بهروز کند و به خواسته کودکان امروزی توجه داشته باشد در غیر این صورت هر فیلم کودک و نوجوانی محکوم به شکست است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۵ ۱۵:۱۱
محمدتقی فهیم:
«بنیاد سینمایی فارابی» در جایگاه «جهت دهنده سینمای ایران» به شدت فرسوده، خسته و فشل است/ نگاهی به پشتسر نشان میدهد برآیند خروجی «فارابی» چیزی جز «شکست» نبوده است
سینماپرس: «محمدتقی فهیم» از منتقدان باسابقه و پیشکسوت سینمای کشور با اشاره به وضعیت و شرایط ویژه بنیاد سینمایی فارابی نوشت: واقعیت این است که بنیاد سینمایی فارابی در جایگاه جهت دهنده سینمای ایران، به شدت فرسوده، خسته و فشل است. «حامد جعفری» مدیر عامل جدید با اختلافی دو ساله، همزاد فارابی است، اما یکی در اوج برنایی و خلاقیت و دیگری فرتوت و از رده خارج است! لذا احتیاج مبرم به بازسازی و نوگرایی دارد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۳۳
تهیهکننده «شماره ۱۰»:
«سینمادار» فقط به «پول» و «گیشه» فکر میکند/ اینکه «مسئولیت اکران» و یا رسالت آن به «سینماها» واگذار شده «مهمترین مشکل سینمای ایران» است
سینماپرس: تهیهکننده «شماره ۱۰» و «تک تیرانداز» معتقد است: مهمترین مشکل سینمای ما این است که مسئولیت و رسالت اکران به سینماها واگذار شده است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۰۹
«چهره سال هنر انقلاب اسلامی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
حتی اگر صد «سند» هم ارائه دهیم وقتی «واقعیتها» را در نظر نگیریم به هیچ جایی نمیرسیم/ اساسنامه «خانه هنرمندان»، «خانه موسیقی» و «خانه سینما» زیر سوال است
سینماپرس: «کارن همایونفر» با بیان این مطلب که اساسنامه خانه هنرمندان، خانه موسیقی و خانه سینما زیر سوال است و مرجعیت آنها، قانونی بودن یا نبودنشان هنوز مشخص نیست. تصریح نمود: متاسفانه هنوز مشخص نیست آیا اینها جزء وزارت کار هستند یا وزارت ارشاد؟ وقتی اینها مشخص نیست، طبیعی است که هیچکدام از بخشنامهها و اساسنامههای داخلی به دست مسئولین نرسد. واقعیت این است که مشکل در ساختار است. هر جایی که دست بگذارید، درد دارد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۰۸
«حمید بهمنی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مدیران رسانه» انسانهای شریفی هستند اما متأسفانه در «شناخت موقعیت» و «نحوه ساخت آثار» دچار شک، تردید، سختگیری و فشار میشوند
سینماپرس: «حمید بهمنی» با اشاره به ضعف نهادهای فرهنگی در پرداختن به مسئله محور مقاومت بیان کرد: وقتی دولتها تغییر میکنند، سیاستگذاریها هم تغییر پیدا میکنند. پس از آقای رئیسی، افرادی آمدند که اعلام کردند ما هیچ جنگی با کسی نداریم و قصد داریم در مسیر خاصی حرکت کنیم. نتیجهی این نگاه این است که در حوزههای مختلف، از جمله محور مقاومت یا فرهنگ، دیگر به اندازه گذشته فعالیت نمیشود.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۰۸:۵۲
سعید جلیلی:
هدف از «جهاد تبیین» به رستگاری رسیدن انسان است/ «جهاد تبیین» در فطرت پاک انسان مینشیند
سینماپرس: اولین جلسه از دور جدید سلسله جلسات حکمت سیاسی اسلام در قرآن با موضوع مقاومت و استقامت در تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۲ ۱۴:۴۸
با حکم «حامد جعفری»؛
«محمدرضا تشکری» معاون امور بینالملل و توسعه بازارهای خارجی بنیاد سینمایی فارابی شد
سینماپرس: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در نخستین انتصاب خود، محمدرضا تشکری را به عنوان معاون امور بینالملل و توسعه بازارهای خارجی معرفی کرد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۲ ۱۲:۵۰
برای تولید فیلم بعدی خود؛
«اصغر فرهادی» پاییز امسال به فرانسه میرود
سینماپرس: اصغر فرهادی قرار است پاییز امسال فیلم بعدی خود را با حضور بازیگرانی در پاریس بسازد.