سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱

کتاب« اسم تو مصطفاست» رونمایی شد؛

راضیه تجار: کتاب «شهید صدرزاده» را با قلبم نوشتم

سخنرانی راضیه تجار در مراسم رونمایی از کتاب اسم تو مصطفاست

سینماپرس: راضیه تجار در مراسم رونمایی از کتاب «اسم تو مصطفاست» گفت: اگر تعداد بانوان داستان نویس و نویسنده بیشتر شود حال فرهنگ ما بسیار خوب خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از کتاب «اسم تو مصطفاست» ظهر امروز در دبیرستان علوم و معارف اسلامی کوثر با حضور راضیه تجار نویسنده اثر و مسئولان انتشارات روایت فتح برگزار شد.

* دولت زاده: غیرت و تعصب به اهل بیت(ع)، بصیرت و شوق به شهادت سه امتیاز شهدای مدافع حرم است

دولت‌زاده مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی کوثر، اظهار داشت: برای من و مجموعه‌ای که در آن حضور داریم حتی دانش‌آموزان و مربیانش باعث افتخار است که عطر و بوی شهدای مدافع حرم در مجموعه ما پیچید. امیدوارم شهید صدرزاده نظری به همه ما داشته باشد تا راه شهدا را ادامه دهیم.

وی در ادامه درباره اینکه شهدای مدافع حرم حق بزرگی به گردن ما دارند، اظهار داشت: رهبر انقلاب در تمجید شهدای مدافع حرم سه امتیاز بزرگ را برای آنها مطرح کردند که نخستین آن غیرت و تعصب این بزرگواران نسبت به اهل بیت عصمت وطهارت است. امتیاز دوم بصیرت و آگاهی شهدا و سومین مسئله شوق و اشتیاق این شهدا برای شهادت است.

دولت‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب می‌فرمایند وقتی که ۸ سال جنگ تحمیلی به پایان رسید ما و برخی که در مسیر جهاد و شهادت بودیم دلشان را غم گرفت، حس کردند مسئله شهادت به پایان رسیده اما این عزیزان با شوقی که برای شهادت داشتند با اینکه جنگ را تجربه نکرده بودند ولی با همان شوق توانستند شوق شهادت را در جامعه ایجاد کنند. امیدوارم نگاه خاص این شهید مدافع حرم بر ما و مجموعه‌ای که در آن هستیم، را شاهد باشیم تا افرادی را تربیت کنیم که بعدا مادران شهدا باشند.

* همسر شهید حاج حاتم: سعی کنید آنچه در کتاب‌ها می‌نویسید و می‌آید واقعیت زندگی شهدا باشد

حاج‌حاتم همسر شهید مجید حاج‌حاتم در بخشی از این برنامه با بیان اینکه پیامبر می‌فرمایند در دوره آخر زمان افضل‌الاعمال انتظار فرج است و دشمنان هم بر این موضوع اشراف دارند اما افضل‌الاعمال چیست؟

وی در ادامه با بیان اینکه شهید صدرزاده برای برقراری حکومت پسر فاطمه (س) حرکت کرد، گفت: راضیه تجار برای نگاشتن تک تک لحظه‌های شهدا در این مسیر حرکت کرد تا مطلب را به خواننده برساند. هر کدام از ما هر جا هستیم اگر یک قدم در امور فردی و اجتماعی پیش برویم موفق خواهیم شد اما اگر از ولی امر خود دفاع نکنیم در برابر پیامبر حرفی برای گفتن نداریم.

به گفته وی شهید صدرزاده جوان خوش‌اخلاق، شوخ‌طبع و فردی بود که بر اطرافیان خود تاثیر فراوان داشت. او یکی از فرماندهان تیپ فاطمیون بود ولی همیشه دو توصیه داشت، این توصیه‌ها می‌تواند برای ما که در سنگر فرهنگ فعالیت می‌کنیم برای انتشارات روایت فتح که دغدغه‌مند است و برای خانم تجار که مسئولیت پیام رسانی را دارد، مهم باشد.

