یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶

ابراهیم حاتمی کیا مطرح کرد:

متعهد و سرسپرده شهدا هستیم/ جشنواره فجر باید به آرمان‌های انقلاب التزام داشته باشد

 مراسم تجلیل خانواده شهدا از ابراهیم حاتمی کیا(حنجره سرخ)

سینماپرس: سازنده به وقت شام درباره صحبت‌هایش در اختتامیه جشنواره فجر گفت: جشنواره فیلم فجر، جشنواره انقلاب است و باید به انقلاب اسلامی بپردازد و به آن التزام داشته باشد.

به گزارش سینماپرس؛  آیین تجلیل خانواده بزرگ شهدای مدافع حرم از ابراهیم حاتمی‌کیا در پردیس ملت با حضور محمد خزاعی، نادر طالب‌زاده و حبیب والی‌نژاد و خانواده‌های شهیدان مدق، ابراهیمی، اسکندری، انصاری، جوانمرد، رضایی، طباطبایی، قاضی‌خانی، ملک‌شاهی، احمدی، اسدالهی، مرادی، صدرزاده و... آغاز شد.

این همایش بزرگ با عنوان «حنجره سرخ» باحضور خانواده شهدای مدافع حرم در آستانه شهادت حضرت فاطمه(س) برگزار درحال برگزاری است و قرار است در آن از پیام تصویری سردار قاسم سلیمانی پخش شود.

مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن مجید آغاز شد و اجرای آن را فضه‌سادات حسینی برعهده دارد.

ابراهیم حاتمی‌کیا از ابتدا در مراسم حاضر شده و کودکان و خانواده‌های شهدای مدافع حرم با وی عکس یادگاری گرفتند.

در ابتدای مراسم همسر شهید اسکندری ابراهیم حاتمی‌کیا را عمار سینمای ایران خواند و گفت: اگر گفتن از همسر بی‌سر من وابستگی است، ما وابسته‌ایم و تو از آماج کین و تهمت نامردمی‌ها غمگین مباش.

به خون شهدا قسم از حاتمی‌کیا حمایت می‌کنیم

همسر شهید مدق در بخش دیگر مراسم روی صحنه آمد و گفت: چندی‌پیش قرار شد یک فیلم بسازند درباره شهید مدق هرچه خواندم دیدم شباهتی به من و همسرم ندارد گفتم: چرا این باید به نام ما باشد؟ گفتند: الان این‌جور می‌پسندند. هیچ کس از تنهایی ما خبر ندارد. کلمه بابا درگلوی بچه‌های شهدا گره خورده است. شب‌های تنهایی ما چقدر سخت است و واژه سخت عاجز است در مقابل سختی‌های ما. این سنگ‌های قبر نباشد سخت‌تر هم می‌گذرد. در این میان چیزی که باعث آرامش ما می‌شود وجود عزیزی چون برادر ابراهیم است ما شما را حمایت می‌کنیم قسم به خون شهدایمان‌ اجازه نمی‌دهیم تنها باشید.

طالب‌زاده: از به وقت شام عصبانی هستند

نادر طالب‌زاده در بخش دیگر مراسم گفت: فیلم به لحاظ فنی پخته است و دریچه جدیدی برای گفتمان با دشمنان در غرب است. از اساتید مهم غرب می‌خواهم درباره این کار در دانشگاه‌ها صحبت کنند، ‌به وقت شام زیباست و می‌تواند موفق باشد. ما از اول انقلاب افراد تلخ‌گو را تجربه کردیم آنها از این کار عصبانی هستند.

در ادامه برقه‌ای از شاعران اهل‌بیت(ع) برروی صحنه آمد و شعری در وصف شهدا و اهل‌بیت(ع) برای حاضران خواند.

سردار سلیمانی: حاتمی‌کیا فیلم‌سازی نکرد آگاه‌سازی کرد

پخش پیام تصویری سردار سلیمانی بخش دیگری از این مراسم بود که وی در این پیام گفت: باید از آقای حاتمی‌کیا تشکر کنم کار ارزشمندی را انجام دادند. با هنرمندی خاصی گوشه‌هایی از واقعیت را نشان دادند. ایشان خدمت بزرگی به مردم کردند. این فیلم‌سازی نبود آگاه‌سازی بود. من به فکر متعالی ایشان تعظیم می‌کنم،   «به وقت شام» یکی از دیدنی‌ترین فیلم‌هایی است که در بخش‌هایی صدردرصد واقعی و در واقع فیلم یک مستند واقعی است. این فیلم می‌تواند خط را بشکند و برای نشر و توسعه و تدوین و تکفیر این ظلم از هنرمندان دیگر کشورها گسیل شوند. صحنه سربریدن جمعی در عراق و سوریه و آوارگی مظلومیت عزیزان برایم سخت بود، این صحنه‌ها را دیده بودم اما با دیدن آن در فیلم به گریه افتادم.

