شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۷

گفتگو با ۲ سینماگر به بهانه زاد روز یک فیلمساز؛

محجوب: شرایط امروز سینما به نفع هنرمندانی چون کریم مسیحی نیست/ پرتوی: حیف است افرادی مانند کریم مسیحی از سینما کنار گذاشته شوند

واروژ کریم مسیحی-حسین محجوب-کامبوزیا پرتوی

سینماپرس: علی ناصری/ واروژ کریم مسیحی کارگردان، فیلمنامه نویس و تدوین گر ارمنی تبار سینمای ایران چهارم فروردین سال ۱۳۳۱ در اراک به دنیا آمد. او با فیلمسازان بسیاری به عنوان دستیار کارگردان همکاری داشت. از جمله این فیلمسازان می توان به بهرام بیضایی، امیر نادری، بهمن فرمان آرا، کامران شیردل و محمدرضا اصلانی اشاره کرد.

کریم مسیحی در دهه ۱۳۵۰ سه فیلم کوتاه «فاخته»، «کوچ» و «سلندر» را ساخت که در جشنواره های خارجی بسیاری به نمایش درآمدند اما مدت زمان زیادی طول کشید تا او بتواند اولین فیلم سینمایی خود را بسازد. در سال ۱۳۶۹ فیلم سینمایی «پرده آخر» به عنوان اولین فیلم سینمایی واروژ کریم مسیحی در نهمین جشنواره فیلم فجر اکران شد که جایزه بهترین کارگردانی را در بخش نگاه اول نصیب او کرد.

ساخت فیلم بعدی کریم مسیحی علی رقم موفقیت هایی که فیلم اولش به دست آورد ۱۸ سال بعد اتفاق افتاد و او با فیلم سینمایی «تردید» در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد.

واروژ کریم مسیحی علاوه بر فیلمسازی یکی از بهترین تدوین گران سینمای ایران به حساب می آید که فیلم های مطرحی چون «کمیته مجازات»، «تهران روزگار نو»، «ماهی ها عاشق می شوند»، «ندارها»، «۵۰ قدم آخر» و... توسط وی تدوین شده اند. واروژ کریم مسیحی برای فیلم «ندارها» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین تدوین در جشنواره فیلم فجر نیز شده است.

به بهانه زادروز این فیلمساز پیشکسوت و با تجربه سینما به سراغ دو هنرمند رفتیم که در ادامه مصاحبه سینماپرس با این دو هنرمند را می خوانید.

************************************

حسین محجوب بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه در سینمای ایران همیشه افرادی که بدون داشتن حاشیه کار خودشان را انجام می دهند دیده نمی شوند و به همین دلیل افرادی امثال واروژ کریم مسیحی در سینمای ایران نادیده گرفته شدند که ما را به این فکر وادار می کنند که بگوییم کاش واروژ کریم مسیحی هنرمندی اهل حاشیه بود.

محجوب تصریح کرد: شرایط امروز سینمای ایران به نفع هنرمندانی چون کریم مسیحی نیست و از آنجا که وی شخصی فرصت طلب نبوده نتوانسته آن طور که لیاقتش را دارد در فیلمسازی موفق باشد. کریم مسیحی سینماگری با استعداد است که تعصب شدیدی بر کارش دارد و از صمیم قلب آرزو می کنم که خدا عمری طولانی به او بدهد و شرایط فعالیت هنری اش از این پس برایش خوشایندتر باشد.

وی افزود: ممکن است اهالی سینما کریم مسیحی را فردی کم کار بدانند اما در واقع او شبانه روز در حال کار است و مشغول نوشتن و تلاش برای ساخت آثار بعدی است اما متأسفانه شرایط طوری رقم خورده که لاجرم کم کاری تنها گزینه پیش روی این فیلمساز با استعداد سینمای ایران است.

بازیگر فیلم سینمایی «رنگ خدا» در ادامه خاطرنشان کرد: رابطه من با واروژ کریم مسیحی به همکاری هایمان محدود نمی شود، من با او رفاقتی ۵۰ ساله دارم و از نزدیک شاهد فعالیت هایش بودم. او به کارش کاملاً مسلط است و واقعاً می توان او را یکی از استعدادهایی دانست که سینمای ایران نتوانست آنگونه که باید از وجود او استفاده کند و حیف از فیلم هایی که او نساخت.

این بازیگر در پایان اظهار داشت: این روزها بیشتر از اینکه نام واروژ کریم مسیحی را به عنوان نویسنده و کارگردان در تیتراژ فیلم ها ببینیم نام او بیشتر به عنوان تدوین گر مشاهده می کنیم. تمام رفاقت من با واروژ کریم مسیحی خاطره است چرا که ما قبل از انقلاب فعالیتمان را شروع کردیم و تا امروز فعالیتمان را ادامه دادیم، زادروز او را تبریک می گویم و امیدوارم در آینده شرایط فیلمسازی برای او بهتر شود.

************************************

کامبوزیا پرتوی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: خوشبختانه واروژ کریم مسیحی کارش را در کنار اساتید بزرگی آغاز کرد و توانست تأثیرات خوبی را از آنها بپذیرد و حتی تأثیراتی نیز گذاشته که ما این تأثیرات را در فیلم های مطرحی که کار کرده می توانیم شاهد باشیم.

پرتوی خاطرنشان کرد: زمانی که شرایط مناسب تر بود واروژ کریم مسیحی توانست ۲ فیلم کوتاه خوب بسازد ولی شرایط برای ساخت فیلم سینمایی چندان مساعد نبود و او در این مدت طولانی با شرایط سختی که وجود داشت توانست دو فیلم خوب در تاریخ سینمای ایران ثبت کند.

وی افزود: واروژ کریم مسیحی فردی به شدت فعال است که من هر گاه او را دیدم مشغول نوشتن و کار است اما متأسفانه او از آن دست فیلمسازانی است که شرایط مناسب برایش چندان فراهم نشد و سینمایی که مورد علاقه وی بوده آن چیزی نیست که در سینمای امروز ایران جریان دارد. او به شدت از حاشیه پرهیز می کند و به غیر از فیلمسازی و آن کاری که بر عهده دارد به چیز دیگری فکر نمی کند.

کارگردان فیلم سینمایی «کافه ترانزیت» در ادامه اظهار داشت: من چند بار در یک پروژه با واروژ کریم مسیحی همکاری داشتم که او تدوین آثار را بر عهده داشت و از خصوصیات اخلاقی او در هنگام کار می توان به سخت گیری اش در کاری که می خواهد انجام دهد اشاره کرد. او به شدت به کاری که انجام می دهد اهمیت قائل می شود و حیف است چنین افراد متعهدی از  سینمای ایران کنار گذاشته شوند؛ من واقعاً متأسفم که واروژ و امثال واروژ شرایط چندانی برای حضور، کار، فعالیت و دیده شدن در سینمای ایران ندارند و در واقع سینمای ایران از دانش و تجربه و مهارت و خرد و بینش آن ها بهره ای نمی برد.

این کارگردان در پایان زادروز واروژ کریم مسیحی را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: امیدوارم در آینده شرایط طوری شود که سینمای ایران بتواند از وجود فیلمساز متفکر و با استعدادی چون واروژ کریم مسیحی بهره مند شود؛ ما باید امثال واروژ کریم مسیحی را قدر بدانیم و شرایط حضور و کار مناسب را برایشان فراهم کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.