همسر شهید حاج‌حاتم با اشاره به این دو توصیه خاطرنشان کرد: نکته اول این بود که ایشان می‌فرمودند هر جا که هستید خودسازی کنید چرا که کار فرهنگی بدون خودسازی صورت نمی‌گیرد. من تا خودم را نسازم نمی‌توانم جامعه‌ام را هم بسازم ولی باید همزمان به خودمان هم بیندیشیم. اینکه در حرکت‌های پیش رو من مهم هستم یا دینم؟ این پیام را از شهدا می‌گیریم که باید خود را بسازیم و شهدایی که امروز حرکت می‌کنند همه اهل خودسازی بودند.

وی افزود: توصیه‌ دوم این شهید این است که تنبلی، سستی و سهل‌انگاری در کار فرهنگی نداشته باشیم و هیچ یک از شهدا اهل سهل‌نگاری نبودند بلکه اهل تلاش و حرکت بودند.

وی در پایان به انتشارات روایت فتح و نویسندگان توصیه کرد سعی کنید آنچه در کتاب‌ها می‌نویسید و می‌آید همانند واقعیت زندگی شهدا باشد و داستان‌هایی که مطرح می‌کنید کمترین تخیل را داشته باشد.

* تجار: به خواستگاری کار رفتم/«اسم تو مصطفاست» را با قلبم نوشتم

راضیه تجار نویسنده کتاب نیز در این مراسم با بیان اینکه من سال‌ها معلم، دبیر، مدیر و ناظم بودم و از کودکی علاقمند به مطالعه، گفت:‌من به صورت جدی پس از انقلاب فعالیتم را آغاز کردم و اولین داستانم سال ۶۴ درباره شهدا نوشته شد. و پس از آن به صورت جدی به حوزه هنری پیوستم که ماحصل آن تا امروز ۴۰ کتاب منتشر شده و زیر چاپ است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز شاهدیم که بانوان داستان نویس تعدادشان بیشتر از قبل شده و گرایش برای داستان نویسی بین بانوان بیشتر  مشهود است، گفت:‌اگر می‌خواهیم حال فرهنگ‌مان خوب شود باید تعداد نویسندگان زن و داستان نویسان بیشتر شود. من مطالعه را توصیه می‌کنم چرا که خودم هم مدرس داستان‌نویسی هستم.

تجار در بخش دیگری از سخنانش درباره قلم خود، تصریح کرد: خواننده فهیم بر نوشته می‌افزاید. این شانس نویسنده است که خواننده‌اش اهل مطالعه باشد تا رموز کار را درک کند هر چندنوشتن داریم تا نوشتن؛ من همیشه با جوانان احساس نزدیکی کرده‌ام، سن خودم را تقویمی نمی‌دانم چرا که نوع نگاه ما به هستی، زندگی و آنچه دریافت می‌کنیم، مهم است. همه اینها باعث می‌شود زندگی را همانطور که هست درک کرده و ببینیم چون باورمندیم که خدایی هست. درنتیجه بریدن و افسردگی بر ما حرام است.

این نویسنده ضمن اشاره به اینکه داستان باید طراوت و شادابی داشته باشد، ضمن اینکه خیال انگیزی و لذت بخشی در داستان مهم شمرده شود، افزود: نکته مهم این است که این لذت نباید مراتب شیطانی را جهت بدهد.

تجار گفت: «اسم من مصطفاست» اولین اثر من درباره شهدای مدافع حرم است، هر چند از سال ۶۴ داستان نوشتن را شروع کردم. من داستان‌های بسیاری دارم اما نوشتن درباره شهدا و با محوریت شهدا را دوست دارم.

وی گفت:من خودم به انتشارات روایت فتح رفتم و گفتم می‌خواهم درباره شهدا بنویسم. در واقع به خواستگاری کار رفتم، مصاحبه‌ها را گرفتم اما با توجه به اینکه شهید صدرزاده تازه به شهادت رسیده بود گاهی کار با مکث همراه می‌شد، رنج می‌بردم، گریه می‌کردم، پیش خودم می‌گفتم این کار را باید تمام کنم، فکر می‌کردم بتوانم ۲ ماهه کتاب را بنویسم اما نشد، من با تمام لحظه‌های شهید همراه می‌شدم، زمان را گم می‌کردم، گاهی اذیت هم می‌شدم اما خدا را شاکرم کار به پایان رسید زیرا با قلبم نوشتم.

وی در پایان گفت: شهید صدرزاده شناخت داشت، ولایی بود، با وجود عشق به خانواده و فرزندش، عشق والاتر را پذیرفت، ولایی بود و سریع به خواسته‌اش رسید.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.