سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷

غفلت از وقایع انقلاب در سینما/۳

شورجه: سوء مدیریت مسئولان باعث شده تا حوزه فرهنگی کشور در تاریک ترین دوران خود به سر برد/ ولنگاری فرهنگی یعنی بی توجهی به ارزش ها!

جمال شورجه

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان سینما در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد با انتقاد نسبت به غفلت از وقایع انقلاب اسلامی در سینما گفت: سوء مدیریت مسئولان فرهنگی، بی توجهی به دغدغه های مقام معظم رهبری و بی خردی مطلق مدیران فرهنگی باعث شده تا حوزه فرهنگی کشور در تاریک ترین دوران خود به سر برد و متأسفانه همه هنرمندان متعهد و دغدغه مند نسبت به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی در فضایی یخ زده حیران شده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «سی و سه روز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مقام معظم رهبری تعبیر بسیار نیکویی از حال و روز این روزهای حوزه فرهنگ و هنر داشتند؛ تعبیر «ولنگاری فرهنگی» واژه ای بسیار شایسته از اوضاع اسف بار این روزهای فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران است. متأسفانه فرهنگ و هنر در کشور ما هیچ صاحبی ندارد و به جز مقام معظم رهبری که به عنوان شخص اول ممکلت همیشه دغدغه حوزه فرهنگ و هنر را داشته اند مابقی افراد هیچ دغدغه ای در این باره نداشته و ندارند.

وی ادامه داد: با توجه به این نکته که مقام معظم رهبری همواره توجه جدی و نگاه ویژه ای به حوزه فرهنگ و هنر داشته اند و در مراسم ها و موقعیت ها و سخنرانی های متعددشان به این مقوله بسیار مهم اشاره کرده اند متأسفانه هیچ گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه ها و فرمایشات ایشان در میان مسئولان فرهنگی کشور وجود نداشته و همین باعث شده تا ما روز به روز بیشتر به سمت افول و نزول برویم.

شورجه سپس با بیان اینکه  ولنگاری فرهنگی یعنی بی توجهی به ارزش ها تصریح کرد: گرایش های سیاسی و جناحی بسیاری از مدیران فرهنگی باعث شده تا همواره توجه ویژه ای به منافع حزبی شان داشته باشند و از منافع کلی نظام غافل باشند؛ مـتأسفانه هیچ تدبیر درستی برای حوزه فرهنگ و هنر از سوی آن ها اندیشه نشده و هیچ سیاست گذاری روشن و مشخصی در این زمینه وجود ندارد و به همین علت ما این روزها کورمال کورمال حرکت می کنیم و جلو می رویم چرا که هنر و هنرمند در این کشور مسئول و صاحب ندارد!

کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه اگر انقلابی به شکوهمندی، بزرگی و عظمت انقلاب اسلامی در هر نقطه از جهان به وجود آمده بود مسئولان آن کشور سال ها در رابطه با آن انقلاب دست به تولید کالاهای فرهنگی و هنری می زدند اظهار داشت: وقایع دوران انقلاب و پیش از انقلاب آنقدر گسترده است و آنقدر شخصیت های مرتبط و تأثیرگذار برای وقوع این انقلاب عظیم و بزرگ زیاد هستند که تا سال ها می توان سوژه های نابی برای تولید آثار سینمایی و تلویزیونی داشت.

این سینماگر خاطرنشان کرد: افراد انقلابی و بزرگ در هر کشوری سمبل و نماد و نشانه ای ارزشمند هستند و باعث افتخار کشورشان محسوب می شوند؛ مردم ما در سال ۱۳۵۷ به پشتوانه درایت ها و رهبری حضرت امام (ره) توانستند بعد از ۲۵۰۰ سال رژیم منحوس و پلید شاهنشاهی را کنار بزنند و پایه های یک حکومت مردمی، دینی و الهی به نام جمهوری اسلامی ایران را پایه گذاری کنند؛ این اتفاق آنقدر بزرگ است که اگر مسئولان ما کمی درایت و آینده نگری و تدبیر داشتند تمام تولیدات سینما را مختص این آثار می کردند.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» تصریح کرد: همه ما، همه مردم و همه مسئولان کشور امروزه مرهون و مدیون شخصیت های بزرگی هستند که در کنار حضرت امام (ره) فداکارانه و از جان گذشته این انقلاب را رقم زدند؛ پس این وظیفه ما است که دین خود را نسبت به این شیرمردان و شیرزنان که علیه رژیم ستم شاهی شوریدند ادا کنیم و تمام تلاش و توان خود را به کار بگیریم تا ارزش ها و آرمان های از یاد رفته انقلاب اسلامی توسط تولید آثار فرهنگی و هنری مجدداً به مردم و به ویژه نسل جوانی که آن روزها وجود نداشتند شناسانده شود.

این کارگردان مطرح سینمای کشور تأکید کرد: علاوه بر شخصیت های بزرگ و انقلابی ما می توانیم در رابطه با وقایع بی نظیر انقلاب از جمله قیام ۱۵ خرداد، قیام مردم در ۲۸ خرداد سال ۳۲ که توسط رژیم ستم شاهی سرکوب شد و قیام ۱۷ شهریور و امثالهم مبادرت به تولید فیلم و سریال کنیم. همه این وقایع نشانه های عشق و ایثار ملت بزرگ ایران هستند برای رسیدن به آرمان های شان؛ همه این اتفاقات می تواند دستمایه تولید هزاران اثر سینمایی، تلویزیونی، ادبی و... شود و اگر اهمال کاری در این زمینه صورت می گیرد مقصر ۱۰۰ درصد آن مسئولان فرهنگی هستند.

شورجه خطاب به مدیران فرهنگی کشور گفت: هر دلیلی برای عدم تولید این گونه آثار بیاورید بهانه ای بیش نیست!؛ ما اینک در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی نیازمند آن هستیم که تنها آثار ارزشی و انقلابی و استراتژیک بر تارک سینما و فرهنگ و هنر کشورمان بدرخشد اما متأسفانه طی تمامی این سال ها حتی به اندازه انگشتان یک دست هم آثار ارزشی و انقلابی در کشور تولید نکرده ایم که این اتفاق مایه شرمساری یکایک ما است.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: کم توجهی مدیران فرهنگی به اصل انقلاب، ارزش ها و آرمان های انقلاب و دلدادگی آن ها به فرهنگی به غیر از فرهنگ انقلابی و عدم تخصیص بودجه های مناسب و کافی برای تولید آثار ارزنده در این حوزه تنها دلیل عدم تولید آثار ارزشی انقلابی است و باید این موانع و این بهانه ها از سر راه سینماگران متعهد، ولایتمدار و دغدغه مند برداشته شود تا آن ها بتوانند با تولید آثار انقلابی و ارزشی عشق و ارادات خالصانه شان را نثار تمام زنان و مردانی که در انقلاب سهیم بودند و همچنین حضرت امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.