سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان»:

جریان نفوذی لیبرال مسلک در سینما مانع تولید و عرضه درست فیلم های ارزشی می شوند/ با روی کارآمدن دولت اصلاحات سینمای دفاع مقدس نابود شد

مشکلات سینمای دفاع مقدس؛ آسیب شناسی و راهکارها/۶

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: مدت ها است ما شاهد آن هستیم که جریان نفوذی لیبرال مسلک در سینما مانع تولید و عرضه درست فیلم های ارزشی می شوند و سعی در بایکوت کردن و خانه نشین کردن فیلمسازان دغدغه مند نسبت به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی دارند.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دفاع مقدس یکی از مهمترین گونه های سینمایی پس از انقلاب اسلامی بود که در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ مورد توجه و استقبال مردم واقع شده بود؛ این سینما در آن دوران داشت به نوعی سبک زندگی جدیدی را بر اساس فرهنگ ایثار، قناعت و شهادت طلبی به مردم آموزش می داد و اتفاقاً مردم هم با درایت کامل از این سبک زندگی استقبال می کردند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه از سال ۷۶ و با روی کار آمدن دولت اصلاحات مسئولان وقت در دفترچه سیاست گذاری های شان سینمای دفاع مقدس و ارزشی را به طور کل حذف کردند چرا که این سینما با عقاید آن ها هیچ قرابتی نداشت؛ این اتفاق شوم در حالی رخ داد که پیش از آن معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شده بود تا سالانه ۲۶ فیلم سینمایی در حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس را تولید کند که در این میان فیلم های ماندگار زیادی از جمله: «آژانس شیشه ای»، «سفر به چزابه» و... نیز تولید شده بود و در زمان اکران هم مردم برای تماشای آن ها در سالن های سینما صف می کشیدند.

بهمنی سپس با تأکید بر اینکه تفکرات لیبرالیستی مسئولان دولت اصلاحات نمی خواست که دیگر مفاهیم انسانی، ارزشی و ولایت مدارانه در آثار سینمایی وجود داشته باشد اظهار داشت: مدیران فرهنگی و سینمایی در آن روزگار تمام سعی و تلاش خود را به کار بردند تا ذائقه مخاطبان را تغییر دهند؛ من شخصاً یک بار در مراسمی به آقای مهاجرانی که اکنون فراری است و در آن زمان وزیر فرهنگ بود گفتم شما چرا از فیلم های دفاع مقدس حمایت نمی کنید و ایشان به من جواب دادند چون ما با عراق به صلح رسیده ایم دیگر فیلمی نمی سازیم که بر ضد آن ها باشد!؛ این بود تفکرات مدیران فرهنگی در آن روزگار!

کارگردان فیلم سینمایی «آن مرد آمد» در همین راستا افزود: این اتفاقات ادامه داشت تا اینکه مسئولان وزارت ارشاد در سال ۷۹ به انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم دست اندازی کردند و افراد دغدغه مند و متعهد به نظام و انقلاب اسلامی از جمله زنده یاد حبیب الله کاسه ساز، محمدرضا آهنج و... را از آنجا اخراج کرده و خود مدیریت این نهاد را در دست گرفتند؛ از همان دوران بود که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم دیگر نتوانست مانند گذشته روی پای خود بایستد و آثاری درخور شأن دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تولید کند.

این سینماگر تصریح کرد: مدیران سینمایی در آن روزگار در تلاش بودند تا فیلم های سیاه نما، تلخ و گزنده که خوش آمد غربی ها را در پی داشت جایگزین فیلم های ارزشی نمایند؛ این اتفاق در آن زمان شروع شد و اکنون که ۲۰ سال از آن روزگار می گذرد ما شاهد آن هستیم که ذائقه مخاطب ایرانی توسط این آقایان به شدت دچار تغییر شده و اینک دیگر گرایشی به فیلم های ارزشی ندارد و از آثار هجو، پوچ، نازل و سیاه استقبال می کند.

بهمنی با بیان اینکه مدیران فرهنگی و سینمایی برخلاف نظرات رهبر معظم انقلاب حرکت می کنند خاطرنشان کرد: حضرت آقا بارها در سخنرانی های شان اشاره کرده اند که ما باید به فرهنگ دهه ۶۰ برگردیم تا جامعه مان از هر لحاظی ایمن و تضمین شود اما مدیران فرهنگی خود را به طور کامل به نشنیدن زده اند و همچنان برخلاف فرمایشات، نظرات و دیدگاه های رهبر فرزانه انقلاب گام برمی دارند.

وی یادآور شد: در زمانه ای فیلم های سینمایی ما سرشار از معنویات بود؛ ایثار، عشق، محبت، ساده زیستی و قناعت، ازخودگذشتگی و جانبازی مفاهیمی بود که در فیلم های آن روزگاران زیاد دیده می شد اما امروزه در آثار سینمایی ما هیچ اثری از آن ها وجود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» سپس با اشاره به جشن اخیر خانه سینما گفت: کسانی که امروزه اداره سینمای کشور را در دست گرفته اند به خوبی نشان دادند که چه نوع فیلم هایی را می پسندند؛ سینمای ارزشی در تفکرات آن ها هیچ جایی ندارد و نمی خواهند هیچ نام و نشانی از این سینما باقی بماند. آن ها می خواهند به خانه نشینی و بایکوت کردن سینماگران ارزشی ادامه دهند و این اتفاقی است که باید جلوی آن هرچه زودتر گرفته شود.

بهمنی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: ما باید بتوانیم فردا جواب نسل های آینده کشورمان را بدهیم؛ ما نباید اجازه دهیم تا سیاست گذاری های غلط و مشمئز کننده همچنان در سینمای کشور وجود داشته باشد و بیش از پیش فیلمسازان متعهد و دغدغه مند به انزوا کشیده شوند. ما باید با جریان نفوذی که سینمای ایران را در قبضه خود درآورده است به مقابله برخیزیم و جلوی فعالیت آن ها را برای همیشه بگیریم.

اخبار مرتبط

نظرات

  • فاطمه ۱۳۹۶/۰۷/۱۴ - ۲۱:۴۳
    0 0
    از بس فقر و مشکلات زیاد شده دیگه بهداین مساعل نمیرسن

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.