جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

شرایط یخ زده ای در روز اول برگزاری جشنواره فیلم فجر حاکم بود / دبیر جشنواره باید هنربان باشد + فیلم

گفت و گوی ویژه خبری

سینماپرس: برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ۱۲ بهمن‌ماه با حضور دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، ابراهیم داروغه زاده با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به استقبال خوب مردم و هنرمندان از جشنواره فیلم فجر امسال افزود: بهتر است در آیین نامه فیلم فجر ثبات داشته باشیم به همین علت سعی کردیم کمترین تغییر را در جشنواره فیلم فجر امسال نسبت به جشنواره قبل از آن داشته باشیم.
وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر همپای سینمای ایران در حال رشد و شکوفایی و در این سال ها تغییراتی داشته است از جمله اینکه جشنواره سینما حقیقت و فیلم کودک و جشنواره جهانی از دل آن بیرون آمده است.

داروغه زاده گفت: پارسال گروه خاصی برای فیلم اولی ها نداشتیم و در یک گروه اصلی انتخاب و داوری می شدند و امسال هم این اتفاق افتاده اما تفاوت در این است که تعداد فیلم های بخش مسابقه ۲۲ فیلم سینمایی و داستانی شده است.
وی افزود: پارسال ۳۳ فیلم سینمایی و داستانی داشتیم که به علت زیاد بودن تعداد آن برای داوری در جشنواره حرفه ای همه سینما گران، رسانه ها و منقدان به تعداد بالای فیلم ها در بخش مسابقه انتقاد داشتند.

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: باید کاری کنیم که در جشنواره رقابت شکل بگیرد بنابراین باید بپذیریم تعداد قابل قبول و منطقی برای رقابت وارد بخش اصلی شوند.
داروغه زاده با اشاره به اینکه فیلم های شاخص برای حضور در جشنواره انتخاب شده است، گفت: نمی دانم چرا برخی ناراحت می شوند، در رقابت قرار نیست همه فیلم ها برنده شوند و منتقدان می توانند بقیه فیلم ها را پس از اکران نقد کنند و کسی جلوی آن ها را نمی گیرد.
وی افزود: برخی از منتقدان، پیش از جشنواره پیش بینی می کردند که فیلم های سیاه نمایی و ولنگاری فرهنگی را در جشنواره شرکت می دهیم و مدیران سینمایی را متهم به طرفداری از این نوع سینما می کردند اما اکنون که فیلم های مناسبی برای حضور در بخش مسابقه جشنواره انتخاب شده است، انتقادات دیگر مانند یخ زدگی جشنواره را مطرح می کنند که نادرست است.
داروغه زاده ادامه داد: همه سینماهایی که محل برگزاری جشنواره بود در نخستین روز با استقبال خوبی مواجه شدند و نخستین بار همه بلیط هایی که ظرفیت پیش فروش بوده به طور کامل فروخته شد.
وی اضافه کرد: امسال نخستین بار از روز اول صاحبان آثار در سینماهای نمایش دهنده همراه مردم فیلم های خود را تماشا می کنند و همچنین در ۳۱ استان به صورت همزمان بهترین فیلم های بخش مسابقه را نمایش خواهیم داد.
داروغه زاده گفت: نخستین بار جشنواره فیلم فجر استانی را در همه ۳۱ استان کشور افتتاح می کنیم و کودکان و دانش آموزان به صورت رایگان در نوبت صبح می توانند فیلم های کودک و نوجوان را در روزهای جشنواره فجر ببینید.

وی با بیان اینکه فیلم هایی که وارد بخش مسابقه جشنواره شدند از تنوع بسیار بالایی برخوردارند، افزود: از نقد سازنده استقبال می کنیم اما فیلم های دارای مجوز قانونی باید نمایش داده شوند و منتقدان می توانند نقد کنند اما حق ندارند قبل از نمایش فیلم از آن نقد و مردم و مسئولان را نگران و حق الناس را ضایع کنند.
دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: باید در چهارچوب قانون رفتار کنیم.
داروغه زاده افزود: ۹ کارشناس فرهنگی و مورد وثوق نظام در شورای پروانه نمایش حضور دارند و از نظر قانون، آنها صلاحیت صدور مجوز و پروانه نمایش فیلم را دارند و پس از صدور مجوز کسی نمی تواند بر اساس سلیقه خود جلوی اکران فیلم ها را بگیرد بلکه فقط می توانند آن را نقد کنند.