پس از تجلیل خانواده‌های شهدا از حاتمی‌کیا فیلم «به وقت شام» برای این عزیزان به نمایش درآمد.

در این مراسم ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: وقتی جلوی شما خانواده‌های شهدا هستم زبانم بند می‌آید در مشهد هم این اتفاق افتاد و نتوانستم خودم را کنترل کنم. این فیلم (به وقت شام) به اعتقاد شخصی‌ام ذره‌ای است از آنچه در منطقه شام گذشته. به عقیده خودم فیلم عجیب و غریبی نیست و من همچنان مشق می‌کنم.

جنگ ما در مقابل جنگ شام رنگ می‌بازد

وی در ادامه گفت: اصرار دارم بخش‌هایی از صحنه‌های فیلم برای کودکان زیر ۱۳ سال خوب نیست. تصور نمی‌کردم بخواهم چنین تصاویری را به نمایش بگذارم. جنگ ایران و عراق را می‌شناسم و به جزئیات آن واقفم اما جنگ سوریه و شام حرف‌های گفتنی بسیار دارد و جنگ ما در مقابل جنگ سوریه رنگ می‌بازد. جنگی بسیار پیچیده، سخت و غریب است.

وی افزود: مستندسازان گوشه‌هایی از واقعیت را ثبت می‌کنند اما نمی‌توان همه لحظات را ثبت و ضبط کرد.

وی درباره صحبت‌هایش در اختتامیه جشنواره گفت: این روزها سروصدایی در رسانه‌ها و فضای مجازی شکل گرفته است کل حرف زدن من در اختتامیه سه دقیقه بود اما طوفانی به‌پا شد که اتفاقاتی پیش آمد مرا به چپ و راست وصل کردند و به انحاء مختلف قصد افشای من را دارند نمی‌دانم نان چه کسی را از سر سفره‌اش برداشته‌ام که اینگونه غضب می‌کنند معتقدم جشنواره فیلم فجر، جشنواره انقلاب است و باید به این مسئله بپردازد. اینکه التزام نسبت به آرمان‌های انقلاب در این جشنواره وجود داشته باشد. مانند شرکت در انتخابات که التزام به نظام و ولایت فقیه در آن سؤال می‌شود.

متعهد و سرسپرده شهدا هستیم

وی ادامه داد: برای شخص خودم نمی‌گویم صحبت‌هایم برای بچه‌هایی است که پشت‌سرم حرکت می‌کنند و ما را می‌بینند وحشت می‌کنند، می‌ترسند از اینکه التزام به انقلاب را اعلام کنند. ما متعهد و سرسپرده شهدا هستیم والله ۲۰ ثانیه قبل از صحبت‌هایم هیچ تصوری از آن نداشتم اما روی سن احساس کردم باید بگویم.

وی در ادامه گفت:‌ در خدمت خانواده‌های شهدا هستم و باید بگویم انرژی‌ام را از شما می‌گیرم خجالت می‌کشم قدرت ندارم  سالی یک فیلم بسازم و به شما نزدیک‌تر شوم. (به وقت شام) از مدافعان لشکر حیدریون، فاطمیون و زینب‌یون صحبتی به میان نمی‌آید اما حرف‌های گفتنی بسیار است بحث پیچیده منطقه کار را دشوار می‌کند من بی‌دلیل به سراغ این سوژه نرفتم بسیار فکر کرده‌ام که چه باید بکنم تا گزک به دست غریبه ندهم این غربت ما است که بعضی وقت‌ها نمی‌توانیم آنچه اتفاق می‌افتد را بیان کنیم.

با دعای خیر خانواده‌های شهدا نفس می‌کشم

وی در ادامه گفت: با دعای خیر شما عزیزان نفس می‌کشم امیدوارم لحظه‌ای از این مسیر پا پس نکشم خسته می‌شوم عالم مجازی، عالم وهم است جدی و واقعی نیست. موسی نبی هم شک می‌کند و از خداوند می‌خواهد به او نشان دهد. ما که در پیشگاه ایشان عددی نیستیم. بعضی وقت‌ها می‌ترسم آتشی که پیش می‌آید دامن افرادی را بگیرد. اما وقتی برخورد خانواده شهدا و مؤمنان به این مسیر را می‌بینم دلم قرص می‌شود که همچنان باید فیلم ساخت و کار کرد.

ابراهیم حاتمی‌کیا در خاتمه تأکید کرد: من با همکاران خودم در حوزه سینما بحث و حرفی ندارم اصرار دارم که فارغ از نگاه صنفی باید به مسائل منطقه توجه کرد. سینما وسیله و گذرا است یک شهرت می‌آید کف و دست و هورا بعد فراموش می‌شوم خدا کند دست‌مان آن طرف پر باشد و سرمان را بالا نگه داریم.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.