سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های نوروزی/۱

یثربی: متأسفانه اغلب سریال های مناسبتی سرشار از تقلید، کلیشه و لوده بازی شده اند/ مدیران نباید بودجه بیت المال را با ساخت آثار نازل هدر دهند

چیستا یثربی

سینماپرس: چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۹۷ گفت: متأسفانه اغلب سریال های مناسبتی سرشار از تقلید، کلیشه و لوده بازی شده اند و نه تنها هیچ کوششی برای ارتقای سطح فرهنگی و علمی جامعه ندارند بلکه روز به روز جامعه را دچار پسرفت و عقبگرد می کنند.

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «دعوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه طی سال های اخیر به خصوص در سریال های طنز ما شاهد عقبگرد چشمگیری هستیم به نحوی که دیگر از کارگردانانی مانند رضا عطاران و مهران مدیری که با همراهی پیمان قاسم خانی آثار ارزشمند تولید می کرد و نقدهای اجتماعی و جدی را در قالب آثار طنز بیان می کردند خبری نیست و کارگردانانی که در حال حاضر ساخت سریال های طنز را در دست دارند تنها می خواهند به هر قیمت که شده مخاطبان را بخندانند و برای این هدف شان دست به هرگونه لوده بازی و لوده گری نیز می زنند!

وی ادامه داد: بنده تردید ندارم مردمی که امروز احیاناً با این قبیل سریال های بی مایه و سردستی می خندند اگر چند سال دیگر آن ها را مجدداً تماشا کنند از خود سوأل می کنند که ما به چه چیزی می خندیدیم! چرا که این سریال ها هیچ بار معنایی ماندگاری ندارند و اغلب با تقلید مو به مو از سریال های غربی تولید و پخش می شوند. شخصاً بسیار متأسفم که تولید آثار تلویزیونی امروزه به دست کسانی افتاده که به هر طریقی می خواهند آمار مخاطبان تلویزیون را بالا ببرند و برای این کار دست به انجام هر حرکت زننده ای در سریال های شان می زنند که از جمله آن ها صحنه های متعدد رقص و آواز است!

یثربی خاطرنشان کرد: در میان برخی از این کارگردانان افرادی پیدا می شوند که در کارنامه کاری شان آثار شاخص و درخشانی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به سیروس مقدم اشاره کرد که ۲ سریال خوب «مدینه» و «نرگس» را در کارنامه اش دارد. من نمی دانم چطور کارگردانی مانند مقدم به جای آنکه سطح خود را بالاتر ببرد روز به روز بیشتر در حال تنزل خودش است و تنها هدفش امروزه جذب مخاطب شده و دیگر هیچ توجهی به متن و کیفیت کارش ندارد؟

این مدرس دانشگاه در کشور «آلمان» تأکید کرد: بنده معتقدم ۲ عنصر کلیدی فقدان متن و فیلمنامه مناسب و مدیران کاربلد در سازمان صدا و سیما باعث تولیداتی چنین نازل و بی ارزش می شود. متأسفانه مدیران ما با همراهی برخی از کارگردانان سطح سلیقه عمومی جامعه را به شدت پایین آورده اند و این ظلمی است که قطعاً در تاریخ ثبت می شود و به یاد همه خواهد ماند که چه کسانی فرهنگ غنی این کشور و مردمانش را نابود کرده اند.

کارگردان نمایش «زنی که تابستان گذشته رسید» تصریح کرد: مدیران نباید بودجه بیت المال را با ساخت آثار نازل تلویزیونی هدر دهند؛ اینکه برای ساخت برخی از این سریال های بی ارزش پول های آنچنانی صرف می شود مسأله ای غیر قابل اغماض است. من بسیار متأسفم که مدت ها است در تلویزیون جایی برای نیروهای زبده و امتحان پس داده و پیشکسوتان وجود ندارد و ما شاهد آن هستیم که افرادی ناکاربلد و ناپخته به عنوان فیلمنامه نویس وارد کار می شوند و آثار سخیفی از نوشته های آن ها تولید می شود که به مفت هم نمی ارزد.

یثربی در پایان این گفتگو یادآور شد: ما در همین تلویزیون سریال هایی داشته ایم که متن عالی پشت آن ها وجود داشته و امروزه نباید با اهمال کاری و سردستی گرفتن کارها اجازه دهیم تا متن های نازل در تلویزیون تولید شوند. مدیران سازمان صدا و سیما باید بدانند که مردم دیگر از لوده بازی اشباع شده اند و نباید بیش از این با انجام این قبیل کارهای ناشایست جامعه را بیشتر به سمت لوده گری و لوده بازی سوق دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.