شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

جمع بندی نظرات و دیدگاه هنرمندان درباره سریال های نوروزی؛

تقلید و کلیشه پردازی، استفاده از بازیگران و سوژه های تاریخ مصرف گذشته و بی توجهی به سبک زندگی ایرانی-اسلامی مشکلات اصلی تولیدات رسانه ملی

هدایت-مهام-شریفی-فارسیجانی-یثربی

سینماپرس: کارشناسان، منتقدان و هنرمندان درباره برنامه های نوروزی با برشمردن مشکلاتی از قبیل: تقلید و کلیشه پردازی، عدم کوشش برای ارتقای سطح فرهنگی و علمی جامعه، استفاده از بازیگران و سوژه های تاریخ مصرف گذشته، شوخی های اروتیک و بی توجهی به سبک زندگی ایرانی-اسلامی از جمله مواردی بود که نسبت به آن ها اتفاق نظر داشتند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس از سال ها قبل مدیران و سیاست گذاران سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف جذب حداکثری مخاطبان رسانه ملی اقدام به تولید سریال هایی با عنوان سریال های مناسبتی کردند و در ایامی همچون ماه مبارک رمضان، عید نوروز، ماه محرم، دهه فجر و... آثاری را برای مخاطبان پخش گردید که متناسب با حال و هوای آن ایام بود. طی سال های ابتدایی این قبیل آثار به دلیل عدم وجود شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، عدم پیشرفت تکنولوژی، تعداد بسیار کم شبکه های تلویزیونی و... استقبال خوب مخاطبان را در پی داشتند اما رفته رفته با تکثر شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای و آمدن ابزار و ادوات جدید و وجود رسانه های مختلف گرایش مردم نسبت به این گونه سریال ها و برنامه ها بسیار کمتر شد.

در ایام نوروز ۹۷ تلویزیون با پخش تعدادی سریال که برخی از اهالی سینما و کارشناسان آن ها را مبتذل و چندش آور خطاب کردند فرآیندی رو به عقب را تجربه کرد و نه تنها نتوانست نظرات مثبت مردم را به سوی خود جذب کند بلکه به طور کلی و بر اساس برخی از آمارهای ارائه شده بیننده بسیار اندکی نسبت به سال های قبل داشت.

در همین رابطه ۵ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: حسن هدایت، علی مهام، امیرحسین شریفی و پرویز فارسیجانی و خانم چیستا یثربی با ما به گفتگو پرداختند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

یثربی: متأسفانه اغلب سریال های مناسبتی سرشار از تقلید، کلیشه و لوده بازی شده اند/ مدیران نباید بودجه بیت المال را با ساخت آثار نازل هدر دهند

چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۹۷ گفت: متأسفانه اغلب سریال های مناسبتی سرشار از تقلید، کلیشه و لوده بازی شده اند و نه تنها هیچ کوششی برای ارتقای سطح فرهنگی و علمی جامعه ندارند بلکه روز به روز جامعه را دچار پسرفت و عقبگرد می کنند. متأسفانه طی سال های اخیر به خصوص در سریال های طنز ما شاهد عقبگرد چشمگیری هستیم به نحوی که دیگر از کارگردانانی مانند رضا عطاران و مهران مدیری که با همراهی پیمان قاسم خانی آثار ارزشمند تولید می کرد و نقدهای اجتماعی و جدی را در قالب آثار طنز بیان می کردند خبری نیست و کارگردانانی که در حال حاضر ساخت سریال های طنز را در دست دارند تنها می خواهند به هر قیمت که شده مخاطبان را بخندانند و برای این هدف شان دست به هرگونه لوده بازی و لوده گری نیز می زنند!

