شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

مشکل اصلی تولید آثار پیرامون «فتنه» چیست؟

بازیگران از بازی در فیلم های با موضوع فتنه پرهیز دارند

فیلم سینمایی «بعد از ظهر»

سینماپرس: امیرعباس ربیعی کارگردان «بعدازظهر» گفت: یکی از بزرگترین مشکل‌ها برای ساخت فیلم‌ها با موضوع فتنه انتخاب بازیگر است. بازیگرها به دلیل تبعاتش از بازی کردن در فیلمی با موضوع فتنه پرهیز می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، فیلم داستانی «بعدازظهر» ساخته امیرعباس ربیعی از آثاری است که در جشنواره عمار به نمایش درآمد. فیلم با افت و خیزهای خوبی همراه بود و مخاطب ظرف دقایقی که در سالن فیلم را می دید می توانست خود را فضای فیلم ببیند. فیلم با کارگردانی درست یکی از آثار خوب جشنواره عمار به شمار می آید. با کارگردان فیلم به گفت و گو نشستیم که از نظرتان می گذرد: 

سوژه فیلم براساس یک پارادکس شکل گرفت

سوژه داستان کمک بسیاری در خلق فیلمنامه ای بدیع کرده است کمتر فیلمی در حوزه علمیه ساخته شده چطور به سمت  حوزه علمیه خواهران رفتید؟

من اول یک موقعیت دراماتیک به ذهنم زد از این پارادوکس بین این دو قشر اجتماعی که اصطلاحاً می گویند مذهبی و  غیر مذهبی. گفتم اگر این دو در یک مکان واحد با هم روبرو شوند چه اتفاقاتی می تواند بیفتد و این ایده ابتدایی به ذهنم زد که این مکان حوزه علمیه خواهران باشد که در سینما از آن گفته نشده است شاید جدید باشد و حالا بتوانم یک فردی که در ظاهر با این افراد متفاوت است وارد جمع این افراد بشود. از آنجا شروع شد تا اینجا که در موضوع فتنه  دختری که کتک خورده است را می آورند حوزه و درگیر ماجراهایی می شوند.

فیلم تاریخ مصرف ندارد/ فتنه فضا را غبارآلود می‌کند

وجه تمایز این فیلم با فیلم های مشابه که باموضوع فتنه ساخته شده است در چیست؟

من سعی کردم در این فیلم درباره ماهیت فتنه صحبت نکنم به این معنا که در سال ۸۸ دعوا سر چه بود و تقلب شد یا نشد یا که مقصر است و  کدام طرف مقصر. فیلم من تاریخ مصرف ندارد یعنی ان اتفاق می تواند الان هم با وجود آشوب و اغتشاشات رخ بدهد من سعی کردم صرفاً فتنه بودن را در فیلمم نشان بدهم و نه فتنه ۸۸ را. فتنه وقتی اتفاق می افتد که حق و باطل با هم مخلوط می‌شود و فضا غبار آلود می شود  و در این فضای غبارآلود زیاد واضح نیست رسانه ها در خلق یا از بین بردن فتنه سهم بالایی دارند مخصوصا رسانه های بیگانه که می‌توانند از این دعوای خانوادگی که می تواند به خاطر سوتفاهم هایی رخ داده باشد بیشترین استفاده را برای خود ببرند من سعی کردم یک نهیبی بزنم تا اگرچنین فضایی ایجاد شد مواظب باشیم، به رسانه ها خیلی نمی‌شود اعتماد کرد.

تدارک  فیلمبرداری برای رویدادهای اجتماعی نظیر فتنه چه سختی هایی دارد؟

این کار از لحاظ فیلمبرداری صحنه ها خیلی کاری سختی است به دلیل اینکه وقتی  شما در این صحنه ها مشغول فیلمبرداری هستید به دلیل اینکه مخاطب یک سابقه تصویری دارد یعنی در واقعیت آن ها را دیده اند و شما بخواهید آن صحنه ها را بازسازی کنید کار دشواری است تا واقعی دربیاید. دشواری اش هم به این دلیل است تعداد افرادی که درگیر آن صحنه هستند بسیار زیادند و هرچه بخواهید طبیعی تر باشد می بایست شلوغ تر باشد و کنترل درگیری این صحنه ها سخت است و از طرفی به دلیل اینکه فضا باز است مردم در حال رد شدن هستند و شاید توجیه نباشند که این صحنه فیلمبرداری است و این کار را دشوار می کند. آن صحنه هایی که در کوچه و آن اتفاقات می افتد را به دشواری موفق به فیلمبرداری  شدیم

سعی کردم یک کاراکتر از دیگران جدا شود

تلاش شما ساخت فیلمی قهرمان محور بود؟ برآورد تان از موفقیت در قهرمان سازی در فیلم آنگونه بود که پیش از آن فکر می کردید؟

فیلم من به دلیل نوع ساختار فیلمنامه آن از یک فیلم کلاسیک قهرمان محور دور است یعنی فضای کنش بین افراد مختلف است و یک فرد با بقیه کنش ندارد که بتوانیم بگوییم فیلم قهرمان دارد بلکه اتفاقی است که هرکس به نسبت خودش در آن اتفاق دخیل است.   و درچنین داستان هایی که به آن خرده پیرنگ می گویند آدم ها هر کدام صفر تا صدی با قضایا روبرو نمی شوند طبیعتا ساختن قهرمان امری مشکل و حتی محال است.   ولی من سعی کردم  در این فضای اجتماعی یک نفر را از بقیه جدا کنم و او یک فعالیت قهرمانانه داشته باشد که در یک فیلم به مرور آن فرد میان همه آدم های آن جمع متمایزتر است و کنش قهرمانانه تری دارد.

فیلم ظرفیت تبدیل شدن به فیلم بلند را دارد

آیا این فیلم امکان تبدیل شدن به یک فیلم داستانی بلند ندارد؟ و آیا ریتم سریع فیلم به عنوان یک تصمیم از پیش تعیین شده بود؟

فیلم ما ظرفیت تبدیل به یک فیلم بلند را داشت ولی من سعی کردم از اضافه گویی صرف نظر کنم و  ریتم تند فیلم را حفظ کنم و مخاطب هیچ کجا احساس خستگی نکند. سعی کردم همه سکانس ها حرف برای گفتن و جذاب باشند ولی این امکان وجود داشت که فیلم ما بلند باشد.

انتخاب بازیگر معضل اصلی آثار درباره فتنه است

بازی ها و بازیگرهای ناآشنا خوب ظاهر شدند.

راجع به فتنه فیلم ساختن یکی از بزرگترین مشکل هایش «کستینگ کردن» است یعنی بازیگرهای آن به دلیل تبعاتش از بازی کردن در فیلمی با موضوع فتنه پرهیز می کنند برای همین ما به سراغ بازیگر هایی رفتیم که استعداد دارند ولی شاید دیده نشده اند ولی به نظرم انتخاب های درستی بوده اند و الان از بازیگرهایمان راضی هستم و به نظرم مخاطب هم وقتی فیلم را می بیند یکی از چیزهایی که خیلی به چشمش می آید بازی خوب بازیگران است.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.