وی با اشاره به اینکه تهیه کنندگان فیلم سعی می کنند برای همه ذائقه ها فیلم تولید کنند، اضافه کرد: فیلم های تاثیر گذار و درخشانی هم تولید شده که در جهان درخشیده است.
دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه در ایام مبارک دهه فجر مهمترین جشن ما جشن سینمایی است، گفت: علاوه بر فیلم هایی که مستقیم به انقلاب و مقاومت و دفاع مقدس می پردازند فیلم های دیگر هم با آرمان های انقلاب همخوانی دارند و جشنواره امسال با آرمان های انقلاب بسیار همسو است.
داروغه زاده افزود: امسال سه فیلم اولی داریم که وارد بخش مسابقه شدند و ۴ فیلم دوم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی تهمت می زنند که قرار است شکوه جشنواره فیلم فجر را کم کنیم در حالی که این آرزوی خود آنهاست و ما این کار را نکردیم.
داروغه زاده افزود: پیش از آغاز جشنواره برخی می خواستند سیمرغ های جشنواره فیلم فجر، حداکثر ۵ مورد شود و سیمرغ های بخش فنی حذف و در جشن خانه سینما ارائه شود اما در مقابل این نظر مقاومت کردیم و انجام ندادیم.
وی ادامه داد: تعداد سیمرغ را کم نکردیم بلکه فقط تعداد فیلم های مسابقه را از ۳۳ به ۲۲ فیلم کاهش دادیم.

داروغه زاده افزود: امسال برای نخستین بار برای فیلم کوتاه داستانی بخش قابل قبولی را طراحی کردیم و از بین آثار منتخب، سیمرغ بهترین فیلم کوتاه داستانی را از نظر گرفتیم و نخستین بار ۲ فیلم مستند وارد بخش مسابقه سینمای ایران شد و توسط داوران سینما داوری می شوند.
وی گفت: امسال یک فیلم سینمایی انیمشین وارد بخش مسابقه کردیم و در بخش اصلی سیمرغ بهترین فیلم اول را هم در نظر گرفتیم.
دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر افزود: امسال ۶ نفر از ۷ داور ما از اهالی سینما هستند شامل ۲ کارگردان، یک تهیه کننده، یک فیلم بردار، یک بازیگر و یک منتقد سینمایی هستند که هیچکدام دولتی نیستند تا بحث ممیزی مد نظر آن ها باشد و یکی هم مدیر فرهنگی و استاد دانشگاه است.
داروغه زاده در پاسخ به شایعاتی مربوط به ایجاد بازار سیاه در فروش بلیط های فیلم جشنواره گفت: هر کس می توان بلیط خود را به هر قیمتی بفروشد اما اینکه با قیمت خیلی بالا خریداری شده باشد صحت ندارد زیرا بیش از ۲۰ درصد بلیط های جشنواره را در گیشه به صورت تکی به مردم به قیمت مصوب می فروشیم و ۱۰ درصد هم به بخش مردمی بلیط ها اضافه کردیم تا علاقمندان از طریق پیش فروش اینترنتی خرید کنند.
وی افزود: میزان استقبال از جشنواره فیلم فجر بسیار زیاد و ممکن است برخی از این فضا سوء استفاده کنند و بلیطهای خودرا به قیمت بالاتری بفروشند که امیدواریم مراجع قانونی با آنها برخوردکنند.

