سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵

دری به سینماپرس پاسخ گفت:

افت شدید تولیدات سینما در پی کاهش امنیت شغلی/ صندلی مخاطبان با تعطیلی سینماها در سایه افتتاح پردیس ها کاهش یافت!

رکود سینمای ایران از نظر سینماگران/۳

سید ضیاءالدین دری در رونمایی از مستند رمز و راز ملکه

سینماپرس: سیدضیاء الدین دری تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با رکود سینما گفت: عدم وجود امنیت در سینما، توقیف آثار و اعمال سلیقه های متعدد باعث کاهش تولید فیلم های سینمایی طی سال های اخیر شده است و اتفاق در دراز مدت می تواند تبعات منفی برای سینمای ما در پی داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «سینما سینماست» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر صاحب نظران سینما بتوانند راهکاری برای ممیزی های متعدد در سینمای ایران ارائه دهند و این راهکارها بتواند به تأیید وزیر ارشاد برسد و حداقل این مصوبه در هیأت دولت قانونی شود و بعداً به صورت یک لایحه به مجلس برود و در آنجا تصویب شود ما می توانیم شاهد آن باشیم که سرمایه گذاران مجدداً علاقمند به سرمایه گذاری در سینما شوند و جرأت آن را داشته باشند که فیلم تولید کنند و از این ترس نداشته باشند که اگر فیلمی تولید کنند به دلیل اعمال سلیقه مدیری منجر به توقیف می شود.

وی ادامه داد: البته این مصوبه نیازمند آن است که برایش تاریخ مصرف تعیین شود و مثلاً یک دوره ۵ ساله را برای اجرای آن در نظر بگیرند چرا که شرایط کشور و جامعه همیشه به یک شکل باقی نمی ماند و در طول زمان منجر به تغییراتی می شود که می تواند ممیزی ها در سینما را کمرنگ تر و یا پررنگ تر نماید از این رو نمی توان مصوبه ای را مثلاً برای اجرایی ۵۰ ساله در نظر گرفت! از سوی دیگر توجه به این نکته ضروری است که باید قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد که نیروهای فشار و سازمان ها و نهادهای مختلف نتوانند دخالتی در امور سینمای کشور داشته باشند و بخواهند سینما را بر اساس سلایق و یا نظرات شخصی شان اداره کنند و فیلمی را توقیف کرده و یا از اکران آن در برخی از سالن های سینما جلوگیری کنند.

دری سپس با تأکید بر اینکه اگر این اتفاقات در سینمای کشور رخ بدهد ما می توانیم شاهد رشد فزاینده تولیدات و جرأت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در سینمای کشور باشیم اظهار داشت: این مصوبه برای سرمایه گذاران سینما نوعی امنیت شغلی محسوب می شود و می تواند به آن ها این آرامش خاطر را بدهد فیلمی که تولید می کنند بر اساس سلایق شخصی برخی افراد توقیف نمی شود. ما اگر برای سرمایه گذاران و تهیه کنندگان در سینما امنیت های لازم را ایجاد کنیم دیگر افراد با نگرانی وارد سینما نمی شوند و به این میزان شاهد افت و نزول تولید در سینمای کشور نخواهیم بود.

این سینماگر سپس با بیان اینکه سال ها پیش بنده در حضور مقام معظم رهبری فرصتی داشتم تا مطالبی راجع به سینما بیان کنم یادآور شد: بنده در این صحبت کوتاه خود راجع به نظام ممیزی منطبق با زمانه صحبت کردم که خوشبختانه اظهارات حقیر مورد توجه شخص ایشان قرار گرفت اما متأسفانه مدیران سینمایی به این اظهارات من وقعی نگذاشتند و این کار را اجرایی نکردند که اگر این کار در آن دوران صورت گرفته بود ما امروزه شاهد کاهش تولید ۳۵ درصدی فیلم ها در یک بازه زمانی ۵ ساله نبودیم.

کارگردان سریال های تلویزیونی «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی» خاطرنشان کرد: مسئولان سینمای کشور و شخص وزیر ارشاد موظف هستند به تمامی سرمایه گذاران و تهیه کنندگان سینما این اطمینان خاطر را بدهند که فیلم های آن ها دچار توقیف نمی شود؛ آن زمان است که ما می توانیم شاهد تولید فیلم های آبرومند و با ارزش در سینمای ایران باشیم که با سرمایه گذاری های کلان تولید می شوند و مانند بسیاری از فیلم های نازل و هجو امروزی نیستند.

وی در ادامه این گفتگو تأکید کرد: جالب آن است که طی این سال ها تعداد پروانه ساخت های فیلم های سینمایی افزایش پیدا کرده اما به دلایل مختلف که مهمترین آن عدم ریسک پذیری تهیه کنندگان و سرمایه گذاران بوده فیلم ها تولید نشده اند.

این فیلمساز سپس با اشاره به کاهش تعداد صندلی های سالن های سینما طی ۵ سال گذشته گفت: متأسفانه اگر پردیس های سینمایی زیادی در این سال ها ساخته شده اند در مقابل آن ها تعداد زیادی از سالن های سینما به دلایل متعدد به تعطیلی کشانده شده اند و یا تغییر کاربری داده اند؛ این اتفاق باعث شده تا ما شاهد کاهش تعداد صندلی های سالن های سینما در سراسر کشور باشیم و مسئولان موظف هستند با توش و توان بیشتری برای نوسازی سالن های سینما و ساخت پردیس ها و سالن های سینمایی جدید اقدام کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.