یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸

جشنواره مستقل «فیلم اولی ها»؛ تدبیر یا بی تدبیری/۲

شمس: برگزاری جشنواره مستقل برای فیلم اولی ها یک اشتباه بزرگ و تبعیض است/ نباید پاسخ اشتباه حذف فیلم اولی ها از جشنواره فجر، اشتباه دیگری باشد!

روح انگیز شمس

سینماپرس: روح انگیز شمس کارگردان سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و بیان اینکه سال آینده جشنواره «فیلم اولی ها» را برگزار می کنیم، گفت: برگزاری جشنواره مستقل برای فیلم اولی ها یک اشتباه بزرگ و تبعیض قائل شدن میان فیلمسازان اول با سایر فیلمسازان است و مسئولان باید جلوی این اتفاقات سلیقه ای را که منجر به بی اهمیت شدن سینمای کشور می شود بگیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «دخترعمو و پسرعمو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در تمامی جشنواره های معتبر دنیا ما شاهد حضور فیلم ها و فیلمسازان اول در کنار فیلمسازان کهنه کار و حرفه ای هستیم و در جشنواره فیلم فجر نیز تا چند سال قبل این وضعیت وجود داشت و فیلم های اول در بخش «نگاه نو» به نمایش درمی آمدند اما متأسفانه طی سال های اخیر به دلیل برخورد سلیقه ای و غیرکارشناسی شده مسئولان و دست اندرکاران جشنواره این بخش به طور کل حذف شد.

وی ادامه داد: ممکن است اشتباه در هر جشنواره ای و یا هر ایده و کاری وجود داشته باشد اما نباید پاسخ یک عملکرد و تصمیم اشتباه، اشتباه دیگری باشد!؛ مسئولان می توانند مجدداً از سال آینده بخش مستقل فیلم های اول را به جشنواره فیلم فجر که مهمترین و معتبرترین رویداد سینمایی کشور است و اهمیت بسیار زیادی برای یکایک سینماگران وطنی دارد اضافه کنند نه اینکه بخواهند در پیروی اشتباهات قبلی شان باز هم اشتباه کنند و جشنواره ای مستقل برای فیلمسازان اول راه بیندازند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: اگر اهمیت این جشنواره ای که رئیس سازمان سینمایی وعده برگزاری آن را داده می توانست در زمانه ای به اندازه و اهمیت جشنواره فیلم فجر برسد آن وقت ما می توانستیم با اغماض از این جشنواره جدید التأسیس را بپذیریم اما وقتی این جشنواره جدید هرگز نمی تواند جای جشنواره فیلم فجر را پر کند نباید اصلاً آن را برگزار کرد.

شمس تأکید کرد: برگزاری جشنواره فیلم های اول به صورت مستقل به هیچ عنوان به نفع فیلمسازان جوان و تازه کار نیست و بالعکس باعث می شود تا نگاه ها به فیلمسازان اول بسیار کمرنگ و بی اهمیت شود چرا که فیلم ها و فیلمسازان اول زمانی می توانند مورد قضاوت درست منتقدان، مخاطبان و اهالی رسانه قرار بگیرند که در کنار آثار فیلمسازان حرفه ای و کهنه کار دیده شوند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم دیگر هرگز شاهد تصمیمات لحظه ای و سلیقه ای در رابطه با سینمای کشورمان نباشیم و بتوانیم سینما و جشنواره ها و تولیدات مان را بر اساس یک قاعده و استاندارد بین المللی به پیش ببریم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.