چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

کارگردان «شور عشق» در گفتگو با سینماپرس عنوان کرد؛

حمایت دولت در سینما فقط برای برخی افراد است/ توازن در سینمای ایران برقرار نیست

رکود سینمای ایران از نظر سینماگران/۱۰

نادر مقدس

سینماپرس: نادر مقدس کارگردان سینما در ارتباط با رکود سینما گفت: متأسفانه توازن در سینمای ایران برقرار نیست به گونه ای که در حال حاضر آماری که شخص وزیر ارشاد منتشر کرده اند نشان از وضعیت بحرانی سینمای کشور دارد اما مدیران قبلی به واسطه فروش خوب برخی فیلم های کمدی این شائبه را در اذهان به وجود آوردند که سینما وضعیت مطلوبی دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «پرونده ای برای سارا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم های کمدی در ظاهر به سینمای کشور رونق داده اند و همچنان مخاطبان مانند گذشته از این نوع فیلم ها استقبال می کنند اما اکران این نوع فیلم ها باعث شده ما در ظاهر بر این اندیشه باشیم که سینمای ایران با فروش خوبی روبرو است و وضعیت آن از حد مطلوب هم فراتر رفته است این اتفاق در حالی است که اکثر سینماهای کشور در حالی درگیر نمایش آثار سینمای کمدی بودند که سینمای اجتماعی جایگاه خود را از دست داده و دیگر نه در اکران و نه در تولید به آن توجه چندانی صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: همانطور که پیش از این اشاره کردم مبحث مهم ایجاد توازن در سینمای کشور برقرار نیست و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است؛ بنده معتقدم در حال حاضر اولویت آقای صالحی به عنوان شخص وزیر ارشاد که بنده از عملکرد ایشان تعاریف بسیار نیکویی شنیده ام باید همراه با مسئولانی که برای سینمای کشور انتخاب می کنند در ابتدای امر اقدامی عاجل برای برون رفت از این نوع معضلات و مشکلات تدبیر کنند.

مقدس سپس با بیان اینکه  محروم ماندن تعداد کثیری از سینماگران برای تولید فیلم سینمای کشور را دچار رکود کرده است اظهار داشت: دولت باید در زمینه تولید، اکران و توزیع آثار سینمایی از تمامی فعالان و سینماگران کشور حمایت داشته باشد اما متأسفانه ما تنها شاهد آن هستیم که برخی افراد مرتب توسط دولت حمایت می شوند و از سوی دیگر بسیاری از فیلمسازان و فعالان پیشین سینمای کشور از امکانات محروم مانده اند و برای آن ها شرایط حضور و فعالیت در سینما وجود ندارد و همین دست اتفاقات است که باعث بحران هایی نظیر بحران رکود در سینمای کشور شده است.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: تقویت زیرساخت ها، اضافه کردن سالن های سینما به خصوص در شهرستان ها و امثالهم جزو مواردی است که مسئولان حوزه فرهنگ و هنر و سینمای کشور باید نسبت به آن نگاه جدی تر و ویژه ای داشته باشند. متأسفانه در حال حاضر بسیاری از شهرستان ها و شهرهای کشور به طور کل فاقد سالن سینما هستند و کمبود صندلی سینما در کشور هنرهفتم را در رنج و تنگنا قرار داده است. این برای سینمای کشور باعث تأسف است که بسیاری از شهرهای مهم آن به طور کل حتی فاقد یک سالن سینمای کوچک هستند و تنها به شهرهایی نظیر تهران توجه ویژه صورت می گیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «رویای جوانی» ادامه داد: رکود در سینما را می توان از بسیاری مناظر دیگر هم تعبیر کرد؛ مثلاً حوزه هنری با تحریم های بی جای خود برای برخی از آثار سینمایی بیش از 90 سالن سینمای خود را از برخی فیلم ها در سراسر کشور دریغ می کند و همین اتفاقات و بی تدبیری های مسئولان سینمایی در مقابل حرکات آن ها است که باعث می شود رکود در سینمای کشور حاکم شود. ما نباید رکود را تنها در حوزه تولید و یا کاهش تعداد صندلی های سالن های سینما بدانیم؛ رکود در سینما بحث بسیار فراتری از این قبیل آمار که دفاتر پخش و... آن را بیرون می دهند دارد و باید نسبت به آن ها توجه صورت گیرد.

مقدس در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم وزیر ارشاد و رئیس جدید سازمان سینمایی تدبیری جدی برای رفع معضلات و مشکلات متعدد سینمای کشور داشته باشند و ما بتوانیم شاهد رفع رکود در تمامی حوزه های سینمای کشور باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.