هدایت: مشکل اغلب سریال های مناسبی فقدان فیلمنامه استاندارد و استفاده از بازیگران تاریخ مصرف گذشته است

حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۹۷ گفت: مشکل اغلب سریال های مناسبی فقدان فیلمنامه استاندارد و استفاده از بازیگران تاریخ مصرف گذشته است و متأسفانه هنوز مسئولان تلویزیون یاد نگرفته اند که یک سریال خوب قصه و ساختار محکم می خواهد و حضور بازیگران نمی تواند تأثیری بر افزایش یا کاهش مخاطبان آن داشته باشد. افسوس که علیرغم توصیه هنرمندان و کارشناسان دغدغه مند باز هم مسئولان تلویزیون هر کاری دوست داشته باشند انجام می دهند و هر آنچه را بخواهند می کنند و دست از رفتار و اعمال غلط شان برنمی دارند. متأسفانه سریال های مناسبتی ما همگی کهنه و کلیشه ای و تکرار مکررات هستند و هیچ تازگی و بداعتی در آن ها دیده نمی شود و همین اتفاق باعث می شود تا روز به روز از تعداد مخاطبان آثار تلویزیونی کاسته گردد.

مهام: سریال های مناسبتی هیچ ثمر و فایده ای ندارند و روند تولید آن ها باید اصلاح شود/ کلیشه و تکرار آفت اصلی سریالها!

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۹۷ گفت:  سریال های مناسبتی هیچ ثمر و فایده ای ندارند و روند تولید آن ها باید از بین برود و بنده معتقدم که مناسبت سازی اصلاً جزو نیازهای تلویزیون محسوب نمی شود چرا که در مناسبت های مختلف مردم کمتر پای تلویزیون می نشینند و تولید آثار مناسبتی تنها باعث هدررفت بودجه می شود. کلیشه و تکرار یکی از آفات اصلی در سریال های مناسبتی است و سال های سال است که وجود دارد و به این مدیر و آن مدیر هم بستگی ندارد؛ این اتفاقی است که سازندگان آثار تلویزیونی خود مسبب آن هستند باید تدبیری اندیشه شود تا جلوی تکرار و کلیشه پردازی در تلویزیون گرفته شود.

شریفی: جای جوانان، تفکرات و اندیشه های نو در سریال های مناسبتی خالی است/ مخاطب را با برنامه های ایرانی-اسلامی آشتی دهیم

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۹۷ گفت: جای جوانان، تفکرات و اندیشه های نو در سریال های مناسبتی خالی است و این مسأله ای است که متأسفانه مدیران تلویزیون چندان به آن اهمیتی نمی دهند و به همین علت ما همه ساله در ایام نوروز، ماه مبارک رمضان و... شاهد پخش سریال های تکراری هستیم! بنده شخصاً با ساخت سریال های مناسبتی بسیار موافقم و معتقدم که این بسیار خوب است که ما در ایام مختلف و به مناسبت های مختلف برای مردم سریال تولید کنیم اما این سریال ها نباید تنها به دست عده معدودی افراد ساخته شوند و همیشه یک عده نیروی ثابت برای ساخت این نوع سریال ها حضور داشته باشند.

فارسیجانی: نیازمند ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی با محوریت اخلاق هستیم/ تلویزیون در برنامه های نوروزی ۹۷ به سینمای گیشه ای بسیار نزدیک شد

 پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و کارشناس فرهنگی پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۹۷ گفت: شوخی های اروتیک و اهانت های مکرر در سریال های نوروزی بسیار ناراحت کننده بود و بنده تعجب کردم از اینکه چطور سازمان صدا و سیما بسیاری از خطوط قرمز خود را در سریال هایی مانند «پایتخت ۵» نادیده گرفته است و تصویری از خانواده ایرانی نشان می دهد که به هیچ عنوان نشانی از ایرانیت و اسلام و ملیت در آن دیده نمی شود! متأسفانه ما در سریال های نوروزی شاهد آن بودیم که بسیاری از خانواده ها دچار مشکلات تربیتی و شخصیتی و رفتاری بودند؛ تلویزیون در برنامه های نوروزی ۹۷ به سینمای گیشه ای بسیار نزدیک شد و از تمام المان هایی که در سینمای گیشه ای از آن ها بهره گرفته می شود استفاده کرد تا شاید بتواند مخاطبان را پای تلویزیون بنشاند در صورتی که این کار از اساس اشتباه بود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.