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم های «امپراطور جهنم» و «شعله ور» از فیلم هایی بود که هیئت انتخاب در دوره گذشته نتوانستند درباره آن تصمیم بگیرند زیرا فیلم ها به صورت ۳۰ دقیقه یا کمتر دراختیار این هیئت قرار گرفته بود و این هیئت نتوانست درباره این فیلم ها تصمیم بگیرد.
داروغه زاده افزود: امسال چند فیلم داشتیم که می خواستند در جشنواره باشند اما چون ناقص بودند هیئت انتخاب نتوانست درباره آن ها نظر دهد و اگر تا سال آینده اکران نشوند می توانند پس از کامل شدن به هیئت انتخاب جشنواره سال آینده ارائه شوند.
وی گفت: جشنواره با توجه به مقتضی، شرایط و نیازهای سینمای ایران می تواند خود را بازیابی کند و با نظر کارشناسان و اهالی سینما در سال های آینده تغییراتی داشته باشد.

محمدرضا شاه حسینی منتقد سینما هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه شرایط یخ زده ای در روز نخست برگزاری جشنواره فیلم فجر حاکم بوده است، گفت: بخشی از این سردی مربوط به سیاستی است که متولیان جشنواره در طول سال های اخیر در پیش گرفتند و بخش دیگر مربوط به عملکرد مسئولان فعلی جشنواره است.
وی با اشاره به اینکه فقط یک سوم آثار یعنی ۲۲ اثر در جشنواره عرضه شده است، ادامه داد: چرا بقیه آثار عرضه نشده است و چه زمانی این فیلم ها باید دیده شوند؟
شاه حسینی با بیان اینکه باید شرایط نفوذ و ولنگاری فرهنگی را رصد و از آن انتقاد کنیم، افزود: فیلم ها باید دیده شوند تا بتوان از آن انتقاد کرد در غیر این صورت اگر پس از کسب مجوز اکران از آن انتقاد کنیم می گویند خلاف قانون عمل کرده اید.
این منتقد سینما گفت: زمانی که منتقدی پس از اکران فیلم نقد کند به درد نمی خورد، آیا می توان پس از اینکه فیلم، اکران عمومی و عرضه شد و تاثیر خود را در جامعه گذاشت جلوی آن را گرفت؟

وی افزود: امسال فقط ۲۲ اثر گلچین و در جشنواره فیلم فجر عرضه شده است تا به مخاطبان بگویند سینمای ایران گل و بلبل شده و ولنگاری و نفوذ فرهنگی نداریم و همه چی عالی است.
شاه حسینی اضافه کرد: در سال های قبل حدود ۵۰ اثر از جمله فیلم اولی ها در جشنواره نمایش داده می شد اما امسال از مجموعه ۶۷ فیلم فقط ۲۲ فیلم در جشنواره نمایش داده می شود و اینکه ماهیت و عناوین ۴۵ فیلم دیگر چیست مشخص نیست.
وی ادامه داد: نقد خالی پس از اکران فیلم فایده ای ندارد بلکه باید پیش از اکران عمومی از فیلم هایی که ولنگاری فرهنگی را ترویج می کنند نقد و جلو گیری کرد.

علیرضا پور صباغ دیگر منتقد سینما نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: جشنواره امسال از عنان گسیختگی که در سال های پیش به آن دچار بوده رها شده و جشنواره معقولانه تری است که با نام «فجر» که عنوان آن است نسبت دارد.
وی با اشاره به اینکه در جشنواره امسال نوعی یخ زدگی وجود دارد، افزود: هر سال استعدادهای جدیدی با نخستین فیلم خود وارد سینما ایران شدند، جشنواره فیلم فجر ذوق و اشتیاق زیادی برای فیلم سازهای اول ایجاد می کند.
پورصباغ اضافه کرد: حذف رقابت فیلم اولی ها آسیب بسیاری بزرگی است که دایره جشنواره فیلم فجر را کوچک می کند.
وی افزود: برخی با طراحی از پیش تعیین شده می خواهند شکوه و اعتبار فجر را بگیرند و این شکوه و اعتبار را به جشن خانه سینما می دهند.
پورصباغ گفت: مدیران و دبیرجشنواره باید هنربانی کنند و نباید روابط عمومی فیلم باشند.

*خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.